Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Franstaligen hysterisch over toelaten amnestiedebat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155225)

respublica 15 mei 2011 18:52

Franstaligen hysterisch over toelaten amnestiedebat

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110515_071
http://www.destandaard.be/artikel/de...&word=Maingain

Met name deze uitspraak valt me op:
Citaat:

Ecolo-senaatsfractieleider Jacky Morael noemt de suggestie De Clerck 'onaanvaardbaar'. Volgens Morael bewijst de suggestie dat het politieke klimaat in Vlaanderen 'extreem rot, ongezond en antidemocratisch' is. 'Een bepaald deel van Vlaanderen moet erkennen dat het betrokken is geraakt met de nazibezetters, met de Gestapo en dat men de arrestatie van verzetsstrijders heeft toegelaten onder het voorwendsel van het eigen nationalistische project', aldus Morael.
Blijkbaar zijn alle N-VA'ers en CD&V'ers retroactief collaborateurs met de Gestapo? Indien men zo'n hekel heeft aan de extreem-rechtse Vlamingen, wil men dan echt nog een land vormen met ons?

Trouwens, wat anders hebben de Vlamingen gedaan, dan toelaten dat er een debat komt over een wetsvoorstel, in elke normale democratie een zuiver formulaire aangelegenheid die niets zegt over het voor of tegen een wetvoorstel zijn? Ik heb trouwens zelf twijfels over het al dan niet verlenen van amnestie, maar kunnen we 70 jaar na de feiten daar nog steeds niet over PRATEN? Hoe kan elk debat weigeren de 'democratische manier van denken' zijn, zoals Maingain beweert?

end 15 mei 2011 19:47

Onbegrijpelijk hoe politiek Vlaanderen dit soort laster blijft slikken. Draai het plaatje om en het land zou op zijn kop staan.

Salvadorii 15 mei 2011 19:48

Wanneer reageren de franstaligen niet hysterisch?

Vlaanderen Boven 15 mei 2011 19:53

Het enige dat me hieraan verbaast is dat de andere Franstalige partijleiders het niet expliciet over de rotte Vlamingen hebben, zoals Morael. Hier wordt direct ook het verschil tussen Ecolo en Groen! duidelijk: hoewel geen van beiden ogenschijnlijk belang hecht aan het communautaire, zie ik ze bij Groen! nog niet zo direct inspelen op een stereotype over de Walen. Stel je voor dat Mieke Vogels opeens uitspraken begon te doen over de 'hangmatcultuur' van de Walen of de Vlamingenhaat van de Brusselse Franstaligen. Onmogelijk. Wij zijn de enigen met een echte vijfde kolonne.

Al bij al vind ik de reacties langs Franstalige kant positief. Je moet als Vlaming zeker niet voor amnestie zijn om je geschoffeerd te voelen, integendeel zelfs. Doe zo verder. Blijf aub Vlaanderen in zijn geheel beledigen. Zelfs voor mensen die nooit de krant opendoen wordt het steeds moeilijker in dit land te blijven geloven.

vrijevlaming 15 mei 2011 19:55

mooi zo, hoe meer er discussies zijn waar de breuklijn op de taalgrens ligt, hoe beter.

filosoof 15 mei 2011 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door end (Bericht 5458998)
Onbegrijpelijk hoe politiek Vlaanderen dit soort laster blijft slikken. Draai het plaatje om en het land zou op zijn kop staan.

Onbegrijpelijk hoe sommige Vlamingen collaboratie blijven verdedigen en vergoelijken. Draai het plaatje om en het land zou op zijn kop staan.

Vlaanderen Boven 15 mei 2011 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming (Bericht 5459024)
mooi zo, hoe meer er discussies zijn waar de breuklijn op de taalgrens ligt, hoe beter.

²!

Amnestie is helemaal geen 'Vlaams' standpunt, zelfs niet noodzakelijk Vlaams-nationalistisch. Dat de Franstaligen doen alsof Vlaanderen een monolithisch blok is, kan ons alleen maar ten goede komen. Elke dag brokkelt dit onland een beetje meer af.

Salvadorii 15 mei 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5459090)
²!

Amnestie is helemaal geen 'Vlaams' standpunt, zelfs niet noodzakelijk Vlaams-nationalistisch. Dat de Franstaligen doen alsof Vlaanderen een monolithisch blok is, kan ons alleen maar ten goede komen. Elke dag brokkelt dit onland een beetje meer af.

3

Vette Pois(s)on 15 mei 2011 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5459099)
3

4

Dat ze de brokken maar proberen samen te houden met een ranzig sausje.

Gwyndion 15 mei 2011 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5459072)
Onbegrijpelijk hoe sommige Vlamingen collaboratie blijven verdedigen en vergoelijken. Draai het plaatje om en het land zou op zijn kop staan.

Waar lees je dat? Ik dacht nochtans dat het hier slechts om een debat ging.

Salvadorii 15 mei 2011 20:25

Citaat:

Sorry maar het moreel verschil tussen tegen Stalin vechten en tegen Hitler is miniem in mijn ogen. Linksen hebben de linkse megamassamordenaar liever, maar voor mijn zijn ze gelijk.

