Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Adecco uitzendbureau veroordeeld wegens racisme. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156058)

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 09:06

Adecco uitzendbureau veroordeeld wegens racisme.

Ze vulden kandidatenlijsten in met een vergelijking met Europese runderrassen. En dat mag dus niet.

Of zoiets...

Citaat:

Uit het onderzoek bleek dat de uitzendconsulenten op opdrachtfiches de code BBB gebruikten. Dat stond voor 'blanc bleu belge', een afkorting uit de vleesindustrie die verwijst naar een 'zuiver' Belgisch koeienras. Daardoor wist het personeel dat het alleen 'blanken' mocht selecteren.

Voor gelijkaardige praktijken in Frankrijk werd Adecco al in 2007 in Parijs veroordeeld. Adecco had daar de code BBR gebruikt, wat stond voor 'bleu blanc rouge'.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=4T3B0HVU

In het vervolg gewoon "dalmatier" invullen? of "deense dog"? "Schotse terrier"????

kelt 4 juni 2011 09:19

Kreten vanuit de werkgevers dat er "tekorten" zijn op de arbeidsmarkt worden natuurlijk steeds minder geloofwaardig op die manier.

De "wittekes" gaan niet extra kweken hoor ;-)

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 5490184)
Kreten vanuit de werkgevers dat er "tekorten" zijn op de arbeidsmarkt worden natuurlijk steeds minder geloofwaardig op die manier.

De "wittekes" gaan niet extra kweken hoor ;-)

de overtreding was van tien jaar geleden.

Nochtans vroeg de poetsdienst me nog een paar jaar geleden of ik een probleem had om gekleurde poetsvrouwen te krijgen. Neen dus. behalve die ene die nog een uur moest werken terwijl ik dringend weg moest en blijkbaar dweilde zonder water want een half uur later was de dweil al droog. die moest dus niet meer terugkomen. Waar ik wel een probleem mee heb is met hoofddoekdragende poetsvrouwen, maar die hebben ze me nog niet doorgestuurd. Niet dat die mevrouw wegmoet maar de hoofddoek komt niet binnen. Ik eis neutraliteit. ben eens benieuwd of ik verplicht ben gelijkwie in mijn privé woning binnen te laten.

Vette Pois(s)on 4 juni 2011 10:22

Vind vandaag de dag maar bekwame mensen die willen werken met hun handen.

Wat maakt het uit of ze wit, geel, zwart, blauw of bruin zijn.

Noorman 4 juni 2011 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490228)
ben eens benieuwd of ik verplicht ben gelijkwie in mijn privé woning binnen te laten.

Dat is dus het punt hé, 25000 euro schadevergoeding voor het ABVV (tjiens, die hebben toch geen rechtspersoonlijkheid, hoe kunnen die dan burgerlijke partij zijn?) en 1 euro schadevergoeding aan een paar schreeuwers die al klacht indienen als ge ne marokkaan passeert zonder die ne kus te geven.

Maar het enige wat gaat veranderen is dat interimkantoren niet meer zo dom gaan zijn om iets opspoorbaars na te laten bij het hoe en het waarom van selectieprocedures.

Ze worden daartoe verplicht want anders moeten ze naar hun klanten toe, laten uitschijnen dat die "gelijkwie" moeten binnenlaten.

En die willen da nie, en die moeten da nie,

En die zullen da nie !

Noorman

pibo® 4 juni 2011 10:44

Citaat:

de overtreding was van tien jaar geleden.

Nochtans vroeg de poetsdienst me nog een paar jaar geleden of ik een probleem had om gekleurde poetsvrouwen te krijgen. Neen dus. behalve die ene die nog een uur moest werken terwijl ik dringend weg moest en blijkbaar dweilde zonder water want een half uur later was de dweil al droog. die moest dus niet meer terugkomen. Waar ik wel een probleem mee heb is met hoofddoekdragende poetsvrouwen, maar die hebben ze me nog niet doorgestuurd. Niet dat die mevrouw wegmoet maar de hoofddoek komt niet binnen. Ik eis neutraliteit. ben eens benieuwd of ik verplicht ben gelijkwie in mijn privé woning binnen te laten.

k weet niet of je verplicht bent zomaar iedereen binnen te laten ..... dan nog liever geen poetsvrouw hier ! of stel je voor ne gekleurde slotenmaker :lol: kan je ineens zeggen waar de kluis staat !

