Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Taxi rellen : probleem van racistische en communautaire aard ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155039)

Scherven A. Mok 11 mei 2011 14:27

Taxi rellen : probleem van racistische en communautaire aard ?
 
Wat me opvalt bij het bekijken van de tv-journaals en interviews : de Brusselse Taxibestuurders lijken overwegend van allochtone komaf en krijgen geen vergunning om passagiers op te halen in Zaventem. De bestuurders die wel klanten mogen afhalen op Zaventem zijn overwegend blank.
Vlaamse taxi's mogen in Brussel rijden maar Brusselse dus niet in Vlaanderen
En dan komen daar rellen van natuurlijk. Wat een zootje.
De taxibestuurder lijkt al op voorhand veroordeeld. Zijn daad wordt beoordeeld zonder rekening te houden met context en omstandigheden. Dat de Brusselse taxibestuurders al jaren gediscrimineerd worden zal niet in rekening gebracht worden. Er wordt alleen gekeken naar de daad an sich. Dat die gasten 12 uur per dag of nacht werken voor 1200 �* 1500 euro (al het al zoveel is), 6 of 7 daen in de week zal ook wel niet telen. We hebben wel een gerecht maar recht dat is iets voor en verre toekomst vrees ik.

bgf324 11 mei 2011 14:30

1) Probeer maar eens niet-allochtonen te vinden in Brussel.
2) Het gaat niet over Vlaanderen, maar over de luchthaven (= geen openbaar terrein)

Scherven A. Mok 11 mei 2011 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5451966)
1) Probeer maar eens niet-allochtonen te vinden in Brussel.

Die zijn er genoeg. Of die ook in zulke omstandigheden willen werken is een andere zaak. Die geraken wel aan een betere job waarschijnlijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5451966)
2) Het gaat niet over Vlaanderen, maar over de luchthaven (= geen openbaar terrein)

Het is nochtans de burgemeester van Zaventem die alles lijkt tegen te houden. Het zal wel weer zo'n kluwen van van intercommunale achtige toestanden zijn. De catacomben van de politiek waarin de actoren zonder regels en onder de gordel toegestaan kunnen vechten tot ter dood en buiten de schijnwerpers.

Frost 11 mei 2011 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5452004)
Die zijn er genoeg. Of die ook in zulke omstandigheden willen werken is een andere zaak. Die geraken wel aan een betere job waarschijnlijk.



Het is nochtans de burgemeester van Zaventem die alles lijkt tegen te houden. Het zal wel weer zo'n kluwen van van intercommunale achtige toestanden zijn. De catacomben van de politiek waarin de actoren zonder regels en onder de gordel toegestaan kunnen vechten tot ter dood en buiten de schijnwerpers.

Zo denk ik er ook over.

fox 11 mei 2011 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 5451963)
Wat me opvalt bij het bekijken van de tv-journaals en interviews : de Brusselse Taxibestuurders lijken overwegend van allochtone komaf en krijgen geen vergunning om passagiers op te halen in Zaventem. De bestuurders die wel klanten mogen afhalen op Zaventem zijn overwegend blank.
Vlaamse taxi's mogen in Brussel rijden maar Brusselse dus niet in Vlaanderen
En dan komen daar rellen van natuurlijk. Wat een zootje.
De taxibestuurder lijkt al op voorhand veroordeeld. Zijn daad wordt beoordeeld zonder rekening te houden met context en omstandigheden. Dat de Brusselse taxibestuurders al jaren gediscrimineerd worden zal niet in rekening gebracht worden. Er wordt alleen gekeken naar de daad an sich. Dat die gasten 12 uur per dag of nacht werken voor 1200 �* 1500 euro (al het al zoveel is), 6 of 7 daen in de week zal ook wel niet telen. We hebben wel een gerecht maar recht dat is iets voor en verre toekomst vrees ik.


Vlaamse taxichauffeurs mogen wel passagiers van de luchthaven naar Brussel voeren maar moeten leeg terugkomen. Brusselse taxichauffeurs mogen er wel naar de luchthaven voeren maar moeten ook leeg terug.

Dit is gewoon een protectionistische maatregel vanuit Zaventem om de lokale middenstand te beschermen.

Zeno! 11 mei 2011 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5452146)
Vlaamse taxichauffeurs mogen wel passagiers van de luchthaven naar Brussel voeren maar moeten leeg terugkomen. Brusselse taxichauffeurs mogen er wel naar de luchthaven voeren maar moeten ook leeg terug.

Dit is gewoon een protectionistische maatregel vanuit Zaventem om de lokale middenstand te beschermen.

Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.

fox 11 mei 2011 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5452158)
Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.

