Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   al 100 miljoen euro schade door droogte (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155640)

slegie 25 mei 2011 07:58

al 100 miljoen euro schade door droogte

volgens een artikel in het nieuwsblad zou er dus al voor 100miljoen euro schade zijn door de droogte in de landbouw, word geschat 250euro per hectare schade opgelopen en dit heeft dan weer gevolgen voor de prijs van bepaalde groenten.

Het hypocriete hieraan is dat indien men goede omstandigheden en dus een weelderige oogst heeft men op de veilingen voor duizenden tonnen verse groenten en fruit de vuilbak inkiepert om de prijs op diezelfde veilingen hoog te houden.

ik vind dit onaanvaardbaar! is de oogst goed dan moet de prijs ook goedkoop zijn en om de prijs niet tot 0 te laten gaan mag men evenwel het overschot gratis uitdelen aan organisaties en instanties die met dit gratis voedsel dan wat ademruimte kunnen krijgen maar in deze tijden vind ik het onmenselijk en onverantwoord om tonnen vers voedsel te vernietigen terwijl er genoeg mensen ook bij ons honger lijden.

en ik vind het dan ook erg dat als het goed gaat de prijs hoog word gehouden en als het slecht gaat diezelfde landbouwers schreeuwen voor subsidies van de staat dus van u en mij omdat de oogst niet goed was, onaanvaardbaar.

wat vinden jullie?

freelancer 25 mei 2011 09:08

Ik vind dat het allemaal niet simpel is...

guido 007 25 mei 2011 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 5474720)
volgens een artikel in het nieuwsblad zou er dus al voor 100miljoen euro schade zijn door de droogte in de landbouw, word geschat 250euro per hectare schade opgelopen en dit heeft dan weer gevolgen voor de prijs van bepaalde groenten.

Het hypocriete hieraan is dat indien men goede omstandigheden en dus een weelderige oogst heeft men op de veilingen voor duizenden tonnen verse groenten en fruit de vuilbak inkiepert om de prijs op diezelfde veilingen hoog te houden.

ik vind dit onaanvaardbaar! is de oogst goed dan moet de prijs ook goedkoop zijn en om de prijs niet tot 0 te laten gaan mag men evenwel het overschot gratis uitdelen aan organisaties en instanties die met dit gratis voedsel dan wat ademruimte kunnen krijgen maar in deze tijden vind ik het onmenselijk en onverantwoord om tonnen vers voedsel te vernietigen terwijl er genoeg mensen ook bij ons honger lijden.

en ik vind het dan ook erg dat als het goed gaat de prijs hoog word gehouden en als het slecht gaat diezelfde landbouwers schreeuwen voor subsidies van de staat dus van u en mij omdat de oogst niet goed was, onaanvaardbaar.

wat vinden jullie?

Het probleem is veel groter dan je denkt.
Begin met het beperken van invoer indien het niet nodig is.

Herr Flick 25 mei 2011 09:30

Citaat:

wat vinden jullie?

Plant zelf uw groentjes...

den boer recht over mijn deur is dan toch maar zijn veld beginnen sproeien, ... t was nodig ook, trouwens zijn gewassen, hij krijgt die er niet meer door, er zitten veel kalle plekken in zijn veld, ...

jeroen122 25 mei 2011 09:43

Citaat:

wat vinden jullie?

als het goed gaat verdienen de landbouwers niet veel meer, fabrieken maken in maart contracten op zoveel kilo aan zoveel eurocent. eenmaal erover meestal de helft van prijs meer per kilo

als het een goed seizoen is daalt alles die de boer krijgt in de veiling

een boer verdiend gemiddeld 6 euro per gewerkt uur in belgië, het is niet de boer die zorgt dat de voedselprijzen enkel kunnen dalen en niet stijgen

aardappelen nog geen 0,10 cent per kilo aan aardappelenhandelaar
spruiten en bloemkolen nog geen 0,30 cent per kilo aan fabriek
etc etc

trouwens de droogte kon beter opgevangen geweest zijn indien men de boeren zou toelaten meer waterputten te maken sinds het een bom administrate vraagt + jaarlijkse belasting

jeroen122 25 mei 2011 09:43

dubbel

Mambo 25 mei 2011 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen122 (Bericht 5474815)
als het goed gaat verdienen de landbouwers niet veel meer, fabrieken maken in maart contracten op zoveel kilo aan zoveel eurocent. eenmaal erover meestal de helft van prijs meer per kilo

een boer verdiend gemiddeld 6 euro per gewerkt uur in belgië, het is niet de boer die zorgt dat de voedselprijzen enkel kunnen dalen en niet stijgen

etc etc

trouwens de droogte kon beter opgevangen geweest zijn indien men de boeren zou toelaten meer waterputten te maken sinds het een bom administrate vraagt + jaarlijkse belasting

Landbouw is de toekomst nochtans.
Boeren die het nog een tijd kunnen uitzingen en grond in bezit hebben gaan in de toekomst multimiljonairs worden.

slegie 25 mei 2011 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen122 (Bericht 5474815)

etc etc

indien het allemaal zo duur was waarom zouden ze het blijven doen? uit nostalgie? voor het harde werken?

