![]() |
LDD : NMBS: Nooit Meer met Belgische Spoorwegen
Voor de zoveelste keer worden de treinreizigers gegijzeld door de spoorvakbonden, die vandaag een informatieronde voor het personeel aangrijpen om treinen te vertragen of stil te leggen. Voor LDD is dit machtsmisbruik van de spoorbonden een bittere illustratie van wat een door en door gepolitiseerde onderneming nog waard is. En de regering blijft maar machteloos toezien, ondanks de miljarden euro belastinggeld dat ze in de bodemloze put van de NMBS blijft storten.
Jean-Marie Dedecker, voorzitter: “De NMBS is bij de bevolking zo’n afkeer aan het kweken, dat het letterwoord straks staat voor ‘NOOIT MEER met de BELGISCHE SPOORWEGEN”. Ieder jaar betalen we met z’n allen 3 miljard euro om de trein te laten rijden. Maar de mensen zijn verplicht in hun auto te stappen, omdat geen zinnig mens nog durft rekenen op een stipte trein.“ Bedrijven zijn volgende slachtoffer Vervolgens gaat het van kwaad naar erger omdat niet alleen de mensen die gaan werken of naar school gaan worden getroffen, maar dat de starre vakbondsmensen straks ook de haven van Antwerpen gaan blokkeren om de sanering van het goederenverkeer via het spoor tegen te houden. Jean-Marie Dedecker: “De blindheid waarmee de top van de spoorvakbond zich blijft verzetten tegen meer efficiëntie en flexibiliteit is hallucinant aan het worden. De miljarden verliezen stapelen zich op, terwijl de bedrijven snakken naar alternatieven om hun goederen niet via de weg te vervoeren. Maar aan de ‘statuten’ van spoormannen mag niet worden geraakt. Hoeveel tonnen zal de NMBS nog moeten verliezen vooraleer de spoormannen en -vrouwen zich zelf verzetten tegen de achterhaalde en oerconservatieve mentaliteit van hun vakbondsleiding? Bron: politics.be |
De splitsing van de NMBS is de oorzaak van het verlies. iedereen wil zijn ego bewaren en dat kost geld!! Ik hoorde zopas van iemand die het weet: een vervangstukje van 10 cent wordt doordat het via de verschillende bedrijven van NMBS wordt gefactureerd tegen 380 Euro verkocht aan het uiteindelijk bedrijf!!!! Schandalig!!!
Bovendien speelt ook hier het communautaire een grote rol: Walloniê doet maar op, neemt werklieden over van andere takken , maar hebben er het werk niet voor, dus moet er werk naar Wallonië uit vlaanderen. Nadien komt het werk terug, want in wallonië kunnen ze de herstellingen niet doen. Bovendien krijgt in Wallonië een werkplaats die reeds lang moest sluiten , een splinternieuw gebouw. Statistieken wijzen ook uit dat eenzelfde herstelling in Wallonië drie dagen kost, en in Vlaanderen een halve dag. Dus waar gaat het geld naartoe??? Wie is (opnieuw) de oorzaak van het grote deficit? Wie is (opnieuw) diegene die in de pot graait??? Maar ja, de Walen reageren als ze iets niet krijgen: ze leggen ineens de seinhuizen plat ( en dit met slechts enkele personen) zodat 3/4 van het personeel dat wel werkwillig is, niet mag en niet kan werken!! |
Citaat:
Strategie loopt als volgt - in de loop van de week (ma-vr) tracht men zoveel mogelijk recuperatie verlof op te nemen en vooral geen dringende herstellingen uit te voeren - dringende herstellingen worden verschoven naar het weekend die (dringend) moeten worden uitgevoerd en waarvoor tot vrijdagavond geen wisselstukken te vinden waren: * premie voor overuren (100 tot 200%) * recuperatieverlof (100 tot 200% op te nemen in de week) Mijn kennis verdient gemiddeld 150% van zijn regulier loon en werkt 10 tot 12 (meestal weekend-) dagen per maand (... bij de NMBS) ... de rest van zijn tijd werkt hij in een heel donkere omgeving |
Citaat:
|
Het punt van LDD is dat dokters mogen staken, luchtvaartcontrolepersoneeel, loodsen,cipiers en alle arbeiders en bedienden in de "privé"...
Indien er zoiets is als "stakingsrecht" is dat er voor iedereen ! De "opsplitsing" is een gevolg van een "europese richtlijn" die er o.m. reeds voor zorgde dat spoorwegstellen in het goederenverkeer van andere maatschappijen zich op de installaties van infrabel kunnen bewegen. Waar die "opsplitsing" in onze buurlanden redelijke effecten heeft gehad op de rentabiliteit schijnt het in België toch het een en ander minder vlot te verlopen. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat spoorvrachtvervoer op korte afstanden altijd minder rendabel zal zijn : het grote vrachtvervoer dat gerelateerd is aan het havengebeuren in Antwerpen en Zeebrugge gaat "in transit" over Frankrijk en Duitsland & nog verder : de hoofdkoek van die vrachtinkomsten komen resp. de DB en de SNCF toe. Een EU "vrachtmaatschappij" die over de totaliteit van de inkomsten kan beschikken en kan inspelen op vrachtverkeer aan hoge snelheid zou volgens mij wel rendabel kunnen werken. In een dergelijk consortium zouden minstens NS en NMBS aan één zeel moeten trekken : ze hebben dezelfde belangen daar ze alhoewel zij de vracht genereren slechts over een fractie van de inkomsten wegens het kleine gebied waar ze operationeel zijn kunnen beschikken. |
NMBS is wel over drie maatschappijen verdeeld die bovendien zoveel mogelijk stokken in elkaars wielen steken!! ( en stukken van mensen kosten)
|
Citaat:
|
Waarom is de NMBS trouwens in drie maatschappijen opgesplitst? De NMBS-Holding is een compleet overbodig orgaan. NMBS - Infrabel.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be