Hoewel het louter vanuit protectionistische motieven is door de gemeente zaventem vind ik het een goeie zaak. In Brussel zelf weiger ik ooit een Taxi te nemen. 80% (en ik overdrijf niet) van die chauffeurs lapt elke regel aan zijn laars. Bij die luchthaventaxis valt het over het algemeen veel beter mee en durf ik er wel eens eentje te nemen.

Mahalingam 11 mei 2011 15:55

Zo te lezen is de situatie in Brussel en vliegveld niet veel anders dan in Amsterdam met vliegveld.
Dezelfde regelingen om de winst van de taxi-consortiums te maximaliseren.
Problemen met echte taxi's, snorders en andere freelance cowboys.
En hier gaat ook het gezegde op "te veel varkens maken de spoeling dun."
(Engels: too many piglets for the tits.)

fox 11 mei 2011 16:00

Er is ook nog een praktisch kantje aan natuurlijk. Die aparte strook voor taxis staat nu al dikwijls vol met wachtende taxis. Door te werken met vergunning beperkt men die strook. Wat een chaos zou dat daar niet zijn als elke Brusselse taxi daar zomaar mag blijven staan om klanten op te pikken? Niemand raakt daar nog binnen of weg.

Verder is het natuurlijk ook zo dat een Brusselse taxi wel degelijk klanten mag oppikken in de luchthaven als die daarom bellen. Ze mogen gewoon geen gebruik maken van de wachtstrook om klanten op de luchthaven zelf te ronselen.

De schoofzak 11 mei 2011 16:05

Ik dacht dat het geven van een taxi-vergunning een louter gemeentelijke aangelegenheid is.

Welke maatschappij dus een vergunning krijgt in Zaventem, ligt uitsluitend aan de gemeente Zaventem. (en niet aan de luchthavenuitbater of andere)

Waar geen vergunning voor nodig is, is het op voorhand afgesproken vervoer. (gemeenzaam luchthavenvervoer genoemd, vb. de grotere of kleinere busjes of zelfs andere voertuigen van gans het land die reizigers brengen en afhalen ... en die hebben dan ook hun eigen parking, nog een verdieping lager dan het aankomstniveau waar de taxi's staan)

En wat inderdaad ook wel is: op elke luchthaven, in gans de wereld, zijn er problemen met 'zwarte' taxi's.

solidarnosc 11 mei 2011 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 5452158)
Goeie maatregel.

Als ik die bende wilden op tv zie, is het maar goed dat ze in Zaventem niemand mogen oppikken. Ze zijn trouwens quasi allemaal eentalig Frans.

De taxiritten van en naar Zaventem zijn de duurste ter wereld omdat taxichauffeurs in één rit twee ritten moeten verdienen. Leg me maar eens uit wat daar een goede zaak van is. De eerste indruk is belangrijk zegt men al eens. Al die ceo's, zakenmensen, eurocraten, toeristen etc... die een taxi nemen in Zaventem worden meteen genaaid door de stammentwist tussen Brussel en de rand.

PS. ik denk dat de meesten nog een andere taal spreken dan Frans.

solidarnosc 11 mei 2011 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5452191)
Er is ook nog een praktisch kantje aan natuurlijk. Die aparte strook voor taxis staat nu al dikwijls vol met wachtende taxis. Door te werken met vergunning beperkt men die strook. Wat een chaos zou dat daar niet zijn als elke Brusselse taxi daar zomaar mag blijven staan om klanten op te pikken? Niemand raakt daar nog binnen of weg.

Verder is het natuurlijk ook zo dat een Brusselse taxi wel degelijk klanten mag oppikken in de luchthaven als die daarom bellen. Ze mogen gewoon geen gebruik maken van de wachtstrook om klanten op de luchthaven zelf te ronselen.

Wat men zou kunnen doen is twee wachtstroken inrichten zowel in Brussel en Zaventem zodat beiden niet meer leeg zouden moeten terugrijden, want goed als men dat probleem overal elders ter wereld op de één of andere manier kan oplossen zou dat hier toch ook moeten lukken niet?

kelt 11 mei 2011 16:56

Laat ons maar tot de pure essentie weerkeren....een of ander sujet meende aanwijzingen van een agent niet te moeten opvolgen en gebruikte zijn wagen als een projectiel van 1000 kilogram.....

Gaan we het ganse "taxisysteem" van Zaventem in vraag stellen wegens het gedrag van dergelijk sujet?

Het gerecht in ieder geval niet,en de politie ook niet....

Voor de rest beschouw ik die "akties" van die taxichauffeurs gewoon maar als een uit de hand gelopen vorm van corporatisme....het grootste deel van die chauffeurs heeft daar waarschijnlijk zelfs al een beetje spijt van,er is een cowboy die de taxi-business aan het besmeuren was uitgeschakeld,daar zouden ze blij moeten voor zijn...

