Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   We staan NIET dicht bij een akkoord (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155259)

Antoon 16 mei 2011 11:22

We staan NIET dicht bij een akkoord

... aldus Ben Weyts van N-VA ... 8O

Man, man, wat een knoeiers die politiekers!

Citaat:

Hoewel zijn partij aandringt op de benoeming van een formateur in de onderhandelingen, erkent N-VA-Kamerlid Ben Weyts dat een communautair akkoord nog veraf ligt. "We staan niet dicht bij een akkoord", zei hij in het Radio 1-programma 'De Ochtend'.

Een doorbraak voor de zomer is verre van zeker, "maar ik denk dat het mogelijk is dat je tenminste het initiatief kunt nemen inzake partnerkeuze en de aanduiding van een formateur", aldus Weyts.

Niet met negen
Volgens de ondervoorzitter van N-VA zijn de onderhandelingen opnieuw in een "cruciale periode" aanbeland. "Als je echt wil afronden naar een akkoord, dan moet je nu toch keuzes durven maken", zei hij, verwijzend naar de oproep van zijn partij aan PS-voorzitter Elio Di Rupo om coalitiepartners te kiezen en als formateur aan de slag te gaan. Weyts herhaalde dat voort onderhandelen met negen partijen "totaal heilloos is".

Muurvast
Maar hoewel een akkoord nog veraf ligt, geeft de N-VA'er alle hoop nog niet op. "De posities zijn wel duidelijk. Dat is het voordeel van zolang gesproken te hebben, je kent de pistes en de alternatieve scenario's", besloot hij. De situatie zit intussen nog steeds muurvast. De koning houdt het ontslag van Beke in beraad en zet zijn consultatieronde voort. Zo mogen sp.a-voorzitter Caroline Gennez, Jean-Michel Javaux van Ecolo en hun evenknie van Groen! Wouter Van Besien deze namiddag bij het staatshoofd op de koffie. Tekenen van toenadering tussen hoofdrolspelers PS en N-VA kwamen er dit weekend echter niet. (belga/tma)
BRON

Shadowke 16 mei 2011 11:54

wisten we al lang.

nu hebben we eindelijk de bevestiging van een politieke partij.

Cynara Cardunculus 16 mei 2011 12:01

Wat ik niet zo goed begrijp ivm onderhandelingen:

Indien men met 9 partijen samenzit (dus inclusief de flutpartijtjes zoals Spa, groen en ecolo en MR (of was het CDH die amper stemmen haalden?) : hebben die flutpartijtjes dan een gelijkwaardige inbreng? Want indien zo dan is NVA natuurlijk altijd de pineut, ongeacht hoeveel stemmen ze halen.

vrijevlaming 16 mei 2011 12:50

hoe? Het stond toch in de krant dat er bijna over alles een akkoord was? En ik die het tegendeel beweerde was natuurlijk fout hé. :lol:

C uit W 16 mei 2011 12:57

Splits gewoon.

Amon_Re 16 mei 2011 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 5460234)
Splits gewoon.

En dan? Geen probleem met een eventuele splitsing, waar wat de dag erna? Hoe ga je de nieuwe Vlaamse staat inrichten? Hoe gaat de grondwet eruit zien?

Splitsen is géén oplossing op zich, het is enkel een stap naar een mogelijke oplossing.

vrijevlaming 16 mei 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5460338)
Splitsen is géén oplossing op zich, het is enkel een stap naar een mogelijke oplossing.

zo is dat. Wie anders beweert is al even idioot als mensen die beweren dat in een unitair belgië alle communautaire problemen opgelost zouden zijn omdat de deelstaten gewoon afgeschaft zijn.

De schoofzak 16 mei 2011 15:13

Citaat:

En dan? Geen probleem met een eventuele splitsing, waar wat de dag erna? Hoe ga je de nieuwe Vlaamse staat inrichten? Hoe gaat de grondwet eruit zien?

Het kan niet anders dan dat we beginnen met exact dezelfde grondwet, voor Vlaanderen alleen dan, zoals we nu hebben.
Aan de wetgever om met exact dezelfde procedure een nieuwe uit te werken.

