Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vivant steunt referendum over nieuwe Europese grondwet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=15414)

Descartes Jr 4 juni 2004 19:37

Volgens een peiling van de ERC (Europeen Referendum Campaign) is 84% van de Europese bevolking voor het idee van een referendum over de nieuwe Europese grondwet te vinden.
Van de Europese partijen is dat echter slechts een derde.
ERC interpreteert dat terecht als een weerwil om de kiezers duidelijk te maken waarover de nieuwe grondwet gaat, een weerwil om de bevolking actief bij Europa te betrekken en als een teken van gebrek aan vertrouwen in de burger.

Bij de laatste Europese verkiezingen in 1999 bedroeg de opkomst in Europa slechts 49,4%. Dat vandaag daar tegenover 84% van de bevolking staat die wel een referendum zou wensen is opmerkelijk.
Europa heeft niet alleen op wereldvlak aan betekenis gewonnen maar ook voor de burgers in de lidstaten.

Een referendum over de Europese grondwet is een teken van vertrouwen in de burger.
Vivant gelooft in de mondigheid van de bevolking.
Wij vertrouwen erin dat de burgers bij een open discours en omvangrijke informatie - in het internettijdperk trouwens een gemakkelijke opdracht -niet alleen bekwaam zijn om via een referendum te adviseren maar ook om beslissingen te nemen.
Het bindend referendum geeft aan de mensen zelf een stem, los van een partij of een partijprogramma. Dit is een belangrijk middel om van onze particratie een werkelijke democratie te maken en om de burgers de invloed te geven die ze verdienen.

Een democratie is gebaseerd op vertrouwen in de verkozenen.
Als de verkozenen omgekeerd ook het vertrouwen in de kiezers hebben en bereid zijn om het debat over de Europese grondwet te openen en die wet werkelijk uit te leggen dan sterkt dat het vertrouwen in Europa.
En dit vertrouwen uiteindelijk zal van Europa dat sterke Europa maken dat wij nodig hebben.

Jan van den Berghe 4 juni 2004 19:46

En stel dat een meerderheid van de EU-burgers de EU-Grondwet afschieten? Zal men dan niet hetzelfde scenario toepassen als in Ierland met het referendum over de euro? Herhalen tot iedereen "ja" stemt?

Descartes Jr 4 juni 2004 20:04

Er is dus een belangrijke communicatieve taak weggelegd voor onze dames en heren politici om het belang ervan aan onze bevolking diets te maken.

Tegen zwaargewichten als Dehaene zou ik zeggen : wordt eens empathisch en geef nu wél eens commentaar !

Knuppel 4 juni 2004 21:58

Verhofstadt bepleit enkel een niet bindend referendum en enkel wat betreft de Europese grondwet. Dit terwijl hij geen stappen ondernam om de grondwet te wijzigen.

Pure verkiezingspropaganda die past in de ambities van Verhofstadt dus. :mrgreen:

Seba 4 juni 2004 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
Er is dus een belangrijke communicatieve taak weggelegd voor onze dames en heren politici om het belang ervan aan onze bevolking diets te maken.

en hoe gaan ze dat doen? Door in onnozele programma's op 2 minuten proberen uit te leggen wat er allemaal in die grondwet staat en waarvoor hij goed is?? Door foldertjes te verspreiden??? Het blijft gewoon een feit dat inzake zulke materie ten eerste slechts een fractie van de burgers geïnformeerd zal zijn (dan nog enkel diegenen die geïnteresseerd zijn), en ten tweede dat die nooit een volledig beeld zullen hebben. Een referendum zou volgens mij dus onvermijdelijk tot niet-proportionele beoordeling lijken, laat die taak dan maar over aan de mensen die er zich elke dag mee bezighouden...

Knuppel 5 juni 2004 01:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr

en hoe gaan ze dat doen? Door in onnozele programma's op 2 minuten proberen uit te leggen wat er allemaal in die grondwet staat en waarvoor hij goed is?? Door foldertjes te verspreiden??? Het blijft gewoon een feit dat inzake zulke materie ten eerste slechts een fractie van de burgers geïnformeerd zal zijn (dan nog enkel diegenen die geïnteresseerd zijn), en ten tweede dat die nooit een volledig beeld zullen hebben. Een referendum zou volgens mij dus onvermijdelijk tot niet-proportionele beoordeling lijken, laat die taak dan maar over aan de mensen die er zich elke dag mee bezighouden...

