Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   1 mei 1964 --- BASIC start officieel op (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154645)

kelt 1 mei 2011 14:12

1 mei 1964 --- BASIC start officieel op

http://www.wired.com/science/discove...1#previouspost

En deze "programmeertaal" is sedertdien nooit meer weg geweest voor wie snelsnel een toepassing in elkaar wil boksen.

Het is en blijft aantrekkelijk om "eenvoudig Engels" te gebruiken als syntax,en net als de Engelse taal is het aanpasbaar...Het idee zie je ook terug in talloze script-talen,of queries van databases.....

Op den duur gebruikte men zelfs de term BASIC voor meer gestructureerde talen die feitelijk meer PASCAL waren,een programmeertaal waarvan men beweerde dat ze BASIC zou opvolgen (iemand nog gehoord van pascal de laatste 10 jaar?) 8-)

Scheet in een fles 1 mei 2011 14:44

10 CLS
20 INPUT a
30 CLS
40 INPUT b
50 IF b>a THEN PRINT "lager"; GOTO 40
60 IF b<a THEN PRINT "hoger"; GOTO 40
70 IF b=a THEN PRINT "goed zo"

Mijn eerste programmaatje in BASIC: 'Hoger Lager'

Op een MSX uit 1983

Scheet in een fles 1 mei 2011 14:46

Turbo Pascal heb ik nog gekend, maar sinds eind de jaren 90 hoort je daar niets maar van

Was dat niet van Borland?

BASIC is anders wel aardig geëvolueerd via QuickBasic (DOS) naar het huidige Visual Basic.

kameleon 1 mei 2011 14:48

Ik heb van Basic ook niet meer gehoord. Waar wordt dat nog voor gebruikt ?

Zucht 1 mei 2011 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5436937)
Ik heb van Basic ook niet meer gehoord. Waar wordt dat nog voor gebruikt ?

In de office toepassingen voor PC bijv. (MS office, openoffice)

kameleon 1 mei 2011 14:57

Beter dan andere programmeertalen ?

Macchiavelli 1 mei 2011 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles (Bericht 5436928)
10 CLS
20 INPUT a
30 CLS
40 INPUT b
50 IF b>a THEN PRINT "lager"; GOTO 40
60 IF b<a THEN PRINT "hoger"; GOTO 40
70 IF b=a THEN PRINT "goed zo"

Mijn eerste programmaatje in BASIC: 'Hoger Lager'

Op een MSX uit 1983

Dat doet me denken aan de tijd dat ik uren zoet was op mijn Atari 800 XL met het overtikken van basic-programma's uit boeken en computertijdschriften, om uiteindelijk dan een heel simpel spelletje met slechte graphics te kunnen spelen. Als je onderweg tenminste geen tikfout gemaakt had waardoor alles in de soep liep.

kelt 1 mei 2011 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5436954)
Beter dan andere programmeertalen ?

o jee....."de beste programmeertaal"....dan krijg ik weer rillingen over deze valse discussie uit mijn studententijd.....

Iedereen die iets wenst te programmeren kiest het gereedschap dat best past...

Iemand die micro-controller toepassingen moet maken gebruikt de betreffende assembly-taal of een C-taal.....er bestaan ongetwijfeld ook "micro-basic" compilers voor PIC en MCS-processors etc.....

Iemand die met zijn OpenOffice Pakket(Libreoffice) of MS-Office buiten de lijntjes wil kleuren gebruikt,bijvoorbeeld, Oo-Basic respectievelijk Visual Basic...

ach en de "echte pro's " hebben zoveel keus dat ze het waarschijnlijk zelf niet meer weten 8-)

Visjnu 1 mei 2011 18:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles (Bericht 5436932)
Turbo Pascal heb ik nog gekend, maar sinds eind de jaren 90 hoort je daar niets maar van

Was dat niet van Borland?

Turbo Pascal is een IDE, geen programmeertaal, maar inderdaad van Borland.
De (OO) opvolger van Pascal is Delphi, wat nog maar matig populair is.

kameleon 1 mei 2011 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5437158)
o jee....."de beste programmeertaal"....dan krijg ik weer rillingen over deze valse discussie uit mijn studententijd.....

Iedereen die iets wenst te programmeren kiest het gereedschap dat best past...

Iemand die micro-controller toepassingen moet maken gebruikt de betreffende assembly-taal of een C-taal.....er bestaan ongetwijfeld ook "micro-basic" compilers voor PIC en MCS-processors etc.....