Splitsen is geen "stap" naar een mogelijke oplossing.
Splitsen is niet meer dan het wegwerken van een obstructie die nu alle oplossingen, alle vooruitgang, alle behoorlijk bestuur, zowel voor Walenland als voor Vlaanderen, blokkeert.

De schoofzak 16 mei 2011 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5460090)
... aldus Ben Weyts van N-VA ... 8O

Man, man, wat een knoeiers die politiekers!

BRON

Wie precies heeft ooit gezegd dat we dicht bij een oplossing staan ?

Begin eens bij de poging van Verafstoot om bhv te splitsen, denk eens aan de reacties direct na het moment dat kleine Croo de stekker uittrok ?

Amon_Re 16 mei 2011 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5460453)
Het kan niet anders dan dat we beginnen met exact dezelfde grondwet, voor Vlaanderen alleen dan, zoals we nu hebben.

In dat geval stem ik tegen.

Citaat:

Aan de wetgever om met exact dezelfde procedure een nieuwe uit te werken.
Vergeef me mijn pessimisme, maar hier geloof ik absoluut niet in. Het zou namelijk in hun (de politiek, ergo de wetgever) zijn eigen vel snijden.

Antoon 16 mei 2011 16:42

Ik vrees dat we naar nieuwe verkiezingen gaan, misschien samen te vallen met de gemeenteraadsverkiezingen...

Salvadorii 16 mei 2011 17:37

Citaat:

Sorry maar splitsen is wel een oplossing voor het grootste probleem die we hebben - de totale blockage die er al jaren is en elke beslissing en beleid tegenhoud. Nu zijn we vastgebonden, na de splitsing zijn onze handen en voet vrij en kan er geageerd worden; natuurlijk is dan niet alles opgelost, maar men kan wel aan een oplossing begunnen itt nu.

fredo2008 16 mei 2011 17:48

EDR is ten paleize op dit moment, we krijgen mss dus nog een formateur vandaag :)

kelt 16 mei 2011 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fredo2008 (Bericht 5460763)
EDR is ten paleize op dit moment, we krijgen mss dus nog een formateur vandaag :)

Dan mag hij alvast beginnen met zijn "compagnons de route" te kiezen langs Franstalige kant.Daar ligt het overigens VEEL moeilijker dan aan Vlaamse kant,PS/CdH en ecolo vallen daar bijna over elkaar in hun ijver de meest linkse ecologist te zijn,terwijl ze verder de MR haten...
Dat kan onmogelijk het probleem zijn van de Koning,of zelfs van BDW dat daarover geen duidelijkheid bestaat,en EDR zal moeten aanvaarden dat hij aan Nederlandstalige kant niet kan bepalen wie er allemaal in de coalitie zit....

C uit W 16 mei 2011 18:32

Citaat:

Dat zien we dan wel weer, het zal in elk geval pakken sneller gaan dan wat er nu gebeurt.

Amon_Re 16 mei 2011 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 5460860)
Dat zien we dan wel weer, het zal in elk geval pakken sneller gaan dan wat er nu gebeurt.

Dunno. Misschien, misschien niet. Dat zijn zorgen voor morgen, vandaag is er nog geen meerderheid voor.

Antoon 18 mei 2011 09:54

EDR is zogezegd 'formateur', maar geloof me vrij, we staan nog steeds niet dichter bij een akkoord dan pakweg 300 dagen geleden...

SDG 18 mei 2011 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5460520)
In dat geval stem ik tegen.

Vergeef me mijn pessimisme, maar hier geloof ik absoluut niet in. Het zou namelijk in hun (de politiek, ergo de wetgever) zijn eigen vel snijden.

Het is precies ook die mentaliteit van 'Vlaanderen onafhankelijk en dan zien we wel, het zal allemaal wel loslopen' die in de Vlaamse Beweging nog steeds veel te welig tiert die mij de nodige scepsis bezorgt.

Bollywood 18 mei 2011 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 5460648)
Ik vrees dat we naar nieuwe verkiezingen gaan, misschien samen te vallen met de gemeenteraadsverkiezingen...

in oktober 2012?

Antoon 18 mei 2011 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood (Bericht 5463547)
in oktober 2012?

pfff, of het nu nog 1 jaar of zelfs 3 jaar duurt, wat maakt het eigenlijk uit?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be