![]() |
Luc De Vos : een Beneluxleger zegt het gezond verstand
In de rubriek "De Gedachte" van "De Morgen" van vandaag breekt deze hoogleraar aan de Kon.Militaire School een lans voor de éénmaking van de Beneluxlegers. Hij doet dit met o.m. de volgende argumenten :
"In afawachting van de oprichting van een Europees leger is de samensmelting van de Beneluxlegers een second best option" "De marine heeft getoond dat dit een een bijzonder goede optie is. Ook de gezamelijke verdediging van ons luchtruim met Nederland -sinds 1947- is een succesverhaal. De andere kant van de medaille is politiek : een leger gehoorzaamt in principe aan een politieke overheid : een minister van defensie, een minister van buitenlandse zaken, een minister van economie, onderwijs... & ga zo maar door: het is niet zo dat onze legers onverdeeld onder Navo of US commando staan (of zijn we dan toch vazalstaten?). De rol van onze respectieve legers is hoe langer hoe internationaler om ons engagement ten voordele van de UNO, Humanitaire acties en laten we elkaar geen mietjje noemen : onze eigen economische belangen incljusief de veiligheid van onze staatsburgers te verdedigen. Militaire acties hebben behoefte aan éénduidigheid van commandostructuur = de creatie van een federaal bestuur van een nieuwe staat "de Verenigde Lage Landen" dringt zich op in het geval men werkelijk zijn heil ziet in een ééngemaakt leger. Dat de toekomstige generaals uit het noordelijk gedeelte van deze Lage Landen staat eerst in Bruxelles frans zullen moeten leren is een pittig detail in de plannen van Luc De Vos ! |
Waarom hebben we in godsnaam een leger nodig?
Als het er op aankomt moeten de Amerikanen het toch weer oplossen. |
Citaat:
|
Een Beneluxleger, ok, maar wat als die mensen geel zwarte platen willen gebruiken?
|
Welk bier zal er in de kantines verkrijgbaar zijn?
En in de officiersmess? |
Een Beneluxleger zegt het gezond verstand
Citaat:
Inderdaad... Zou Luc De Vos toevallig dat ideetje gepikt hebben van de N-VA? Want wat lees ik hier? Dus in feite zeggen zowel Roger als Luc... N-VA = het gezond verstand! :-D |
Citaat:
|
Citaat:
Binnen de kortste keren gaan de Hollanders de Vlamingen commanderen. Tepas en te onpas...... |
Een Benelux-leger, akkoord maar dan moet er wel pariteit zijn tussen de Franstalige en Nederlandstalige officieren, althans volgens onze Zuidelijke landgenoten. En voor het voetvolk, eigenlijk een grote toegeving in hun ogen, is dat niet nodig. Gezien de uitstraling van het Frans als wereldtaal, dient deze ook de commandotaal te worden. Zonder eengemaakte commandotaal komen er teveel ongelukken.
|
Jullie zijn aan het dromen mensen, de Franstaligen wensen zulks leger niet.
En wie is hier nu baas? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nu, er zouden inderdaad bevelen geven worden in een voor ons begrijpbare taal. En de gezamelijke geschiedenis van Vlaanderen, Brabant, Limburg, Holland, Friesland, Drente, Utrecht is niet meer dan 15 jaar, terwijl Brabant, Luik, Limburg, Vlaanderen, Henegouwen, Namen een gezamelijke geschiedenis hebben vanaf Julius Caesar. Holland en Vlaanderen/Brabant/Limburg zijn steeds aardsvijanden van elkaar geweest. De reden trouwens waarom de Vlaamstalige burgers van Brabant met de steun van de Limburgers en de toestemming van de gouw Vlaanderen, de Hollanders er in 1830 hebben buiten geklopt. Belgen zijn trouwens ruziemakers onderling, maar staan er voor elkaar als het er om gaat spannen. En een gezamenlijk leger zou veel oplossen, maar is niet te doen, door de tegenstellingen in mentaliteit. Terwijl een Hollander een bezetter is, is de Belg een pacifist. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toon mij één kaart uit het verleden om me te bewijzen dat ik ongelijk heb. Of toon me dat het huidige Vlaanderen een gemeenschappelijke verleden heeft. Vlaanderen = kind van België. Hier kan je kiezen: http://histoforum.digischool.nl/ontstaan/kaarten.htm |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon het gebied op basis van taal en cultuur bekijken bewijst dat Nederland en Vlaanderen een volksgemeenschap is. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Hertogdom Limburg=/=provincie Limburg. Laat me hopen dat je d�*t tenminste weet. Prinsbisdom Luik waartoe land van Loon hoorde maakte géén deel uit. Wat betreft de taal: Ik wist niet dat Duitsland tot aan Keulen tot het Nederlandse taalgebied hoort. Want daar spreekt men hetzelfde dialect als in (Bel.Ned.)Limburg en het noord-Oosten van de provincie Luik (vroegere hertogdom Limburg.) waarvan sommige gebieden tegenwoordig officieel Duitstalig zijn |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be