Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waanzinnig hoge hypotheken normaalse zaak van de wereld. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=155946)

Frost 1 juni 2011 11:54

Waanzinnig hoge hypotheken normaalse zaak van de wereld.

Gisteren op de trein een gesprek gehad met een goede vriend van mij die werkzaam is in een bank. Na lang zoeken hebben hij en z'n vriendin ook hun eigen huis gekocht. Als bankier zegt hij dat het tegenwoordig voor velen normaal is om tussen de 1000 en 1700 euro af te betalen gedurende 30 jaar om toch maar hun woondroom te kunnen verwezenlijken 8O. In veel gevallen gaat het maar om modale tweeverdieners. Wij hebben 5 jaar geleden gebouwd daarvoor hebben we 150 000 € moeten lenen daarvoor betalen we 20 jaar maandelijks 879,10 € per maand af wat al meer dan genoeg is. 'k Vraag me af hoe mensen met zo'n waanzinnig hoge hypotheek kunnen overleven? Water, elektriciteit, internet, allerhande verzekeringen, belastingen, boodschappen, benzine, autoherstellingen, onderhoud kinderen toch allemaal kosten die er bij komen. 'k Vraag me toch af of de mensen niet zot aan het worden zijn :lol::lol:.

Vette Pois(s)on 1 juni 2011 12:04

Zonder push van thuis uit zijde slaaf van de bank.

Frost 1 juni 2011 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 5485495)
Zonder push van thuis uit zijde slaaf van de bank.

Daar ga ik niet mee akkoord. Mijn ouders hebben de registratierechten, hypotheekkosten, dossierkosten, ereloon notaris en de SSV volledig vergoedt al een mooi bedrag dat je niet meer moet betalen. Ken genoeg mensen die geen hulp van thuis uit hebben gekregen en het is hun ook gelukt. 't Is niet omdat je een woning koopt dat het direct het van het moet zijn he ;).

roger verhiest 1 juni 2011 12:15

Als de interest verlaagt, stijgen de bouwkosten... verhoogt de interest bevriezen de bouwkosten en zo volgt de prijs van "nieuwbouw" de algemene tendens van verhoogde vastgoedprijzen.

Overigens is de oorzaak van de finaciêle crisis : het ontploffen van de "vastgoedbubbel"
op een gegeven moment kunnen de mensen niet meer afbetalen en komen de huizen massaal op de markt tegen steeds maar lagere prijzen en dreigen banken failliet te gaan.

Meestal ligt de afbetaling van uw huis bij aankoop een 5 �* 10% boven de normale huurprijs, na een vijftal jaar is dat net omgekeerd. Het probleem is gewoon aan de aanzienlijke som geraken die men in handen moet hebben om te kunnen kopen en de 5 �* 10 eerste jaren overbrugd krijgen.

er is overigens een interessant "cultureel" verschil :
Nederlanders zijn zonder meer berreid de helft van hun inkomen aan "wonen" te besteden,
belkgen wensen eigenlijk niet verder dan 33% te gaan.

Tavek 1 juni 2011 14:12

De moeilijkste jaren zijn inderdaad de eerste 5 jaar.

Nugoed, als je vaste rente pakt, zal je afbetaling constant blijven en je loon stijgen. Na een aantal jaren verlicht dat de afbetaling.

Overigens, ik heb met een notaris gesproken die ook al zegt dat de huidige vastgoedprijzen belachelijk zijn. Veel staat lang te koop en eigenaars weigeren de prijzen substantieel te verlagen.

Hij twijfelde ook over een juiste marktwerking in Belgie.

freelancer 1 juni 2011 14:26

Het is onbegrijpelijk dat de vakbonden en andere sociale organisaties niet ten strijde trekken tegen die onmogelijke prijzen (huur, grond, woning, energie)... Neen, zij vechten tegen de ondernemingen, die ze met bijna de zwaarste loonkosten ter wereld hebben opgezadeld...

Men moet - m.i. - geen groot licht zijn om te voorspellen dat er kortelings wat bubbeltjes gaan ontploffen..
;-)

Ars_Nova 1 juni 2011 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 5485505)
belkgen wensen eigenlijk niet verder dan 33% te gaan.

Pardon,
Belgen MOGEN niet verder dan 33% gaan. Als je ziet naar de huurprijzen komt ge nochtans snel daarop uit.

Frost 1 juni 2011 14:39

Ik heb op mijn 18de nog relatief goedkoop grond kunnen kopen. Nu swingen de grondprijzen hier de prijs uit. Maar dat woningen te veel kosten staat toch wel vast ;), maar mensen hebben er blijkbaar ook veel voor over? Boven de 1000€ uitgeven per maand om een woning af te betalen, 'k zou het er toch niet voor over hebben.