Een reactie zoals die van Dehaene dus....
Laat het maar aan de volksvertegenwoordiging over, namelijk ONSZELF, want het volk vertegenwoordigen doen wij allang niet meer. WIJ, de particraten, weten immers alles beter dan het domme volk. Dat MOET om de zoveel jaar kiezen voor ONS en voor de rest: bek toe! :twisted:

Neen Seba! De bevolking heeft recht op informatie! Wie zich voor politiek interesseert heeft ook recht er zijn mening over te mogen kenbaar maken én het recht dat er rekening mee wordt gehouden! En niet alleen via de verplichte bollekenskermis ( wat zelfs geen schijntje van directe democratie is) want daar bereikt het volk nauwelijks iets mee. In een groot deel van Europa WORDT er trouwens rekening gehouden met de burgers via referenda.

Behalve in België dus als het van de CD&V afhangt. :twisted:

boer_bavo 5 juni 2004 09:08

Het zou logischer zijn om artikel per artikel te stemmen. Een referendum over de hele tekst lijkt me belachelijk. Dan kan je er beter geen doen.

Seba 5 juni 2004 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba

Een reactie zoals die van Dehaene dus....
Laat het maar aan de volksvertegenwoordiging over, namelijk ONSZELF, want het volk vertegenwoordigen doen wij allang niet meer. WIJ, de particraten, weten immers alles beter dan het domme volk. Dat MOET om de zoveel jaar kiezen voor ONS en voor de rest: bek toe! :twisted:

Neen Seba! De bevolking heeft recht op informatie! Wie zich voor politiek interesseert heeft ook recht er zijn mening over te mogen kenbaar maken én het recht dat er rekening mee wordt gehouden! En niet alleen via de verplichte bollekenskermis ( wat zelfs geen schijntje van directe democratie is) want daar bereikt het volk nauwelijks iets mee. In een groot deel van Europa WORDT er trouwens rekening gehouden met de burgers via referenda.

Behalve in België dus als het van de CD&V afhangt. :twisted:

ik zeg niet dat ik er in principe tegen ben, maar ik denk tochwel dat het waar is wat ik aanhaalde?? en daar antwoord je niet op?

oriana 5 juni 2004 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Het zou logischer zijn om artikel per artikel te stemmen. Een referendum over de hele tekst lijkt me belachelijk. Dan kan je er beter geen doen.

Dat zou waarschijnlijk het meest accurate systeem zijn, 200 % met je eens, maar.....

Wat gaat dat kosten? Ik vrees dat dit onhaalbaar is.

LOL ik weet het ! het schiet mij ineens te binnen, een doe de EUgrondwet test ! De openbare omroep heeft tenslotte een informatieve taak. En wij mogen sms-en over het al dan niet eens zijn met de verschillende punten

wat denk je? :lol:

België04 6 juni 2004 23:49

Referenda zijn volgens de Grondwet wel verboden, gaat Vivant dan voor een grondwetsherziening?

boer_bavo 7 juni 2004 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oriana
Citaat:

Dat zou waarschijnlijk het meest accurate systeem zijn, 200 % met je eens, maar.....

Als je dan toch al naar de stemcomputer moet: gewoon een optie: hele tekst goedkeuren, hele tekst afkeuren en een extra optie: stemmen per artikel. Kost bijna niks extra, want de kost van verkiezingen is vooral de organisatie om naar de stembus te gaan, en vooral de propaganda van de partijen.

Max 7 juni 2004 13:48

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oriana

Als je dan toch al naar de stemcomputer moet: gewoon een optie: hele tekst goedkeuren, hele tekst afkeuren en een extra optie: stemmen per artikel. Kost bijna niks extra, want de kost van verkiezingen is vooral de organisatie om naar de stembus te gaan, en vooral de propaganda van de partijen.

Inderdaad , 2 opties of 3 opties maken heus niks uit.

Volledig voor het voorstel , zelfs als ik daarmee als fervent europees federalist me in de voet schiet. Het volk is koning , als het volk niet goed genoeg is geinformeerd om een evenwichtig oordeel te vormen dan is dat het falen van de overheid om hun job goed te doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be