Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Zelfgemaakte biodiesel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154062)

PeterCC 16 april 2011 21:32

Zelfgemaakte biodiesel
 
Vandaag in Delhaize: 2l frituurolie aan 2.22€, of dus 1.11€/liter.
Ik betaalde gisteren 1.363€ voor een liter diesel.
Het wordt interessant om zelf diesel te maken op basis van plantaardige olie.
Wie is daar al mee bezig?

superLouis 16 april 2011 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5414408)
Vandaag in Delhaize: 2l frituurolie aan 2.22€, of dus 1.11€/liter.
Ik betaalde gisteren 1.363€ voor een liter diesel.
Het wordt interessant om zelf diesel te maken op basis van plantaardige olie.
Wie is daar al mee bezig?

Je kan ook;
veel sterke drank drinken,
te veel Guinness bier erbij drinken,
vooral vet en fout eten,
zorg ervoor dat je toilet aangepast is en deze vooral VRIJ is,
en zo verkrijg je "bio"energie"

Mahalingam 16 april 2011 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5414408)
Vandaag in Delhaize: 2l frituurolie aan 2.22€, of dus 1.11€/liter.
Ik betaalde gisteren 1.363€ voor een liter diesel.
Het wordt interessant om zelf diesel te maken op basis van plantaardige olie.
Wie is daar al mee bezig?

In Nederland was er ook zo'n prijsverschil tussen voedsel-olie en auto-olie een paar jaar geleden.
De kratten met liter flessen slaolie waren bij de Aldi niet aan te slepen.
Mengverhouding 1 op 20. Maar niet in de winter doen vanwege wasvorming eventueel.
Je auto is wel te ruiken.

kelt 17 april 2011 06:30

Algemeen kan het bijmengen van plantaardige olien,zelfs van "afgewerkte frituurolie",(gefilterd natuurlijk!) overwogen worden in oude diesels van zeker 20 jaar oud.Deze motoren zijn nog puur mechanisch geconstrueerd en kunnen veel variatie aan..


In recentere diesels,met hun gesofistikeerde regelsystemen ,en perfect aangepast aan de huidig verkrijgbare brandstofjes.zullen er ingrijpende aanpassingen in het inspuitsysteem nodig zijn.Ik weet niet of er ombouwkits verkrijgbaar zijn.

Het is waarschijnlijk ook niet wettelijk in Belgie rond te rijden met een brandstof waar de verschuldigde taksen niet op betaald zijn..

Meer algemeen...de EU-regelgevingen hebben motoren opgeleverd die veel zuiniger en milieuevriendelijker werken dan hun voorgangers,maar ze zijn afhankelijk van zeer nauwkeurig afgestelde brandstoffen.Dat is een nadeel om te "experimenteren"...

Het alternatief,het aanmaken van diesters (biodiesel) uit afvalolie vereist al een chemische installatie ,bijhorende kennis,en MAG je zonder vergunning eigenlijk niet zomaar doen in je knutselschuurtje....

Stingray 19 april 2011 21:10

Alleen olie is niet voldoende. Je moet hem nog veresteren, daar heb je nog methanol en NaOH voor nodig. Komt duurder uit.

Je zou er beter vanaf komen om in grote hoeveelheden olie te kopen, maar dan betaal je accijnzen...

Het is geen kwestie van milieu, het is gewoonweg een kwestie van geld.

fox 21 april 2011 14:21

Als je dan toch illegaal gaat dan kan je er beter gewoon rooie diesel in kappen. Tis dan nog goedkoper.

alfa16vjtd 21 april 2011 19:04

Is het niet zo dat er reeds biodiesel verwerkt zit in onze brandstof?

Stingray 21 april 2011 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 5423011)
Is het niet zo dat er reeds biodiesel verwerkt zit in onze brandstof?

idd

brother paul 21 april 2011 22:11

volgens mij is dit iets dat ze 'ons dom willen in houden'

concreet denk ik dat je probleem loos bvb arachide olie kunt mengen met uw diesel tot een verhouding van 20% en zelfs 50%

nu echte biodiesel doet ten eerste een 'splitsing van de triglyceride groep' in methanol en met een baze bvb natrium hydroxide
je hebt echter ongever 6.25g NaOH nodig per liter biodiesel
en een overschot aan methanol zodat uw zuurgroepen bezet worden met methanol.


http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel_production

ten tweede moet je een neutralisatie doen van de zuur-bazen, omdat dit anders uw motor aantast

ten derde moet je die glycerine extraheren (heel eenvoudig hoor de glycerine zakt naar de bodem, dusbiodiesel afromen als het ware)

dus echt simpel. GLycerine kan je verkopen aan industrie die glycerine gebruikt, de biodiesel moet je eventueel eens wassen om de alkali eruit te krijgen. De methanol wordt er eventueel ook uit getrokken door te verdampen. Om dan opnieuw te gebruiken een beetje later.

Dus ja poepsimpel maar doenbaar op grote schaal laten we zeggen een vat van 2000liter bvb.

En dan uw auto wordt meestal uitegerust met een 'preheater' om te zorgen dat uw biodiesel vloeibaarder wordt. Dus starten met diesel, eens uw motor warm wordt, kun je uw biodiesel voorverwarmen, en injecteren, en dan voor je motor aflegt nog eens doordraaien op diesel zodat de leidingen niet verstoppen met het 'taaie spul'

giserke 22 april 2011 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5422636)
Als je dan toch illegaal gaat dan kan je er beter gewoon rooie diesel in kappen. Tis dan nog goedkoper.

