![]() |
Rode lichten tegenwoordig verwarrend
Is het jullie ook al opgevallen dat men steeds vaker het groenlicht vervangt door een oranje knipperlicht?
Zoals hier in Dampoort. Voor de automobilist zeer verwarrend, en bij een ongeval ook nog een bijkomende reden tot betwisting. Hoog tijd dat daar eens komaf mee gemaakt wordt. |
Citaat:
|
ik begrijp totaal niet waarom zo zo'n oranje knipperlichten installeren. lijkt me weer een uitvinding van groene verkeersontraders?
|
In onze buurt hebben ze onlangs het verkeerslicht voor fietsers aangepast. Het wordt nu ook oranje VOOR het groen wordt. Bovendien hebben ze de rest van de timing niet aangepast, zodat het nu langer oranje is dan groen. Gevolg: velen beginnen nu over te steken bij oranje omdat ze bij groen nauwelijks de straat over geraken. En weten niet altijd of het nu groen of rood gaat worden. Kruispunt vlak bij een school, dat gaat fout lopen...
De andere verkeerslichten (voor auto's en voetgangers) zijn daar dan weer niet aangepast. |
Citaat:
Bijkomende reden tot betwisting, dat durf ik te betwisten. Omdat de verkeerswetgeving wél duidelijk blijft, ook al is er een oranje knipperlicht. |
Citaat:
Werkende driekleurige verkeerslichten zijn er om het verkeer rechtvaardig te regelen in bepaalde omstandigheden, niet om bestuurders te pesten ; m.a.w aan deze plaatsingsvoorwaarden moeten ze voldoen: Citaat:
Citaat:
De overgang naar knipperend oranjelicht is -bij wet- veilig bepaald (ook technisch moest het verkeerslicht een panne hebben): Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Dit heeft niks te maken met oranje flikkerlichten.
Die oranje lichten aan Dampoort werken altijd. En ik merk veel ergernis en twijfel bij automobilisten. |
Citaat:
Euh, bij een normaal werkend verkeerslicht werken de oranje lichten ook altijd want na groen wordt het telkens opnieuw oranje. :lol: Tja, wat is het nu flikkert of knippert het oranjelicht nu wel of niet altijd ? Dat is toch uw startpost: Citaat:
De overgang naar knipperend oranjelicht is -bij wet- veilig bepaald (ook technisch moest het verkeerslicht een panne hebben): Citaat: Citaat:
|
Is misschien een eerste stap naar afschaffing, zoals op het kruispunt Lammerstraat/Walpoortstraat is gebeurd...
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die ergeren zich en twijfelen aan heel wat verkeersregels ... Ik ken al 35 jaar geleden steden in Duitsland waar de meeste verkeerslichten op doorstroomwegen vanaf 0.00 hr automatisch naar oranjeknipperlicht-toestand overgaan. Is toch de normaalste zaak van de wereld als er vanuit de zijwegen dan nog zelden verkeer komt. De laatste 15 jaar zijn dat in Duitsland allemaal slimme verkeerslichten geworden die enkel op rood schakelden voor de hoofdweg als een auto vanuit de zijweg over de inductielus stopte. |
Citaat:
|
In duitsland gaat het licht van rood naar orange en dan naar groen, niet als race-indicatoren maar om de bestuurders de wagen in eerste te laten zetten of in het algemeen op te maken dat ze verder gaan kunnen rijden. Als je vaak naar het buitenland rijd ken je toch ook een beetje de borden en verkeersregels en aanverwanten mag ik hopen?
Een orange knipperlicht wil gewoon zeggen dat ieder in de rijrichting mag doorrijden maar nog steeds moet opletten op de andere vverkeersregels zoals voorrang van rechts (aan dubbel kruispunt langs een zijde bv).. In feite dus niet verwarrend maar een basisweet. Maar ja sorry hoor topic starter en al diegene die "gelijk" geven... dit is nog maar weer eens het bewijs dat we zeuren om te zeuren en over elk pietluttig detail eindeloos kankeren en van muggen olifanten maken. Steek uw energie eens in echt concretere dingen die echt wat betekenen; zorg dat je voorkomt dat er van die regeltjes nodig zijn door anders te leven dan je nu doet. want die regeltjes en zogenaamde betuttelingen zijn 9op 10 nu wel het gevolg van hoe wij allen tesamen onze maatschappij vormen; door bepaald (wan)gedrag en het enkel aanpakken van symptomen ipv oorzaken winden we meer en meer de negatieve spiraal op met alle gevolgen van dien. |
Citaat:
Citaat:
en daarbij ook nog Groen+oranje om oranje aan te kondigen (5e faze) bestaat ook (bvb Oostenrijk) |
Citaat:
Ongeacht de loeiharde snelheden in Duitsland zowel overdag bij drukker verkeer als 's nachts en dat er ook geregeld ongevallen gebeuren heb toch steevast de indruk dat in het algemeen er veel gedisciplineerder gereden wordt dan waar ook in de EU (frankrijk, spanje, italië om maar enkele toppers te noemen zijn vaak enge reisjes als je het mij vraagt.. nog even en we zijn in india of ergens in afrika waar elke keer je rijd een gok is op dood of leven of zwaar gewond... en waar ook de gevolgen dan ook zwaarder zijn op persoonlijk vlak; geen verzekering, zelf opdraaien voor hospitalisatie kosten,...). Of is dat net iets te geromantiseerd van mij, mogelijk. |
Citaat:
|
Vooral 'snachts laat men ze knipperen omdat lichten dan niet nodig zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
En wat doet het oranjelicht dan nog daar ? Lees eens de wegcode vooral artikel 6.3: Citaat:
|
Citaat:
Als het bewust met opzet gedaan is -zonder geldige reden- in volle ochtendverkeer (door de wegbeheerder) begrijp ik het niet. |
Ga maar eens kijken aan Dampoort
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be