Er zijn genoeg subsidies voor de landbouw maar laat dit alles nog in het midden en dat men in een goede oogst niet alle groenten en fruit op de markt wil brengen dan kan men toch nog in plaats van het te vernietigen het uitdelen aan organisaties die humaan en sociaal werk leveren en waar datzelfde eten goed kan worden besteed zonder dat het de marktprijs aantast

Derk de Tweede 25 mei 2011 19:54

Boeren klagen altijd, ook om de lange levertijden van hun Mercedes.
Het ene jaar is het gortdroog, het andere te nat.
De natuur is bij droogte het grootste slachtoffer.

T-101 25 mei 2011 20:44

Citaat:

En hoe “hoog” zijn de prijzen van de goederen die dan wel nog verkocht worden? En wat is de kostprijs voor het telen van deze gewassen? En wat wijst erop dat het voor een landbouwer financieel voordeliger zou zijn om een deel van zijn oogst te vernietigen dan het voor een lagere prijs te verkopen?

Citaat:

Als de oogst goed is, worden de producten ook goedkoper verkocht. Enkele weken geleden heb ik in de winkel een krop sla van topkwaliteit gekocht voor amper 30 cent. Trek de winst van de winkel, de winst en vervoerkosten en de kostprijs voor de productie hiervan af en reken dan nog eens na hoeveel “winst” de landbouwers op dat moment maken. En hou er dan ook rekening mee dat dit hun broodwinning is, dat ze, dikwijls met een heel gezin, o.a. hiervan moeten leven.

Om de prijs niet tot 0 te laten gaan, moeten ze volgens u de overschot gratis uitdelen, maar uw goederen gratis uitdelen is de prijs tot 0 laten gaan. Bovendien hoeven de organisaties dan geen producten - die op dat moment al onder de productieprijs verkocht worden - meer te kopen, wat de vraag, samen met de prijs, nog meer doet dalen.

In het hoogseizoen zijn landbouwers dikwijls op zoek naar werkkrachten om mee te helpen met het oogsten, denken we maar aan de fruitpluk. Hoeveel van deze hongerige leden melden zich aan om tegen betaling te helpen??

Citaat:

Denk je nu werkelijk dat het voor de boeren goed gaat als hun producten vernietigd worden?? :|

T-101 25 mei 2011 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door slegie (Bericht 5475272)
indien het allemaal zo duur was waarom zouden ze het blijven doen? uit nostalgie? voor het harde werken?

Landbouwbedrijven zijn veelal familiebedrijven waarin de stiel van generatie op generatie overdragen wordt. Landbouwers blijven hun job doen omdat ze erin opgegroeid zijn, omdat ze er miljoenen in geïnvesteerd hebben, ...

Ik ben blij dat je inziet dat het hard werken is.

T-101 25 mei 2011 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5475476)
Boeren klagen altijd,

Wij, andere mensen, ook, maar dan alleen als het voedsel te duur wordt...

Kodo Kodo 25 mei 2011 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T-101 (Bericht 5475552)
Landbouwbedrijven zijn veelal familiebedrijven waarin de stiel van generatie op generatie overdragen wordt. Landbouwers blijven hun job doen omdat ze erin opgegroeid zijn, omdat ze er miljoenen in geïnvesteerd hebben, ...

Nergens worden zulke bedragen geïnvesteerd om er met zo hard werken zo weinig aan te verdienen als in de landbouw. Maar er zit inderdaad wel toekomst in voor degenen die het kunnen uitzingen.

Mambo 25 mei 2011 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door T-101 (Bericht 5475552)

Ook dat is snel aan het veranderen. (hard werk?) De plantjes doen het zelf.

Moderne landbouwers...yup die gaan echt veel geld verdienen.

Herr Flick 26 mei 2011 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 5475194)
Landbouw is de toekomst nochtans.
Boeren die het nog een tijd kunnen uitzingen en grond in bezit hebben gaan in de toekomst multimiljonairs worden.

Ge zou wel eens gelijk kunnen hebben, biologisch geteelde toestanden enz, of gewoon omdat we niet meer genoeg gaan kunnen invoeren, ...

Mambo 26 mei 2011 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5475876)
Ge zou wel eens gelijk kunnen hebben, biologisch geteelde toestanden enz, of gewoon omdat we niet meer genoeg gaan kunnen invoeren, ...

Veel landen kopen nu al landbouwgrond in andere landen om de voedsel voorraad op peil te kunnen houden.
Beursmakelaars kopen nu aandelen van landbouw en dergelijke om begrijpelijke redenen, het aantal mensen groeit constant en de voedsel voorraden zijn beperkt.
Nee alles wat met voedsel te maken heeft is goud waard.
Misschien nu niet direct, maar in de komende tijd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be