Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Oprichting van de Rokerskerk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155403)

Cynara Cardunculus 19 mei 2011 09:10

Oprichting van de Rokerskerk

Citaat:

Een Nederlander denkt het rookverbod in de horeca te kunnen omzeilen: “Doop je zaak om tot ‘rokerskerk’ waar gelovigen - onder het mom van godsdienstvrijheid - lustig kunnen paffen. Hij bekeerde al een Antwerps café.

”Rook klimt omhoog. En daarboven, daar is God”, redeneert de Nederlander Michiel Eijsbouts, alias de ‘rookpaus’ of de ‘asbisschop’. Hij richtte in Nederland in 2001 de ’rokerskerk’ op, lang voor er bij onze noorderburen sprake was van een rookverbod in de horeca.

De leden van de kerk leggen een eed af, krijgen voor 5 euro een levenslang lidmaatschap en belijden hun geloof door ... te roken. “Roken is voor ons wat een Onzevader bidden is voor de katholieken”, zegt Eijsbouts
.

lees verder

Citaat:

Overheid is gerust
Bij de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid zijn ze er gerust in. “Op het rookverbod zijn geen uitzonderingen mogelijk”, zegt woordvoerder Steven Heyndrickx.

“Daarover was het Europees Hof duidelijk. Trouwens, je kan niet zomaar een kerk oprichten. Daarvoor moet je een erkenning hebben, waarover de Kamer beslist.”
waarom zou je een erkenning moeten hebben om van het recht op godsdienstvrijheid gebruik te maken? Ze vragen toch geen subsidies zoals islam? (islam is erkend).

Herr Flick 19 mei 2011 11:21

Neem deze Monte Cristo tot u als penetentie voor uw zonden, smoor en zuip om mij te gedenken....

Amen !

Cynara Cardunculus 19 mei 2011 11:39

Ik vind het vooral leuk omdat dit een precedent kan scheppen.

Ofwel is godsdienstvrijheid ONDERGESCHIKT aan de heersende wetten (wat ikzelf voorop zou stellen), ofwel mag men onder het mom van godsdienstvrijheid bepaalde wetten overtreden (kinderen verminken, slachtwet overtreden etc..)

Roken is op zich nog steeds niet verboden, men kan dus roken in daartoe voorzien plaatsen. Als een lid van de rokerskerk nu in zijn "kerkgebouw" zijn eredienst wil uitvoeren, lijkt me dat perfect mogelijk.

De schoofzak 19 mei 2011 11:41

Och, daar waren ook een paar restauranthouders die zich wat verzet hebben;
dat duurt geen drie maanden, en 't is in de sacoche.

Ik ben wel niet akkoord met die controleurs, dat ze eerst verwittigingen geven, en dan pas een boete.
Dat is oneerlijk en een vervalsing van de concurrentie tegenover andere café's die het wel van de eerste keer goed doen.
Maar ja, dat staat zo melig schoon hé: eerst een verwittiginkse en dan pas de roe.

plakker 19 mei 2011 11:51

Ik zal me bekeren!
Maar ben je dan verplicht te roken? Of mag ik meegenieten van de anderen hun gebeden?

Macchiavelli 19 mei 2011 11:53

Die rokerskerk zou met de rastafaribeweging, waar het roken (van marihuana) immers ook een ritueel is, een gezamelijke vuist moeten maken voor de erkenning van hun beider "geloof". Misschien kunnen ze zelfs hun "gebeds- cq meditatieruimtes" delen, mits voorzien van een goede schoorsteen en de benodigde middelen om branden te blussen.

Frost 20 mei 2011 11:01

Niets aangenamer dan een avondje uit in een café waar niet gerookt mag worden. Geen stinkende kledij meer, geen ongezonde lucht in ademen. Waarom blijven de rokers toch strijden ..?

Cynara Cardunculus 20 mei 2011 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5467353)
Niets aangenamer dan een avondje uit in een café waar niet gerookt mag worden. Geen stinkende kledij meer, geen ongezonde lucht in ademen. Waarom blijven de rokers toch strijden ..?

niemand wil u het recht ontnemen om in een rookvrije café te zitten. Waarom wil u de rokers dan wel het recht ontnemen om hun eigen rokerscafé's te hebben?

Cynara Cardunculus 20 mei 2011 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 5465612)
Ik zal me bekeren!
Maar ben je dan verplicht te roken? Of mag ik meegenieten van de anderen hun gebeden?

ik denk dat je ook gewoon mag meegenieten zolang je maar niet begint te mekkeren over stank en zo.

Steve_M 20 mei 2011 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5467361)
ik denk dat je ook gewoon mag meegenieten zolang je maar niet begint te mekkeren of stank en zo.

Stel je voor: mekkeren over stank. Of kanker. Belachelijk.

De wet is gestemd, vanaf juni rook je buiten.

Frost 20 mei 2011 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5467358)
niemand wil u het recht ontnemen om in een rookvrije café te zitten. Waarom wil u de rokers dan wel het recht ontnemen om hun eigen rokerscafé's te hebben?

In de goeie cafés wordt meestal gerookt ;). Als niet-roker is het aangenamer te vertoeven in een café waar niet wordt gerookt alhoewel die cafés schaars zijn.

plakker 20 mei 2011 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5467361)
ik denk dat je ook gewoon mag meegenieten zolang je maar niet begint te mekkeren of stank en zo.

Als ik nu graag de gebeden volg maar niet het persoonlijke spirituele niveau heb bereikt om zelf te bidden, moet dat kunnen, dat vind 'k ook.
Mekkeren over stank en zo zou pure godslastering zijn

Steve_M 20 mei 2011 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5467365)
In de goeie cafés wordt meestal gerookt ;). Als niet-roker is het aangenamer te vertoeven in een café waar niet wordt gerookt alhoewel die cafés schaars zijn.

Nog een week of twee en die cafés zijn helemaal niet meer schaars.

Cynara Cardunculus 20 mei 2011 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5467364)
Stel je voor: mekkeren over stank. Of kanker. Belachelijk.

De wet is gestemd, vanaf juni rook je buiten.

Sorry! het zal je tegenvallen, maar ik rook NIET.

plakker 20 mei 2011 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5467376)

Mmmmjah, ik ook niet (meer)

Steve_M 20 mei 2011 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5467376)

En ik wel. Wat nu?

plakker 20 mei 2011 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M (Bericht 5467383)
En ik wel. Wat nu?

Dan zal jij buiten roken, en wij... wij roken niet...
Stom rookverbod

Steve_M 20 mei 2011 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 5467385)
Dan zal jij buiten roken, en wij... wij roken niet...
Stom rookverbod

Inderdaad, en met de glimlach. Zoals ik dat al een jaar of twee doe.

Frost 20 mei 2011 11:23

Buiten roken heeft ook voordelen. Veel sociale contacten worden gelegd.

Macchiavelli 20 mei 2011 11:56

Als de politici en voorstanders van die rookverboden allerhande nu eens echt lef hadden, dan hadden ze het roken gewoon helemaal moeten verbieden, altijd en overal. Maar dat durven ze natuurlijk niet omdat alle accijnzen en belastingen op tabak en sigaretten zeer welkome bronnen van inkomsten voor de schatkist zijn, en omdat ze daarmee tevens een serieuze opstand riskeren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be