![]() |
Taxi rellen : probleem van racistische en communautaire aard ?
Wat me opvalt bij het bekijken van de tv-journaals en interviews : de Brusselse Taxibestuurders lijken overwegend van allochtone komaf en krijgen geen vergunning om passagiers op te halen in Zaventem. De bestuurders die wel klanten mogen afhalen op Zaventem zijn overwegend blank.
Vlaamse taxi's mogen in Brussel rijden maar Brusselse dus niet in Vlaanderen En dan komen daar rellen van natuurlijk. Wat een zootje. De taxibestuurder lijkt al op voorhand veroordeeld. Zijn daad wordt beoordeeld zonder rekening te houden met context en omstandigheden. Dat de Brusselse taxibestuurders al jaren gediscrimineerd worden zal niet in rekening gebracht worden. Er wordt alleen gekeken naar de daad an sich. Dat die gasten 12 uur per dag of nacht werken voor 1200 �* 1500 euro (al het al zoveel is), 6 of 7 daen in de week zal ook wel niet telen. We hebben wel een gerecht maar recht dat is iets voor en verre toekomst vrees ik. |
1) Probeer maar eens niet-allochtonen te vinden in Brussel.
2) Het gaat niet over Vlaanderen, maar over de luchthaven (= geen openbaar terrein) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vlaamse taxichauffeurs mogen wel passagiers van de luchthaven naar Brussel voeren maar moeten leeg terugkomen. Brusselse taxichauffeurs mogen er wel naar de luchthaven voeren maar moeten ook leeg terug. Dit is gewoon een protectionistische maatregel vanuit Zaventem om de lokale middenstand te beschermen. |
Citaat:
Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans. |
Citaat:
|
Zo te lezen is de situatie in Brussel en vliegveld niet veel anders dan in Amsterdam met vliegveld.
Dezelfde regelingen om de winst van de taxi-consortiums te maximaliseren. Problemen met echte taxi's, snorders en andere freelance cowboys. En hier gaat ook het gezegde op "te veel varkens maken de spoeling dun." (Engels: too many piglets for the tits.) |
Er is ook nog een praktisch kantje aan natuurlijk. Die aparte strook voor taxis staat nu al dikwijls vol met wachtende taxis. Door te werken met vergunning beperkt men die strook. Wat een chaos zou dat daar niet zijn als elke Brusselse taxi daar zomaar mag blijven staan om klanten op te pikken? Niemand raakt daar nog binnen of weg.
Verder is het natuurlijk ook zo dat een Brusselse taxi wel degelijk klanten mag oppikken in de luchthaven als die daarom bellen. Ze mogen gewoon geen gebruik maken van de wachtstrook om klanten op de luchthaven zelf te ronselen. |
Ik dacht dat het geven van een taxi-vergunning een louter gemeentelijke aangelegenheid is.
Welke maatschappij dus een vergunning krijgt in Zaventem, ligt uitsluitend aan de gemeente Zaventem. (en niet aan de luchthavenuitbater of andere) Waar geen vergunning voor nodig is, is het op voorhand afgesproken vervoer. (gemeenzaam luchthavenvervoer genoemd, vb. de grotere of kleinere busjes of zelfs andere voertuigen van gans het land die reizigers brengen en afhalen ... en die hebben dan ook hun eigen parking, nog een verdieping lager dan het aankomstniveau waar de taxi's staan) En wat inderdaad ook wel is: op elke luchthaven, in gans de wereld, zijn er problemen met 'zwarte' taxi's. |
Citaat:
PS. ik denk dat de meesten nog een andere taal spreken dan Frans. |
Citaat:
|
Laat ons maar tot de pure essentie weerkeren....een of ander sujet meende aanwijzingen van een agent niet te moeten opvolgen en gebruikte zijn wagen als een projectiel van 1000 kilogram.....
Gaan we het ganse "taxisysteem" van Zaventem in vraag stellen wegens het gedrag van dergelijk sujet? Het gerecht in ieder geval niet,en de politie ook niet.... Voor de rest beschouw ik die "akties" van die taxichauffeurs gewoon maar als een uit de hand gelopen vorm van corporatisme....het grootste deel van die chauffeurs heeft daar waarschijnlijk zelfs al een beetje spijt van,er is een cowboy die de taxi-business aan het besmeuren was uitgeschakeld,daar zouden ze blij moeten voor zijn... |
Bestaan er voor jullie eigenlijk dingen die niet communautair zijn ?
|
Citaat:
Mij lijkt het logisch dat mensen die over de nodige vergunningen beschikken en daar voor betalen beschermd worden tegen piraten. |
Dubbelthread in I&I staat er ook al zo een robocopdraadje....
|
Citaat:
Er zijn twee verschillende discussies. Het incident aan de luchthaven en het verbod van Brusselse taxi's om klanten te werven aan de luchthaven. Tja corporatisme? Hoe gaat dat. Veel van die mannen kennen elkaar, zijn gefrustreerd dat ze geen klanten mogen oppikken aan de luchthaven en dan horen ze via de radio dat iemand van "hun" is neergeschoten aan de luchthaven. Bon de rest is geschiedenis. In Vlaanderen zou men misschien zeggen van jiehaa dat is een concurrent minder en doorgaan met geld verdienen terwijl een collega op straat ligt neergeschoten of is dat te cynisch... ;) Nu ik vind heel die taxigedoe altijd al een louche gedoe. In Brugge valt dat nog mee maar toch.... |
Citaat:
|
Citaat:
Gezien de taxichauffeurs die vandaag en gisteren betoogd hebben waarschijnlijk allemaal wel min of meer bekend zijn,en zelfs op filmbeelden staan, ziet het er voor hen ook niet goed uit...Als ze aan het betogen waren op privé-grond is zelfs een klacht tegen hen persoonlijk mogelijk door het luchthavenbedrijf....tenslotte hebben ze voor vele uren moeilijkheden gezorgd,en zullen de betroffen luchtvaartbedrijven (die reizigersklachten moeten ondergaan)ongetwijfeld niet aarzelen de rekening door te zenden.... :-( Wie op business "jaagt"(want daarover gaat het nietwaar) moet niet met onwettelijke praktijken,schuinmarcheren en geweldplegingen reageren...Nog even en een reiziger in Zaventem DURFT geen taxi meer te nemen omdat hij/zij niet zeker is of er wel een pro aan het stuur zit,en hij er bovendien van kan beschuldigd worden mee illegale praktijken te financieren ;-) Die situatie voor die reiziger ondertussen moet onvoorstelbaar geweest zijn...zoiets maken ze zelfs niet mee in Bagdad of Kaboel :roll: |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be