Sfax 1 juni 2011 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5485485)
Gisteren op de trein een gesprek gehad met een goede vriend van mij die werkzaam is in een bank. Na lang zoeken hebben hij en z'n vriendin ook hun eigen huis gekocht. Als bankier zegt hij dat het tegenwoordig voor velen normaal is om tussen de 1000 en 1700 euro af te betalen gedurende 30 jaar om toch maar hun woondroom te kunnen verwezenlijken 8O. In veel gevallen gaat het maar om modale tweeverdieners. Wij hebben 5 jaar geleden gebouwd daarvoor hebben we 150 000 € moeten lenen daarvoor betalen we 20 jaar maandelijks 879,10 € per maand af wat al meer dan genoeg is. 'k Vraag me af hoe mensen met zo'n waanzinnig hoge hypotheek kunnen overleven? Water, elektriciteit, internet, allerhande verzekeringen, belastingen, boodschappen, benzine, autoherstellingen, onderhoud kinderen toch allemaal kosten die er bij komen. 'k Vraag me toch af of de mensen niet zot aan het worden zijn :lol::lol:.

Veel hangt af van wat je wil uiteraard, maar als je een ietwat degelijk huis wil, nieuwbouw, ietwat luxe, ietwat plaats en niet in the middle of nowhere, dan ben je al snel 300k kwijt zonder kosten. Dergelijke afbetalingen zijn dan logisch uiteraard.

Maar inderdaad, 't is allemaal een kwestie van wat je per se wil en of je dat in overeenstemming met je realiteit kan brengen. Je kan evenzeer iets vinden voor 150k of 200k, en dat is uiteraard minder "ideaal", maar het geeft toch wel een pak meer financiële zekerheid. Zolang je ogen niet groter zijn dan je buik, komt dat wel goed.

Wij halen in goeie maanden met ons tweetjes 5000€ binnen, en dat is zonder variabele vergoeding, maar 2000€ per maand afgeven zou ik toch serieus hard over nadenken of ik dat ooit zou willen doen.

Frost 1 juni 2011 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5485798)
Veel hangt af van wat je wil uiteraard, maar als je een ietwat degelijk huis wil, nieuwbouw, ietwat luxe, ietwat plaats en niet in the middle of nowhere, dan ben je al snel 300k kwijt zonder kosten. Dergelijke afbetalingen zijn dan logisch uiteraard.

Maar inderdaad, 't is allemaal een kwestie van wat je per se wil en of je dat in overeenstemming met je realiteit kan brengen. Je kan evenzeer iets vinden voor 150k of 200k, en dat is uiteraard minder "ideaal", maar het geeft toch wel een pak meer financiële zekerheid. Zolang je ogen niet groter zijn dan je buik, komt dat wel goed.

Wij halen in goeie maanden met ons tweetjes 5000€ binnen, en dat is zonder variabele vergoeding, maar 2000€ per maand afgeven zou ik toch serieus hard over nadenken of ik dat ooit zou willen doen.

Qua verdiensten loopt het hier bij ons ook goed maar bedragen boven de 1000 dat heb ik er toch niet voor over ;). Voor 150 of 200 000€ zijn er voldoende woningen te vinden. Mits wat renovatie, maar goed, financiële ademruimte is er wel nog. Al vraag ik me toch af hoe bepaalde mensen dat toen en naar het schijnt zijn er tegenwoordig veel met zo'n enorme hypotheeklast.

Rudy 1 juni 2011 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5485485)
Gisteren op de trein een gesprek gehad met een goede vriend van mij die werkzaam is in een bank. Na lang zoeken hebben hij en z'n vriendin ook hun eigen huis gekocht. Als bankier zegt hij dat het tegenwoordig voor velen normaal is om tussen de 1000 en 1700 euro af te betalen gedurende 30 jaar om toch maar hun woondroom te kunnen verwezenlijken

Ja en ? Er zijn ondertussen landen waar mensen een huis afbetalen op de kap van hun kroost. Duitsland bv.

Tavek 1 juni 2011 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5485837)
Qua verdiensten loopt het hier bij ons ook goed maar bedragen boven de 1000 dat heb ik er toch niet voor over ;). Voor 150 of 200 000€ zijn er voldoende woningen te vinden. Mits wat renovatie, maar goed, financiële ademruimte is er wel nog. Al vraag ik me toch af hoe bepaalde mensen dat toen en naar het schijnt zijn er tegenwoordig veel met zo'n enorme hypotheeklast.

Staar u niet blind op de prijzen in de gazetten en immo websites. Vaak gaan ze voor 30-50k minder weg.

Ik ken al verscheidene mensen die vrijstaande woningen voor 260-265k euro hebben gekocht terwijl die initieel voor 350k stonden. Het enigste waar ik dat nog niet mee zie gebeuren zijn gronden, maar die zijn ook echt schaars.

De schoofzak 1 juni 2011 16:31

De prijs van een huis of appartement wordt bepaald door vraag en aanbod.

Aangezien niemand gedwongen wordt om een huis te kopen .. blabla ...

Voor mij is het volgende signaal het bewijs dat het nog niet echt te duur is:

eenderwelk jong koppel dat een bestaand huis koopt, begint direct met redelijk grote aanpassingswerken:
- dat vloerke is toch zo ouderwets
- dat badkamerke zo simpel wit en oud: wij willen een welness-ruimte
- die keuken moet weg, de nieuwe mag 12.000 € kosten ... zonder toestellen.
- dat tuintje moet eens onder handen genomen worden door een tuinarchitect
- ....

