Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324
(Bericht 5434010)
Het gaat er eerder om dat men in het VB geen mening mag hebben, tenzij het dezelfde mening is van Dewinter. Het VB hoeft LDD niet te verwijten een eenmanspartij te zijn.
Die partei ist Hitler ...
|
Het VB is geen eenmanspartij, en Dewinter heeft, relatief gezien, minder macht dan vroeger (sommige van zijn functies in de Dienst Organisatie zijn bijvoorbeeld recent opgesplitst naar andere personen).
Maar ik zal niet ontkennen dat er in het VB een sterke partijtucht nodig is, meer nog dan in andere partijen. Elke misstap wordt door de media met een vergrootglas bekeken, elke interne discussie wordt aangegrepen om het VB in een slecht daglicht te plaatsen. Discussie moet intern kunnen, binnen de geijkte kanalen, maar openlijk dissident zijn is onaanvaardbaar. Het VB moet opnieuw een hecht Vlaams blok worden om opnieuw succesvol te zijn.
Citaat:
Of misschien is er wat aan de hand?
Ik stel vast dat een man, die in het nabije verleden nog voorzitter was, de deur al achter zich dichtgeslagen heeft.
|
De zaak met Frank Vanhecke is inderdaad pijnlijk. Ik heb hem steeds een goede voorzitter gevonden, maar de laatste jaren heeft hij zijn persoonlijke emoties boven het Vlaams belang geplaatst. Dat is bijzonder jammer, gezien zijn politieke kwaliteiten, maar het zij zo. De FPÖ is er ook alleen maar sterker uitgekomen toen de oude voorzitter Haider uit de partij gestapt is. Ik heb dan nog liever dat Vanhecke stopt met politiek actief te zijn in het Vlaams Belang, dan dat hij de partij door interne conflicten ten gronde probeert te richten.
Citaat:
Ik stel ook vast dat een groot deel van het Gentse VB (de Belfort-groep) rebelleert tegen de partijtop, en dreigt uit de partij gegooid te worden.
|
Het gaat concreet over vijf personen, die het niet eens waren met een nieuwe bestuursploeg, geleid door een figuur die jarenlang de verjonging in zijn regio heeft proberen tegen te houden.
Citaat:
Ik stel ook vast dat Koen Dillen, zoon van, op het punt staat van naar N-VA over te stappen.
|
Dat zou dan het ultieme verraad zijn tegenover de idealen van zijn vader, die altijd elke vorm van Belgisch participationisme verworpen heeft.
Citaat:
Ik stel ook vast dat in de peilingen het VB fors gedaald is, en dat ze behoorlijk 'marginaal' geworden zijn. In tegenstelling tot 5 jaar geleden, toen iedereen wel iemand kende die op het VB stemde (en dat leek zo geen kwaaie).
|
Elke partij doet het slecht in de peilingen, behalve de N-VA. Het VB zit momenteel rond de 10-15%, wat in vergelijking met andere rechts-nationale partijen nog niet eens zo slecht is. De FPÖ, Lega Nord en FN waren veel dieper teruggevallen (tot onder de 5%) en zijn vanuit dat dal sterker dan ooit teruggekomen.
Citaat:
De SS-leden bleven ook enthousiast, zelf al stonden de Sovjets voor de stadspoorten van Berlijn.
|
Godwin is er weer bij, zie ik.
Citaat:
Dat zeg ik niet. Ik ga het VB dan ook nooit verwijten van niet rechtlijnig te zijn. Geloofwaardig zijn ze echter al jaren niet meer.
|
Die volgehouden rechtlijnigheid zal op termijn terug tot geloofwaardigheid leiden. Indien de partij echter minder duidelijk wordt en transformeert in een N-VA-bis of een LDD-plus, zal echter zowel de rechtlijnigheid als de geloofwaardigheid verdwijnen. De gemiddelde VB-kiezer zit helemaal niet te wachten op een zoveelste burgerlijk-rechtse partij.
Citaat:
Natuurlijk weet ik dat. N-VA was nog geen 10 jaar geleden ook een partij die geen betekenis had en een samenraapsel was van wat duistere figuren, aangevuld met wat opportunisten. En puur door een rechtlijnig beleid (eerst onder Geert Bourgeois) en en een nieuw geloofwaardig discours uit te brengen heeft men de harten van de Vlamingen verovert. Al zal de frisse wind die De Wever is de partij ook wel deugd gedaan hebben.
Als het VB zich herbront en een nieuwe 'kop' vind maakt ze ook kans om terug 'hot' te worden.
|
Het VB zal terug 'hot' worden wanneer duidelijk wordt dat de huidige gematigd-rechtse partijen geen oplossing kunnen bieden voor de problemen van ons volk.