En bleken met zwavel. ;-)

PeterCC 23 april 2011 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5423355)
(...)
nu echte biodiesel doet ten eerste een 'splitsing van de triglyceride groep' in methanol en met een baze bvb natrium hydroxide
je hebt echter ongever 6.25g NaOH nodig per liter biodiesel
en een overschot aan methanol zodat uw zuurgroepen bezet worden met methanol.
(...)
ten tweede moet je een neutralisatie doen van de zuur-bazen, omdat dit anders uw motor aantast

ten derde moet je die glycerine extraheren (heel eenvoudig hoor de glycerine zakt naar de bodem, dusbiodiesel afromen als het ware)

dus echt simpel. GLycerine kan je verkopen aan industrie die glycerine gebruikt, de biodiesel moet je eventueel eens wassen om de alkali eruit te krijgen. De methanol wordt er eventueel ook uit getrokken door te verdampen. Om dan opnieuw te gebruiken een beetje later.

Dus ja poepsimpel maar doenbaar op grote schaal laten we zeggen een vat van 2000liter bvb.

En dan uw auto wordt meestal uitegerust met een 'preheater' om te zorgen dat uw biodiesel vloeibaarder wordt. Dus starten met diesel, eens uw motor warm wordt, kun je uw biodiesel voorverwarmen, en injecteren, en dan voor je motor aflegt nog eens doordraaien op diesel zodat de leidingen niet verstoppen met het 'taaie spul'

Ik heb dat proces jaren geleden al eens op kleine schaal uitgeprobeerd. Mijn "reactor" was een lege bus van 5 liter wasverzachter.
Je moet de doseringen van methanol en natronloog wel nauwkeurig uitvoeren, anders gaat de reactie niet op, of je maakt zeep.
Lukte vanaf de tweede poging aardig.
Het mengsel splitste uiteen in een donkere dikke fractie onderaan, de glycerine, en een lichtgele fractie bovenaan, de biodiesel. Die fractie had zowat dezelfde kleur als diesel en was zo vloeibaar als water, veel vloeibaarder dan de oorspronkelijke soyaolie. Dus helemaal niet taai of dikstroperig.
De biodiesel liet zich perfect mengen met diesel, zonder ontmenging, ook niet nadat ik dat mengsel een week had laten staan.
De auto heeft het mengsel zonder problemen verwerkt. De uitlaat rook ook niet naar de frituur, wellicht omdat de auto een EURO3 was.
Het is bij een experiment gebleven.

PeterCC 23 april 2011 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5422636)
Als je dan toch illegaal gaat dan kan je er beter gewoon rooie diesel in kappen. Tis dan nog goedkoper.

Wel, ik weet niet of plantaardige olie illegaal is.
Er bestaat duidelijke wetgeving over het gebruik van minerale oliën voor het wegverkeer, maar ik weet niet of die ook bestaat voor het gebruik van plantaardige olie. Heb jij daar kennis van?

PeterCC 23 april 2011 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5420308)
(...)
Je zou er beter vanaf komen om in grote hoeveelheden olie te kopen, maar dan betaal je accijnzen...
(...)

Betalen grootkeukens dan accijnsen? Die kopen toch ook aan in grote hoeveelheden?

Stingray 23 april 2011 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5425717)
Betalen grootkeukens dan accijnsen? Die kopen toch ook aan in grote hoeveelheden?

Nee, maar zij kunnen dat dan ook verantwoorden. Als ik als particulier 2000 liter frituurolie ga kopen, dan lijkt me dat nogal op te vallen en dan stelt men vragen...

PeterCC 23 april 2011 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5425996)
Nee, maar zij kunnen dat dan ook verantwoorden. Als ik als particulier 2000 liter frituurolie ga kopen, dan lijkt me dat nogal op te vallen en dan stelt men vragen...

Wie stelt die vragen dan?

Stingray 24 april 2011 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5426056)
Wie stelt die vragen dan?

De leverancier. Probeer maar ne keer.

Mambo 25 april 2011 00:03

In Amerika zijn al tal van mensen of kleine bedrijven actief met bio diesels.
Het schijnt zo moeilijk niet te zijn.

Maar als je geen distributie netwerk hebt dan weet ik nog zo niet of het sop de kool wel waard is.

PeterCC 30 april 2011 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5427718)
De leverancier. Probeer maar ne keer.

OK, dat zou wel kunnen.

PeterCC 30 april 2011 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5427743)
In Amerika zijn al tal van mensen of kleine bedrijven actief met bio diesels.
Het schijnt zo moeilijk niet te zijn.

Maar als je geen distributie netwerk hebt dan weet ik nog zo niet of het sop de kool wel waard is.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om er een handel van te maken. Het gaat om eigen gebruik.

Alboreto 30 april 2011 17:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5425714)
Wel, ik weet niet of plantaardige olie illegaal is.
Er bestaat duidelijke wetgeving over het gebruik van minerale oliën voor het wegverkeer, maar ik weet niet of die ook bestaat voor het gebruik van plantaardige olie. Heb jij daar kennis van?

Ik denk niet dat het illegaal is, zolang ge accijnzen en BTW betaalt.


Citaat:

De productiekosten van tweede generatie biodiesel, zo wordt brandstof uit oude frituurolie en vet genoemd, bedragen 75 eurocent per liter. Daar bovenop heft de overheid 38ct accijns en over dat totaal nog eens 19 procent BTW (21,5ct). Daarmee kost een liter duurzame biodiesel aan de pomp 1,34
http://www.ttm.nl/nieuws/id22969-Ove...biodiesel.html

Artikel is wel van 2008, dus de situatie kan veranderd zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be