Het gegeven dat antisemitisme welig tiert bij moslim(s)(jongeren) is toch al lang oud nieuws?
Wie het nieuws een beetje volgt, in zowel binnenland als buitenland, zou dit al lang hebben moeten weten. Er zijn wat dat betreft in bijvoorbeeld Nederland al genoeg "incidenten" geweest (kunnen we trouwens nog wel van incidenten spreken als het chronisch is?) waarbij moslims de kwalijke hoofdrol bekleedden. Even googlen volstaat om hierover een beeld te krijgen.
In Amsterdam gingen er zelfs stemmen op om
"lokjoden" in te zetten tegen het antisemitisch geweld van moslimjongeren.
Tevens heeft de PVV twee maanden geleden een
motie over antisemitisme binnen de islamitische gemeenschap ingediend.
Een oud-politicus waarschuwde joden dat ze maar beter konden vertrekken vanwege het
antisemitische klimaat onder Nederlandse moslims.
Een paar dagen geleden werd iemand
bedreigd door een Marokkaanse taxichauffeur enkel omdat hij een Hebreeuwse tekst (Tel Aviv) op zijn t-shirt had staan.
In een
interview zegt een holocaustoverlevende het rechtuit:
"Wel denk ik dat mijn kleinkinderen een andere periode te wachten staat. Als moslims in Amsterdam straks in de meerderheid komen en de gemeentepolitiek gaan domineren, dan zullen de eerste discriminerende maatregelen tegen joden en vrouwen worden genomen. Ik ben wat dat betreft een realist. Bang? Geen haar op mijn hoofd. Angst ben ik voorgoed verloren in Auschwitz omdat ik ieder moment in doodsangst verkeerde. Boos, dat ben ik wel."
Dit is slechts een kleine bloemlezing van wat er zich in Nederland afspeelt. We hebben het dan nog niet gehad over wat er zich elders in Europa afspeelt met religieus geïnspireerd antisemitisme. De
aanslag op de synagoge in Anderlecht bijvoorbeeld, maar zo zijn er nog veel meer, in Parijs, Londen, Amsterdam, Malmö, en telkens is dat in gebieden waar veel moslims wonen. Ook uit Antwerpen trekken steeds meer joden weg wegens o.a.
opflakkerend antisemitisme. In Frankrijk worden joden
regelmatig mishandeld soms
tot de dood er op volgt. De daders zijn moslimjongeren.
De lijst lijkt oneindig te zijn, en dit baart me serieus zorgen.
Overigens behandelt het
artikel in De Morgen wat uitvoeriger. Er staat o.a. te lezen:
"Marokkaanse en Turkse jongeren blijken ook nog net iets negatiever te staan tegenover andere gemeenschappen, bij hen is de sociale afstand het grootst", en ook:
"De verschillende groepen leven niet samen, maar naast elkaar. De jongeren blijven sterk gericht op hun eigen cultuur, zeker wanneer het om vriendschappelijke relaties of meer gaat, en dat geldt voor jongeren van alle origines."
Dat stemt allemaal niet tot vreugde, en ik hou mijn hart vast voor wat de toekomst gaat brengen, want als elke gemeenschap aan eigen volk eerst blijft doen, hetgeen overigens heel normaal en natuurlijk is, dan gaan er gegarandeerd hele grote brokken van komen.