Henri1 11 mei 2011 17:31

Bestaan er voor jullie eigenlijk dingen die niet communautair zijn ?

Bobke 11 mei 2011 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5452286)
Wat men zou kunnen doen is twee wachtstroken inrichten zowel in Brussel en Zaventem zodat beiden niet meer leeg zouden moeten terugrijden, want goed als men dat probleem overal elders ter wereld op de één of andere manier kan oplossen zou dat hier toch ook moeten lukken niet?

Zou het kunnen dat overal elders ter wereld de taxichauffeurs zich aan de regels houden ?
Mij lijkt het logisch dat mensen die over de nodige vergunningen beschikken en daar voor betalen beschermd worden tegen piraten.

Wisord 11 mei 2011 17:49

Dubbelthread in I&I staat er ook al zo een robocopdraadje....

solidarnosc 11 mei 2011 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5452308)
Laat ons maar tot de pure essentie weerkeren....een of ander sujet meende aanwijzingen van een agent niet te moeten opvolgen en gebruikte zijn wagen als een projectiel van 1000 kilogram.....

Gaan we het ganse "taxisysteem" van Zaventem in vraag stellen wegens het gedrag van dergelijk sujet?

Het gerecht in ieder geval niet,en de politie ook niet....

Voor de rest beschouw ik die "akties" van die taxichauffeurs gewoon maar als een uit de hand gelopen vorm van corporatisme....het grootste deel van die chauffeurs heeft daar waarschijnlijk zelfs al een beetje spijt van,er is een cowboy die de taxi-business aan het besmeuren was uitgeschakeld,daar zouden ze blij moeten voor zijn...


Er zijn twee verschillende discussies. Het incident aan de luchthaven en het verbod van Brusselse taxi's om klanten te werven aan de luchthaven.

Tja corporatisme? Hoe gaat dat. Veel van die mannen kennen elkaar, zijn gefrustreerd dat ze geen klanten mogen oppikken aan de luchthaven en dan horen ze via de radio dat iemand van "hun" is neergeschoten aan de luchthaven. Bon de rest is geschiedenis. In Vlaanderen zou men misschien zeggen van jiehaa dat is een concurrent minder en doorgaan met geld verdienen terwijl een collega op straat ligt neergeschoten of is dat te cynisch... ;)

Nu ik vind heel die taxigedoe altijd al een louche gedoe. In Brugge valt dat nog mee maar toch....

solidarnosc 11 mei 2011 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 5452407)
Zou het kunnen dat overal elders ter wereld de taxichauffeurs zich aan de regels houden ?
Mij lijkt het logisch dat mensen die over de nodige vergunningen beschikken en daar voor betalen beschermd worden tegen piraten.

In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?

kelt 11 mei 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5452434)
In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?

wel...in ieder geval hebben de vertegenwoordigers van Brusselse taxichauffeurs (die dus,mag blijken,niet iedere Brusselse taxichauffeur vertegenwoordigen maar soit) al afstand genomen van die kerel.Verder is zijn aanhouding bevolen door een Brusselse onderzoeksrechter....


Gezien de taxichauffeurs die vandaag en gisteren betoogd hebben waarschijnlijk allemaal wel min of meer bekend zijn,en zelfs op filmbeelden staan, ziet het er voor hen ook niet goed uit...Als ze aan het betogen waren op privé-grond is zelfs een klacht tegen hen persoonlijk mogelijk door het luchthavenbedrijf....tenslotte hebben ze voor vele uren moeilijkheden gezorgd,en zullen de betroffen luchtvaartbedrijven (die reizigersklachten moeten ondergaan)ongetwijfeld niet aarzelen de rekening door te zenden.... :-(



Wie op business "jaagt"(want daarover gaat het nietwaar) moet niet met onwettelijke praktijken,schuinmarcheren en geweldplegingen reageren...Nog even en een reiziger in Zaventem DURFT geen taxi meer te nemen omdat hij/zij niet zeker is of er wel een pro aan het stuur zit,en hij er bovendien van kan beschuldigd worden mee illegale praktijken te financieren ;-)

Die situatie voor die reiziger ondertussen moet onvoorstelbaar geweest zijn...zoiets maken ze zelfs niet mee in Bagdad of Kaboel :roll:

Bobke 11 mei 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5452434)
In de rest van de wereld betaalt men de helft van wat men betaalt tussen Brussel en Zaventem. Dat is dus een echt goed systeem om wat te doen? Een paar maatjes van de Zaventemse burgemeester beschermen?

Het voor mensen die betalen en zich aan de regels houden leefbaar houden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be