![]() |
SNP stevent af op historische overwinning
... en wellicht een absolute meerderheid.
54/73 'constituency' zetels als beslecht; SNP 37 (+24), LAB 14 (-17), LibDem 2 (-4), CON 1 (-3) Over de 'regional zetels is er nog niets officieel, maar de BBC zegt dat in 2 regios de zetel verdeling misschien/wellicht LAB 6, SNP 5, CON 2, Sc. Green 1. Er zijn 56 'regional' zetels. Wat de SNP kan kan de N-VA ook. |
De absolute meerderheid is ondertussen een feit: SNP staat reeds op 65 zetels op een totaal van 129 (wel nog ekele regionale zetels te verdelen).
|
Interessant. Weet er iemand hoe dit precies tot stand is gekomen? Is er iets dat het Schotse natiegevoel heeft aangewakkerd, of is dit op de één of andere manier een gevolg van recente devolutie (of is het eerste misschien door het laatste veroorzaakt)?
|
Citaat:
Ten tweede zijn alle andere partijen geïmplodeerd, vooral de lid Dems maar eigenlijk ook Labour. Ook charismatische leider met Alex Salmond, die ongegeneerd een referendum over onafhankelijkheid vooropstelt. |
Deze morgen reeds hebben zij de gelukwensen gehad van Bruno Valkeniers...go go SNP
|
Overigens is de SNP een vrij linkse partij op sociaal-economisch vlak.
|
Interessant. Toch wel vreemd dat er dan niet direct een verband is met nationalisme, terwijl de opgang van de N-VA toch wel overduidelijk het gevolg is van de crisis van de federale staat. Het verschil is wel dat wij onze eigen partijen hebben, terwijl zij bijna enkel kunnen kiezen tussen Britse partijen en de SNP.
Dat referendum zou echter wel eens lelijk kunnen tegenvallen, ik denk niet dat de inwoners van de Schotse Lowlands bijvoorbeeld zo anders zijn dan de Engelsen. |
Citaat:
In Wales zien we de nationalistische partij dan weer veel zwakker scoren. |
Citaat:
Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze hun land onafhankelijk willen. SNP heeft niets met racisme en zionisme te maken. |
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Juist, tis allemaal de schuld van Amerika.
Proficiat SNP, dat ze links zijn interesseert mij nu even niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
houzee voor de schotten! Hopelijk zijn ze nu op weg naar hun eigen vrije Scotland
|
De aanwezigheid van olie voor de Schotse kust zal allicht ook wel hebben meegespeeld. Ik meen me te herinneren dat de SNP meer geld van de Schotse olievelden naar Schotland zelf wil laten vloeien.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be