Xenophon 15 mei 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 5459109)
Waar lees je dat? Ik dacht nochtans dat het hier slechts om een debat ging.

Dat is een Pavlov-reactie bij hem, hij kan daar niets aan doen.

respublica 15 mei 2011 20:28

Citaat:

Het gaat hier niet om uw of mijn visie op de collaboratie. Het gaat hier om de vraag of er een debat MAG zijn in de senaat over een wetsvoorstel betreffende amnestie. Het kan best zijn dat straks alleen maar Vlaams Belang zijn eigen wetsvoorstel goedkeurt! Waarom toch die hysterische reacties?

Cynara Cardunculus 15 mei 2011 20:35

Citaat:

hoe kunnen we het plaatje nu omdraaien? Een aantal jaren (een stuk of vier/vijf jaar) heeft de franstalige gemeenschap ALLE dossiers ivm jodenvervolging en jodendeportatie in Wallonie laten VERBRANDEN.

Hoezo "omdraaien"? Er was helemaal geen collaboratie in Wallonie toch? dat hebben jullie vuile vlaamse racisten gedroomd! Rex bestaat niet, bestond niet en heeft nooit bestaan. Bewijs het maar door de deportatiedossiers te tonen.

MORPHEUS 15 mei 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5458907)

Blijkbaar zijn alle N-VA'ers en CD&V'ers retroactief collaborateurs met de Gestapo? Indien men zo'n hekel heeft aan de extreem-rechtse Vlamingen, wil men dan echt nog een land vormen met ons?

Trouwens, wat anders hebben de Vlamingen gedaan, dan toelaten dat er een debat komt over een wetsvoorstel, in elke normale democratie een zuiver formulaire aangelegenheid die niets zegt over het voor of tegen een wetvoorstel zijn? Ik heb trouwens zelf twijfels over het al dan niet verlenen van amnestie, maar kunnen we 70 jaar na de feiten daar nog steeds niet over PRATEN? Hoe kan elk debat weigeren de 'democratische manier van denken' zijn, zoals Maingain beweert?

Er is een breuklijn tussen Noord en Zuid.

De Vlamingen willen amnestie toekennen voor een oorlog die reeds 65 geleden afgelopen is.
Voor de Walen is de oorlog nog steeds bezig en zijn alle Vlamingen ( ook al zijn ze nog maar 20 jaar jong) overlopers en nazi’s.

Er is een breeulijn tussen Noord en Zuid.

De wet Lejeune ( opgedrongen door de PS) laat o.a. de vrouw van Dutroux vervroegd vrij.
Vlaanderen wil reeds lang deze wet schrappen, maar de Walen willen niet.
Blijkbaar mag een vrouw die kinderen laat verkrachten en gruwelijke hongersdood laat sterven wel vrij komen.

Er is een breuklijn tussen Noord en Zuid.
En de tijd komt eraan , de breuklijn zal breken……..

Cynara Cardunculus 15 mei 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii (Bericht 5459115)
Sorry maar het moreel verschil tussen tegen Stalin vechten en tegen Hitler is miniem in mijn ogen. Linksen hebben de linkse megamassamordenaar liever, maar voor mijn zijn ze gelijk.

niet vergeten dat niet Dolfje Snorremans, maar Jefke Stalin degene is die de meeste doden gemaakt heeft van heel de twintigste eeuw.

Salvadorii 15 mei 2011 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5459123)
Het gaat hier niet om uw of mijn visie op de collaboratie. Het gaat hier om de vraag of er een debat MAG zijn in de senaat over een wetsvoorstel betreffende amnestie. Het kan best zijn dat straks alleen maar Vlaams Belang zijn eigen wetsvoorstel goedkeurt! Waarom toch die hysterische reacties?

Waarom de hysterische reacties? Kiekens worden nu eenmaal hysterisch als het kiekenkot in braand staat ;-)

Vlaanderen Boven 15 mei 2011 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5459145)
hoe kunnen we het plaatje nu omdraaien? Een aantal jaren (een stuk of vier/vijf jaar) heeft de franstalige gemeenschap ALLE dossiers ivm jodenvervolging en jodendeportatie in Wallonie laten VERBRANDEN.

Interessant...bron?

Bokkenreyder 15 mei 2011 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door respublica (Bericht 5458907)

Na 66 jaar mag Belgie zich wereldrecordhouder in onverzoenbaarheid noemen. In geen enkel ander Europees land werd er nog geen amnestie verleend. De krant die nu nog het hardst tegen amnestie fulmineert (Le Swaar) heeft zelf boter op haar hoofd en collaboreerde duchtig. Ze hebben alleen tijdig hun kazak gedraaid, maar pleit hen dat vrij van collaboratie? Natuurlijk niet!

vrijevlaming 15 mei 2011 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5459145)

.

interessant. Heb je hier meer info over, dit wist ik niet. Maar verbasend is het niet

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be