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 5490257)
Vind vandaag de dag maar bekwame mensen die willen werken met hun handen.

Wat maakt het uit of ze wit, geel, zwart, blauw of bruin zijn.

Dat maakt natuurlijk niks uit. zeker niet als jij dat vindt. Maar ik zie dus niet in waarom anderen die wèl vinden dat het iets uitmaakt, die keuze niet zouden mogen maken. Niet dat ze daarom gelijk hebben (jij hebt wèl net de beste lasser uit het land aangeworven, die bij iemand anders geen kans maakte omdat hij zwarte huidskleur had), maar ik vind dat het hùn probleem is als ze de minst goede werknemers hebben en niet het mijne. Andersom: als jij minder goede gekleurde werknemers hebt is het toch ook uw probleem en niet het mijne?

Alboreto 4 juni 2011 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490286)
Dat maakt natuurlijk niks uit. zeker niet als jij dat vindt. Maar ik zie dus niet in waarom anderen die wèl vinden dat het iets uitmaakt, die keuze niet zouden mogen maken.

Omdat het racistisch is, en dat is een verouderd en verachtelijk concept.
edit: en bij wet verboden

Frost 4 juni 2011 10:58

Een meer dan terechte veroordeling. Walgelijke praktijken die we hier niet mogen tolereren.

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5490304)
Omdat het racistisch is, en dat is een verouderd en verachtelijk concept.
edit: en bij wet verboden

allemaal juist, maar w�*�*rom? Als ik enkel gitzwarte negers wil aannemen dan is dat mijn volste recht (of gaan ze me daarvoor ook beboeten?)
als ik echter enkel blauwogige blondines wil aanwerven dan moet ik de vakbond 25.000 euro betalen?

pibo® 4 juni 2011 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5490317)
Een meer dan terechte veroordeling. Walgelijke praktijken die we hier niet mogen tolereren.

niks van , bij mij geen vreemdelingen ! zelfs niet om later een huis aan te verhuren .... ik nu men botten afdraaien , en die da later om zeep helpen , k zien hier in de wijk al genoeg me da volk ! ( een volldeg vernieuwd huis krijgen die , leven er met veel teveel in en renuëren alles )

pibo® 4 juni 2011 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490325)
allemaal juist, maar w�*�*rom? Als ik enkel gitzwarte negers wil aannemen dan is dat mijn volste recht (of gaan ze me daarvoor ook beboeten?)
als ik echter enkel blauwogige blondines wil aanwerven dan moet ik de vakbond 25.000 euro betalen?

lol , hier kunnen zelfs geen negers beginnen ...... mijne hond heeft daar iets tegen :)

Rudy 4 juni 2011 11:13

Citaat:

Ik eis neutraliteit. ben eens benieuwd of ik verplicht ben gelijkwie in mijn privé woning binnen te laten.

Of het nu gaat om een poetsvrouw of een klusjesman, je engageert je nog steeds met wie jij wilt.
De kandidaat die er zwart uitziet kan daar niets aan doen. Als je van de daken gaat schreeuwen dat je geen neger in huis wilt neem je volgens mij risico's.
Maar niemand belet je een dresscode op te leggen aan het personeel. Als een school dat mag tegenover de kindjes, dan zeker jij in je eigen woning.

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 11:13

Ik volg professor Matthias Storme volledig als hij zegt dat enkel de Staat niet mag discrimineren, maar elke privé persoon of bedrijf dat weldegelijk wel mag doen. (niet dat die privé persoon daarom gelijk heeft in zijn keuze, maar hij moet wèl de vrijheid behouden om het te doen).