Iemand die met zijn OpenOffice Pakket(Libreoffice) of MS-Office buiten de lijntjes wil kleuren gebruikt,bijvoorbeeld, Oo-Basic respectievelijk Visual Basic...

ach en de "echte pro's " hebben zoveel keus dat ze het waarschijnlijk zelf niet meer weten 8-)

Ik heb visual basic eens bekeken en ik begrijp het niet meteen.
Java en C++ lijken meer op elkaar.
Daarom zal ik niet zo snel met visual basic werken.

Dronkoers 1 mei 2011 21:40

Slayer!

Scheet in een fles 6 mei 2011 14:52

Ik dacht ineens aan COBOL en FORTRAN bij het zien van deze draad. Worden die nog ergens aangewend?

redwasp 6 mei 2011 14:58

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 5436956)
Dat doet me denken aan de tijd dat ik uren zoet was op mijn Atari 800 XL met het overtikken van basic-programma's uit boeken en computertijdschriften, om uiteindelijk dan een heel simpel spelletje met slechte graphics te kunnen spelen. Als je onderweg tenminste geen tikfout gemaakt had waardoor alles in de soep liep.

en daarna alles op een muziekcassette opnemen. liefst een paar keer na mekaar, dan is de kans groot dat er één juiste versie bij zat.

waar is de tijd.

vrede,

redwasp

marcds 6 mei 2011 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 5437175)
Turbo Pascal is een IDE, geen programmeertaal, maar inderdaad van Borland.
De (OO) opvolger van Pascal is Delphi, wat nog maar matig populair is.

Turbo Pascal was eigenlijk een dialect van Pascal (zoals er zoveel waren) waar ze later modulair programmeren (units) en nog later OO functionaliteit aan toegevoegd hebben. Delphi is gewoon de laatste iteratie ervan waar de focus op RAD (rapid application development) lag.

De eigenlijke opvolgers van Pascal waren Modula-2, Modula-3 en Oberon.

marcds 6 mei 2011 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scheet in een fles (Bericht 5444621)
Ik dacht ineens aan COBOL en FORTRAN bij het zien van deze draad. Worden die nog ergens aangewend?

Veel meer dan je denkt. Fortran wordt veel gebruikt in de wetenschappelijke wereld (doordat er zoveel numerieke libraries voor bestaan) en er zijn nog meer dan voldoende "legacy" systemen die Cobol gebruiken (vaak zeer oude code waar niemand nog aan durft komen ;-)).

Derk de Tweede 6 mei 2011 18:16

Over 100 jaar lachen ze zich rot.

redwasp 6 mei 2011 18:22

vrede,

over honderd jaar kunnen alleen archeologen nog BASIC, COBOL, FORTRAN of zelfs C++ ontcijferen.

vrede,

redwasp

Visjnu 6 mei 2011 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 5445051)
over honderd jaar kunnen alleen archeologen nog BASIC, COBOL, FORTRAN of zelfs C++ ontcijferen.

Dat is zoals beweren dat over honderd jaar alleen archeologen nog wiskunde kunnen ontcijferen ;)

redwasp 6 mei 2011 23:10

vrede,

wiskunde is natuurlijk eeuwig. lang nadat euripides en shakespeare vergeten zijn, zullen euklides en gauss nog steeds belangrijk zijn.

maar tegelijk verandert de taal waarin we over wiskunde spreken. iedereen kent de beroemde identeit van euler onder de vorm :

zelf schreef hij:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Euler, eerste brief naar Goldbach
.
Terminus autem exponentis ½ aequalis inventus est huic ½√(√-1.l-1), seu quod aequale est,
lateri quadrati aequalis circulo cujus diameter = 1.

het lijkt me vanzelfsprekend dat voor de formulering die euler zelf gebruikte net iets meer van de hedendaagse lezer gevergd wordt dan basiskennis wiskunde.

vrede,

redwasp

Jazeker 7 mei 2011 01:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5436893)
http://www.wired.com/science/discove...1#previouspost

En deze "programmeertaal" is sedertdien nooit meer weg geweest voor wie snelsnel een toepassing in elkaar wil boksen.

Het is en blijft aantrekkelijk om "eenvoudig Engels" te gebruiken als syntax,en net als de Engelse taal is het aanpasbaar...Het idee zie je ook terug in talloze script-talen,of queries van databases.....

Op den duur gebruikte men zelfs de term BASIC voor meer gestructureerde talen die feitelijk meer PASCAL waren,een programmeertaal waarvan men beweerde dat ze BASIC zou opvolgen (iemand nog gehoord van pascal de laatste 10 jaar?) 8-)

Heb leren programmeren als jonge tiener in GW-Basic. Met een boekje van Olivetti. Maar Visual Basic dezer dagen heeft een syntax waar je piemel van in je buik kruipt. Geef me maar Perl dan...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be