Macchiavelli |
30 april 2011 16:47 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
(Bericht 5435914)
Niet noodzakelijk, want de islam gaat in China terug tot de tijden van Mohammed en is overal best ingebed.
Ik doelde eerder op de etnisch islamitische bevolking van bepaalde Oosterse provincies die heibel verzorgen.
Voor de rest zijn moslims heel open in China. Ze aanvaarden vrouwelijke imams (!) en zijn zeer vrijdenkend, ook wat betreft andere Chinese denkwijzen. Tot slot zijn ze zeer "Chinees", en veel minder gearabiseerd.
|
Bij mijn weten zijn het juist de moslims in het noordwesten van China die voor problemen zorgen. Ik meen me te herinneren dat er in de aanloop naar de Olympische Spelen in Beijing een aantal aanslagen gepleegd is door die groep. En vorig jaar waren er ook religieuze rellen in die regio die toen uiteindelijk door het Chinese Volksbevrijdingsleger opgelost werden.
Verder zijn vrouwelijke imams alleen bij het Hui-volk geaccepteerd, maar niet bij de rest van de islamitische volkeren van China.
En wat versta jij onder zeer vrijdenkend?
Ikzelf vind het bijvoorbeeld niet echt van vrijdenkendheid getuigen dat moslims in China bedongen hebben dat in gebieden waar moslims de meerderheid vormen, het fokken van varkens uit respect voor islamitische gevoeligheden verboden is.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was dat de islam, de islamitische leer, op zich fundamentalistischer is dan bijvoorbeeld de christelijke, en dat de Chinese overheid het daarom extra in de gaten houdt.
|