Honden hebben dikwijls een probleem met afrikanen, ook al zijn ze helemaal niet racistisch gekweekt. Het is de lichaamsgeur. Mijn dochter heeft een jonge hond die ze extra strak moet aanlijnen als er afrikaanse mensen voorbijkomen: niks aan te doen. Dat die zwarte lasser niet werd aangeworven omdat de hond van de bedrijfleider agressief werd, vind ik dus "jammer maar helaas" en zeker geen geval voor het CGKR. (ik geloof dat die mens zelfs zelfmoord heeft gepleegd nadien, dat zullen de anti-racisten wel leuk vinden zeker?)

Op Antwerpen LO staan een aantal flatgebouwen: nieuw gebouwd, gelijktijdig. één vleugel = sociale woningen voor hoofdzakelijk autochtonen, andere vleugel = sociale woningen met veel afrikanen en andere asielzoekers, derde vleugel: koopwoningen.

Dit stamde uit de tijd dat de politici het lumineuze idee hadden dat de problemen gingen opgelost geraken als ze maar meer "sociale mix" hadden. (niet dat Van Peel en consoorten er zèlf tussen gingen wonen natuurlijk). Enfin, de blok met de koopwoningen is ondertussen helemaal omheind (waarom toch?), de mensen zullen o zo blij zijn met hun politiek correcte keuze indertijd, de blok met de sociale woningen voor autochtonen ziet er min of meer normaal en verzorgd uit (alhoewel de mensen er gaan verhuizen van zodra ze de kans zien), en tja... blijft nog de blok met de afrikaanse e.a. asielzoekers..... muren werden uitgeklopt "want in het andere appartement woont familie en zo kunnen we samen wonen", de hal en liften zijn stinkende openbare toiletten... kortom, welkom in derdewereldland.
Maar neen, de eigenaars mogen NIET discrimineren als ze verhuren. (de sociale woningdienst kon echter wèl de huurcontracten niet verlengen zonder racismeklachten te krijgen. Na renovatie zullen ze de woningen opnieuw kunnen verhuren zeker?)

Alboreto 4 juni 2011 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490325)
allemaal juist, maar w�*�*rom? Als ik enkel gitzwarte negers wil aannemen dan is dat mijn volste recht

Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als ge een specifiek personage wilt voor in een film, maar ook dat is niet uw volste recht.
Blijft racisme, hoe ge het ook draait of keert, circe.

Alboreto 4 juni 2011 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490354)
Ik volg professor Matthias Storme *snip*

Toch niet.

Het is eigenlijk simpel.
Als gij moogt discrimineren op basis van kleur, dan mogen anderen discrimineren op basis van geslacht.
Wat gaat ge doen als iemand zegt 'geen vrouwen hier'?
Vindt ge dat dat ook 'weldegelijk' mag?

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5490398)
Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als ge een specifiek personage wilt voor in een film, maar ook dat is niet uw volste recht.
Blijft racisme, hoe ge het ook draait of keert, circe.

dus als ik reclame wil maken voor shampo voor blondines, dan ben ik verplicht een afrikaanse negerin op de verpakking te zetten? Of ik verfilm "de Hut van Oom Tom" met een Japanner in de hoofdrol zeker?

Xenophon 4 juni 2011 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490404)
dus als ik reclame wil maken voor shampo voor blondines, dan ben ik verplicht een afrikaanse negerin op de verpakking te zetten? Of ik verfilm "de Hut van Oom Tom" met een Japanner in de hoofdrol zeker?

In Vlaanderen zou die film, "de sociale woning van oom Tom" heten.

Alboreto 4 juni 2011 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5490404)

Met het probleem te karikaturiseren maakt ge alleen uzelf belachelijk, circe.

Cynara Cardunculus 4 juni 2011 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5490414)
Met het probleem te karikaturiseren maakt ge alleen uzelf belachelijk, circe.

hoe erg! Waarom gebruik je niet "CC" zoals de meesten?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be