Tavek 1 juni 2011 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5485889)
De prijs van een huis of appartement wordt bepaald door vraag en aanbod.

Aangezien niemand gedwongen wordt om een huis te kopen .. blabla ...

Voor mij is het volgende signaal het bewijs dat het nog niet echt te duur is:

eenderwelk jong koppel dat een bestaand huis koopt, begint direct met redelijk grote aanpassingswerken:
- dat vloerke is toch zo ouderwets
- dat badkamerke zo simpel wit en oud: wij willen een welness-ruimte
- die keuken moet weg, de nieuwe mag 12.000 € kosten ... zonder toestellen.
- dat tuintje moet eens onder handen genomen worden door een tuinarchitect
- ....

Dat is natuurlijk ook waar. Maar niet dat wij dat van plan zijn. Opt gemak sparen en kopen als er geld voor is, is een betere strategie. Op 10 jaar tijd hebt ge uw huis ook in orde zonder stroplening.

Sfax 1 juni 2011 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5485898)
Dat is natuurlijk ook waar. Maar niet dat wij dat van plan zijn. Opt gemak sparen en kopen als er geld voor is, is een betere strategie. Op 10 jaar tijd hebt ge uw huis ook in orde zonder stroplening.

Inderdaad. Al heb ik weinig zin om echt zelf aan de slag te gaan, of om in een huis te wonen zonder de luxe die ik eigenlijk wil, maar ik heb tijd om te wachten tot ik dat zonder me ook maar enigsinds financiëel pijn te doen, kan veroorloven.

Tavek 1 juni 2011 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 5485936)
Inderdaad. Al heb ik weinig zin om echt zelf aan de slag te gaan, of om in een huis te wonen zonder de luxe die ik eigenlijk wil, maar ik heb tijd om te wachten tot ik dat zonder me ook maar enigsinds financiëel pijn te doen, kan veroorloven.

Langer sparen en een kapitaal opbouwen om uw droomhuis te kopen is ook een optie. Het zijn verschillende manieren om hetzelfde te bereiken, maar allebeide slimmer dan 1 vol loon af te staan voor een hypotheek iedere maand.

Dat schreeuw om problemen. Slimme mensen doen dat niet, of ze moeten allebeide vastbenoemde ambtenaren zijn.

Rudy 1 juni 2011 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 5485860)
Staar u niet blind op de prijzen in de gazetten en immo websites. Vaak gaan ze voor 30-50k minder weg.

Ik ken al verscheidene mensen die vrijstaande woningen voor 260-265k euro hebben gekocht terwijl die initieel voor 350k stonden. Het enigste waar ik dat nog niet mee zie gebeuren zijn gronden, maar die zijn ook echt schaars.

Tavek. Prijzen van vastgoed mogen niet zakken. Alles draait om onroerend goed. De dag dat huizen of grond goedkoper worden stort een economie volledig ineen. Zie Spanje, waar ontelbare huizen leeg staan terwijl een pak mensen geen geld hebben om een huis te bewonen. De huizen blijven duur, ondanks.

Tavek 1 juni 2011 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5486050)
Tavek. Prijzen van vastgoed mogen niet zakken. Alles draait om onroerend goed. De dag dat huizen of grond goedkoper worden stort een economie volledig ineen. Zie Spanje, waar ontelbare huizen leeg staan terwijl een pak mensen geen geld hebben om een huis te bewonen. De huizen blijven duur, ondanks.

In Belgie stijgen de lonen met een goeie 2 % per jaar, de huizenprijzen 4-5 %. In het verleden is dit opgevangen door een rentedaling (herinner de 10%+ tarieven jaren 80/90 ?) maar nu gaan de rentetarieven weer stijgen. Mocht het een echte vrije markt zijn, daalden de vastgoedprijzen. Dit is geen probleem, zolang je de hypotheekverstrekking maar op een verstandige manier doet.

Goedkopere huizenprijzen zijn trouwens ook opportuniteiten. Alweer: verstandig met je geld omgaan is hier de key. Als je op cash zit in een crisis ben je koning.

Sfax 1 juni 2011 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 5486050)

De economie in Spanje zit niet in de shit door de huizenprijzen maar door andere factoren waaronder slecht budgetbeheer.
Vasthouden aan het adagio "vastgoed mag niet zakken" daarentegen, is gewoon bewust een megabubble creëren en die ontploft vroeg of laat.

Karma 2 juni 2011 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5485714)
Het is onbegrijpelijk dat de vakbonden en andere sociale organisaties niet ten strijde trekken tegen die onmogelijke prijzen (huur, grond, woning, energie)...

Eén van de grote schuldigen is de BTW op huizen waardoor de prijzen systematisch omhoog worden gejaagd ... immers als men op een huis van laat ons zeggen 200.000 euro 24.000 euro BTW moet betalen zal men dat bedrag ook doorrekenen als men het huis gaat verkopen binnen enkele jaren. Op dat moment kost dat huis dus 224.000 euro zonder BTW. Een volgende verkoop zal dat huis al vlug zo'n 250.000 euro laten kosten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be