We zijn gewoon aan een volgende fase in het politieke spel gekomen. Maandenlang ging alle externe communicatie over staatshervorming en bhv. Naar ik aanneem kan BDW wel voor het grootste stuk inschatten wat er in de nota van Elio DR zal staan op dat vlak, dat zal logischerwijze een compromis zijn van de belangrijkste conclusies van de eerder nota's van BDW, VDL en Beke. Weiinig kans dat daar nog wereldschokkende nieuwe inzichten gaan instaan.
Dus moeten we over naar het volgende luik. Het sociaal economische. Bij mij is die ene verspreking van BDW toch altijd blijven hangen, met name dat "zijn baas het VOKA is". Zoiets zeg je gewoonweg niet gratuit, dat bestaat niet.
Logisch dat voka nu druk zou uitoefenen op hun nieuwe politieke arm, om hun eigen strijdpunten op tafel te leggen. Dus is er nu meer sprake van limitering van werkloosheidssteun in de tijd. En dat punt denkt nva beter binnen te kunnen halen zonder spa en zonder groen.
Iedereen mag opkomen voor zijn belangen, daar is niks mis mee.
Mijn inschatting is dat je vooral niet teveel moet hopen op vlaamse fronten met cd&v en vld. Alexandertje heeft zich al één keer strategisch vergist door de stekker uit de regering te trekken en een enorm pak electorale rammel te krijgen. Die gaat zijn lot niet laten afhangen van de agenda van nva, dat geloof ik niet.
De katholieken, dat is moeilijker te voorspellen. Ja, de jongere generatie is meer vlaamsgericht dan de oude staatsdragende generatie. Maar zij gaan intern veel troubles krijgen met acw, de cm en hun vakbond. Zitten die te wachten op een eerder conservatief economisch beleid ? Ook is het zo dat de strekking Peeters stoerder kan doen, wat kan hem het federale schelen ? Zijn positie al vlaams minister president is hoedanook zeker en hij hoeft enkel vlaamse standpunten te verdedigen. Beke daarentegen moet rekening houden met het hele plaatje.
Voor mij kan het alle kanten uit bij de katholieken, het zal dan een afgedwongen standpunt zijn, zeker geen principieel. Beke moet strategisch vooruitdenken en wil goede vlaming zijn tegen dat het gemeeteraadsverkiezingen zijn. De cd&v is een burgemeesterspartij hee, behalve in de grote vlaamse steden.
Ik geloof alvast niet dat Weyts in zijn opzet gaat lukken. Voorspelbaar is dat de vld en cd&v voor een deel dezelfde kritieken die nva zal formuleren ook onderschrijven, maar wellicht niet alles. En ZEKER niet openlijk. Dan minimaliseren ze hun eigen politieke gewicht te veel en gaan ze nog meer klop krijgen volgende keer.
Ik geloof overigens geen minuut dat nva noch de katholieken ook maar enigzins rekening houden met zware oppositie van spa. Lees dit artikel maar van wetstraatwatcher Pauli.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...meer-kan.dhtml
Fijne analyse hoe cd&v coalitiepartner spa in de vlaamse regering zit te couilloneren en de zwakke (uiterst zwakke...) voorzitster Gennez zit er naar te kijken in plaats van terug te slaan.
En iedereen die even nadenkt weet dat Di Ruppo toch nooit zal een regering vormen zonder zijn zusterpartij. Niet simpel doen hee. Ecolo en de groenen zal hij met veel plezier en veel genoegen opofferen, daar valt toch niet mee te werken. Maar spa ?
We zullen wel zien binnen enkele weken.