Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Geen Franstalige of Nederlandstalige muziek in Brusselse metro (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155653)

Fj9lnir 25 mei 2011 12:19

Geen Franstalige of Nederlandstalige muziek in Brusselse metro

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110524_109

Kan het noch belachelijker?

Citaat:

BRUSSEL - In de Brusselse metrostations zul je niet snel Franstalige of Nederlandstalige muziek horen. Om de communautaire vrede te bewaren speelt de vervoersmaatschappij MIVB alleen nummers in het Engels, het Spaans en het Italiaans. Dat meldt Brusselnieuws.be.
Sinds 2005 wordt in de metrostations overdag popmuziek gedraaid. Toch kan de MIVB niet eender welk liedje draaien. 'De MIVB speelt geen nummers waarvan de tekst uitsluitend in een van de twee officiële talen van het gewest is geschreven', zegt woordvoerster An Van Hamme aan Brusselnieuws.

Dat doet de MIVB niet zomaar. De Brusselaar is erg taalgevoelig, zo blijkt. In april nam de MIVB de proef op de som en programmeerde bij wijze van experiment ook een Franstalige internationale hit in de muziekmix op. Dat lokte tientallen boze brieven van Nederlandstalige metrogebruikers uit, zegt Van Hamme.

'Franstalige klanten hadden geen klachten, maar dat komt omdat er doorgaans geen Nederlandstalige nummers in de internationale hitparade staan en er dus ook geen gespeeld werden', klinkt het.

In de Brusselse metro wordt daarom overdag de volgende verdeelsleutel gehanteerd: 70 procent van de nummers zijn Engels, 15 procent Spaans en 15 procent Italiaans. Vanaf 21 uur 's avonds moet de popmuziek in de metro plaatsruimen voor klassiek.

Cynara Cardunculus 25 mei 2011 12:36

Citaat:

'Franstalige klanten hadden geen klachten, maar dat komt omdat er doorgaans geen Nederlandstalige nummers in de internationale hitparade staan en er dus ook geen gespeeld werden', klinkt het.
en lap! 't is weer onze schuld.

Fj9lnir 25 mei 2011 12:43

da bedoelde ik niet :roll:

het is gewoon te belachelijk dat men van welke muziek de metro draait iets communautair maakt en dan maar alle VL/FR muziek afschaft. Ipv alletwee af te spelen. Ook al staat die niet in de Top-100, ge zult wel genoeg Vlomse Liekes vinden zeker.

Cynara Cardunculus 25 mei 2011 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir (Bericht 5475079)

het is gewoon te belachelijk dat men van welke muziek de metro draait iets communautair maakt en dan maar alle VL/FR muziek afschaft. Ipv alletwee af te spelen. Ook al staat die niet in de Top-100, ge zult wel genoeg Vlomse Liekes vinden zeker.

jamaar, dat is een volwassen reactie hé. Maar dat kunnen ze niet doen natuurlijk, want stel je voor dat die franstaligen dan wèl reclameren.... hoe moeten ze het dan oplossen?

Albrecht 25 mei 2011 12:55

Bleh, liever Frans dan Engels hoor.

En als we nu eens voor tekstloze klassieke muziek uit eigen land kiezen?

Koevoet 25 mei 2011 12:57

Italiaanse nummers? Geweldig. :D Spaanse muziek is dan meestal weer kutgekweel.

Koevoet 25 mei 2011 13:00

En Nederlandstalig staat toch niet gelijk met van Vlaamse/Nederlandse makelij. Waarschijnlijk komen door deze maatregel meer Vlaamse artiesten aan bod dan Franstalige.

pajoske 25 mei 2011 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir (Bericht 5475036)

Neen, Belachelijker kan niet.

En SABAM zal met plezier gelden innen om te verdelen aan buitenlanders.

freelancer 25 mei 2011 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5475097)
Bleh, liever Frans dan Engels hoor.

En als we nu eens voor tekstloze klassieke muziek uit eigen land kiezen?

Dat is bij mij ook goed... op voorwaarde evenwel dat de uitvoerders hiervan eerst eens goed op 'de' Vlaamse zaak gekakt hebben... :-D
Maar ja, anders komen ze toch niet aan de bak...

Weyland 25 mei 2011 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet (Bericht 5475106)
En Nederlandstalig staat toch niet gelijk met van Vlaamse/Nederlandse makelij. Waarschijnlijk komen door deze maatregel meer Vlaamse artiesten aan bod dan Franstalige.

Iemand op deze draad had het zelfs over de tweespalt VL/FR. Het Vlaamsche lied van Vlaamschen bloede en uit Vlaamsche bodem versus het wereldwijde Franstalige lied. Leuk is dat.

rookie 25 mei 2011 20:38

als ze hun muziek lieten afhangen van de meeste gebruikers was het Marokkaanse of Turkse muziek, als het afhing van de betalende was het inderdaad Nederlandstalige muziek :lol:

alfa16vjtd 25 mei 2011 21:01

Citaat:

Ej ze draaien wel Italiaanse muziek? Wil dit zeggen dat ze Di Rupo steunen ? :p

Everytime 25 mei 2011 21:54

Citaat:

De meeste Brusselaars letten niet op, op de muziek die er gedraaid wordt. Ik wel omdat ik van popmuziek hou (vooral die uit de jaren 70, 80 en 90) en het kan mij helemaal niet schelen in welke taal die liedjes zijn. Zolang die liedjes mij bevallen, is het ok. En over dit zogezegde "taalprobleem", bekijk al de huidige Belgische hitparade (zowel op de Franstalige als op de Nederlandstalige kant) en u zal er veel meer Lady Gaga, Rihanna, Black Eyed Peas en compagnie vinden dat Franstalige of Nederlandstalige liedjes.

Everytime 25 mei 2011 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir (Bericht 5475079)

Het artikel zegt het. Ze hebben een Franstalig internationale hit gedraaid en ze hebben tientalle boze brieven van Nederlandstaligen gekregen. Het probleem is dat hun reactie daarachter slecht was. Wat ze hadden moeten doen, is nog meer Franstalige muziek draaien.

alfa16vjtd 25 mei 2011 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5475622)
Het artikel zegt het. Ze hebben een Franstalig internationale hit gedraaid en ze hebben tientalle boze brieven van Nederlandstaligen gekregen. Het probleem is dat hun reactie daarachter slecht was. Wat ze hadden moeten doen, is nog meer Franstalige muziek draaien.

Als je Nederlandstalige liedjes zou spelen ga je hetzelfde voorhebben ;)

EddyBal 25 mei 2011 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet (Bericht 5475103)

Tu no sabes nada :evil:

Everytime 25 mei 2011 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd (Bericht 5475641)
Als je Nederlandstalige liedjes zou spelen ga je hetzelfde voorhebben ;)

Wel, ik denk van niet! ;-)

Everytime 25 mei 2011 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet (Bericht 5475103)

Kunnen ze Belle Perez draaien? Ze zingt in het Spaans maar ze is wel Nederlandstalig.;-)

Het Verzet 26 mei 2011 11:25

Hoe belachelijk. Straks moet ik nog goedkeuring aan de gemeente gaan vragen als ik een cd'ken van Sttellla wil opzetten tijdens 't auto wassen.

freelancer 26 mei 2011 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 5476057)
Hoe belachelijk. Straks moet ik nog goedkeuring aan de gemeente gaan vragen als ik een cd'ken van Sttellla wil opzetten tijdens 't auto wassen.

Een Stella zet men niet op...
Die drinkt men... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be