Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
(Bericht 5448933)
Ik loop met Obama's visie en beleid absoluut niet hoog op, maar dit kan ik hem niet kwalijk nemen.
|
Ik geloof echter dat Obama niet slecht is voor de VS (in elk geval beter dan een kortzichtige, uiterst-rechtse, en (misschien minder belangrijk, maar toch) domme Sarah Palin en andere right-wing'ers), maar ik geloof niet dat dit enkel zijn initiatief is.
Berichten spreken over een zeer lange undercover-operatie om een Osama-getrouwe te kunnen volgen. Deze operatie is militair gestart lang voor Obama president werd.
Overigens vind ik het best wel spijtig dat ze Osama hebben vermoord, want ik kan me inbeelden dat hij, levend, meer waard was voor de strijd tegen het terrorisme.
Let wel, ik zou toch enig voorbehoud willen aantekenen bij de term terrorisme, je kan Al Quaida moeilijk een liefdadigheidsvereniging noemen, voor die "bende" is te term weldegelijk van toepassing, maar het terrorisme-etiket wordt niet altijd oordeelkundig geplakt, vrees ik.
Dat Osama vermoord is, is dan weer voer voor conspiracy-theorie-aanhangers. En je kan ze moeilijk ongelijk geven dat er misschien toch een reukje aanhangt.
Meer dan 10 jaar las ik een verslag van een journalist over Paul Wolfowitz (later Deputy Secretary of Defense onder de G.W.Bush administratie). Aangaande de tanende populariteit en aanzicht van de VS in de rest van de wereld, had die als aanbeveling dat de VS dringend in een "large theater war" moest verzeild geraken, liefst niet te dichtbij. Niet lang daarna waren er de invallen in Irak (al twijfel ik of dat artikel dateert van voor de inval van vader Bush in Irak), en nog belangrijker : 9/11 en de oorlog tegen het terrorisme/as van het kwaad. Nogal toevallig overigens, zeker als je weet dat Osama ooit nog met de CIA samenwerkte.
|