Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   SNP stevent af op historische overwinning (https://forum.politics.be/showthread.php?t=154850)

Salvadorii 6 mei 2011 06:32

SNP stevent af op historische overwinning

... en wellicht een absolute meerderheid.

54/73 'constituency' zetels als beslecht; SNP 37 (+24), LAB 14 (-17), LibDem 2 (-4), CON 1 (-3)

Over de 'regional zetels is er nog niets officieel, maar de BBC zegt dat in 2 regios de zetel verdeling misschien/wellicht LAB 6, SNP 5, CON 2, Sc. Green 1. Er zijn 56 'regional' zetels.

Wat de SNP kan kan de N-VA ook.

Jozef Ostyn 6 mei 2011 14:34

De absolute meerderheid is ondertussen een feit: SNP staat reeds op 65 zetels op een totaal van 129 (wel nog ekele regionale zetels te verdelen).

Vlaanderen Boven 6 mei 2011 14:48

Interessant. Weet er iemand hoe dit precies tot stand is gekomen? Is er iets dat het Schotse natiegevoel heeft aangewakkerd, of is dit op de één of andere manier een gevolg van recente devolutie (of is het eerste misschien door het laatste veroorzaakt)?

Jozef Ostyn 6 mei 2011 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5444609)
Interessant. Weet er iemand hoe dit precies tot stand is gekomen? Is er iets dat het Schotse natiegevoel heeft aangewakkerd, of is dit op de één of andere manier een gevolg van recente devolutie (of is het eerste misschien door het laatste veroorzaakt)?

Ten eerste bestuurt de SNP daar nu reeds een legislatuur met een minderheidsregering en steun van de Lib dems. Ze hebben het daar blijkbaar niet zo slecht gedaan.

Ten tweede zijn alle andere partijen geïmplodeerd, vooral de lid Dems maar eigenlijk ook Labour.

Ook charismatische leider met Alex Salmond, die ongegeneerd een referendum over onafhankelijkheid vooropstelt.

Fieseler 6 mei 2011 14:56

Deze morgen reeds hebben zij de gelukwensen gehad van Bruno Valkeniers...go go SNP

Jozef Ostyn 6 mei 2011 14:58

Overigens is de SNP een vrij linkse partij op sociaal-economisch vlak.

Vlaanderen Boven 6 mei 2011 14:59

Interessant. Toch wel vreemd dat er dan niet direct een verband is met nationalisme, terwijl de opgang van de N-VA toch wel overduidelijk het gevolg is van de crisis van de federale staat. Het verschil is wel dat wij onze eigen partijen hebben, terwijl zij bijna enkel kunnen kiezen tussen Britse partijen en de SNP.

Dat referendum zou echter wel eens lelijk kunnen tegenvallen, ik denk niet dat de inwoners van de Schotse Lowlands bijvoorbeeld zo anders zijn dan de Engelsen.

Jozef Ostyn 6 mei 2011 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5444637)
Interessant. Toch wel vreemd dat er dan niet direct een verband is met nationalisme, terwijl de opgang van de N-VA toch wel overduidelijk het gevolg is van de crisis van de federale staat. Het verschil is wel dat wij onze eigen partijen hebben, terwijl zij bijna enkel kunnen kiezen tussen Britse partijen en de SNP.

Dat referendum zou echter wel eens lelijk kunnen tegenvallen, ik denk niet dat de inwoners van de Schotse Lowlands bijvoorbeeld zo anders zijn dan de Engelsen.

Het appeal van de SNP is toch wel echt nationalistisch. Hoewel ik denk dat u wel eens gelijk zou kunnen hebben inzake dat referendum is het nationale gevoelen in Schotland toch vrij sterk.
In Wales zien we de nationalistische partij dan weer veel zwakker scoren.

bgf324 6 mei 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 5444631)
Deze morgen reeds hebben zij de gelukwensen gehad van Bruno Valkeniers...go go SNP

Walgelijk.
Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze hun land onafhankelijk willen. SNP heeft niets met racisme en zionisme te maken.

backfire 6 mei 2011 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 5444635)

Klopt.Inhoudelijk weinig vergelijking mogelijk met de N-VA. Maar toch felicitaties.

bgf324 6 mei 2011 15:16

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...lijkheid.dhtml

Referendum over onafhankelijkheid :cheer:

Sjaax 6 mei 2011 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5444699)
Referendum over onafhankelijkheid :cheer:

Onafhankelijk van wat? In de praktijk betekent onafhankelijkheid gehoorzaamheid aan het (Amerikaanse) grootkapitaal.

Vrijheideerst 6 mei 2011 15:30

Juist, tis allemaal de schuld van Amerika.

Proficiat SNP, dat ze links zijn interesseert mij nu even niet.

Fieseler 6 mei 2011 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5444691)
Walgelijk.
Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze hun land onafhankelijk willen. SNP heeft niets met racisme en zionisme te maken.

walgelijk

Fieseler 6 mei 2011 16:03

Citaat:

Ook daar de raakvlakken met het VB eerder dan de NVA...

Geert C 6 mei 2011 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 5444617)
Ten tweede zijn alle andere partijen geïmplodeerd, vooral de lid Dems maar eigenlijk ook Labour.

Yep, de Schotse kiezer lust de coalitie van LibDems en Tories duidelijk niet en is Labour ook beu (al is het grote verlies van Labour vooral aan het 'first past the post'-systeem te danken, procentueel houden ze al bij al nog redelijk stand), dan hebt ge als centrum-linkse kiezer in Schotland al niet veel keuze meer hé. :-P

vrijevlaming 6 mei 2011 16:23

houzee voor de schotten! Hopelijk zijn ze nu op weg naar hun eigen vrije Scotland

Macchiavelli 6 mei 2011 16:51

De aanwezigheid van olie voor de Schotse kust zal allicht ook wel hebben meegespeeld. Ik meen me te herinneren dat de SNP meer geld van de Schotse olievelden naar Schotland zelf wil laten vloeien.

Jozef Ostyn 6 mei 2011 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 5444883)
De aanwezigheid van olie voor de Schotse kust zal allicht ook wel hebben meegespeeld. Ik meen me te herinneren dat de SNP meer geld van de Schotse olievelden naar Schotland zelf wil laten vloeien.

Dat klopt, maar die olie raakt aan ijltempo op. Het vet is daar al een beetje van de soep.

Salvadorii 6 mei 2011 17:09

Citaat:

Als (rechtse) nationalist lijkt het mij vanzelfsprekend dat verschillende volkeren verschillende waarden hebben en dat dat onvermijdelijk politiek zijn weerslag heeft, niet alleen ivm de politieke grenzen maar ook he te voeren beleid, en de Schotten zijn nu eenmaal vrij links. Maar de overwinning van de SNP is een overwinning van het nationalisme, niet van links.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be