Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaams-Brusselse federatie? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156118)

Mr_Nice 5 juni 2011 22:33

Vlaams-Brusselse federatie?

Een aantal weken terug was er heel wat te doen rond de naamsverandering "Federation Wallonie-Bruxelles".
Hoe komt het dat er vanuit Vlaamse hoek geen enkele partij is die een oproep deed om de Vlaamse gemeenschap om te vormen tot een Vlaams-Brusselse?

In de praktijk is het toch allang duidelijk dat de Brusselse gemeenschap nog weinig te maken heeft met die van Vlaanderen?

Misschien een beetje een rare vraag als eerste post, maar als Brusselse vlaming/ vlaamse Brusselaar voel ik me wel een beetje verwaarloosd door mijn noorderburen (en in theorie ook nog altijd zuiderburen)..

rookie 6 juni 2011 06:41

In tegenstelling tot de franstaligen houden de Nederlandstaligen nog aan de (grond)wet.
Enkele voorbeelden van flagrante negatie van wet(ten) door Franstaligen : taalwetgeving (zowel in Brussel als de rand), faciliteitenregeling (Komen Moeskroen), BHV (grondwet) enz enz

azert 6 juni 2011 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Nice (Bericht 5493532)
Een aantal weken terug was er heel wat te doen rond de naamsverandering "Federation Wallonie-Bruxelles".
Hoe komt het dat er vanuit Vlaamse hoek geen enkele partij is die een oproep deed om de Vlaamse gemeenschap om te vormen tot een Vlaams-Brusselse?

In de praktijk is het toch allang duidelijk dat de Brusselse gemeenschap nog weinig te maken heeft met die van Vlaanderen?

Misschien een beetje een rare vraag als eerste post, maar als Brusselse vlaming/ vlaamse Brusselaar voel ik me wel een beetje verwaarloosd door mijn noorderburen (en in theorie ook nog altijd zuiderburen)..

de n-va houdt van duidelijkheid; ze zijn namelijk nogal star/verstard.
Je bent VL of je bent het niet (wie niet voor ons is, is tegen ons; is hun leuze)
Brusselse VL slapen bij de hond en hebben als eens wat Franstalige vlooien en spreken ook al eens een woordje FR.
Ze weten niet wat ze daarmee aan moeten.

De FR werken graag samen met de Walen want ze zijn zelfs wat superieur in die verhouding terwijl de VL BRU door de andere VL als 2derangs Dansaert-VL worden beschouwd.

fonne 6 juni 2011 07:00

Citaat:

Waarom zouden wij de Vlaamse Gemeenschap splitsen? Nederland heet toch ook niet de federatie Nederland-Amsterdaml? Brussel is onze hoofdstad, en de Vlamingen van Brussel maken integraal deel uit van de Vlaamse Gemeenschap. Meer nog, Vlaanderen steekt er verschillende honderden miljoenen per jaar extra in. Waarom dan splitsen, want dat is toch de hoofdboodschap van de federatie: het overdragen van Gemeenschapsbevoegdheden naar het Gewest?

azert 6 juni 2011 07:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5493764)
Waarom zouden wij de Vlaamse Gemeenschap splitsen? Nederland heet toch ook niet de federatie Nederland-Amsterdaml? Brussel is onze hoofdstad, en de Vlamingen van Brussel maken integraal deel uit van de Vlaamse Gemeenschap. Meer nog, Vlaanderen steekt er verschillende honderden miljoenen per jaar extra in. Waarom dan splitsen, want dat is toch de hoofdboodschap van de federatie: het overdragen van Gemeenschapsbevoegdheden naar het Gewest?

VL of toch n-va & ook cd&v(?) mikken op een BE met gemeenschappen.
De FR op een BE met 3 gewesten.

Dat van die gemeenschappen zal niet lukken want BRU wil een eigen gewest zijn.

Dus zijn de FR klaar om de 2 gewesten BRU en WAL goed te doen samenwerken; ze zijn nu al aan het warmdraaien.

speurneus 6 juni 2011 12:47

Ik begrijp echt niet waarom de Vlamingen die dromen van een onafhankelijke Vlaamse staat willen zich willes nilles blijven vastklampen aan Brussel waardoor hun droom nooit zal uitkomen. Het is hem toch niet om die paar Nederlandstaligen die er nu nog wonen te doen zeker?

djimi 6 juni 2011 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5493759)
de n-va houdt van duidelijkheid; ze zijn namelijk nogal star/verstard...

Op de rest van de onzin in uw bijdrage wil ik niet eens ingaan maar wat hierboven staat verdient wel enig openlijk hoongelach.

Volgens u zou er tussen 'van duidelijkheid houden' en 'star/verstard zijn' een dwingende relatie bestaan, die wordt uitgedrukt m.b.v. het bijwoord "namelijk".

Welke bronnen raadpleegt u voor de productie van dergelijke 'stellingen'?

Xenophon 6 juni 2011 14:04

Citaat:

De bedoeling van de Walen is van Brussel om te vormen tot een gelijkwaardig derde gewest, dat dan in samenwerking met Wallonie zich vijandig kan opstellen naar Vlaanderen toe.

Ken je echt niets van Belgische politiek misschien?

Of ken je er wel iets van en kom je hier de onnozele hansworst uithangen stijl Straat/Rue?

Vette Pois(s)on 6 juni 2011 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5493771)

Dus zijn de FR klaar om de 2 gewesten BRU en WAL goed te doen samenwerken; ze zijn nu al aan het warmdraaien.

Zonder Vlaamse olie draait dat machien vast.

djimi 6 juni 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5494116)
Ik begrijp echt niet waarom de Vlamingen die dromen van een onafhankelijke Vlaamse staat willen zich willes nilles blijven vastklampen aan Brussel waardoor hun droom nooit zal uitkomen. Het is hem toch niet om die paar Nederlandstaligen die er nu nog wonen te doen zeker?

Het gaat toch wel om een beetje méér dan 'een paar Nederlandstaligen die er nu nog wonen'.

Svennies 6 juni 2011 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 5494255)
Op de rest van de onzin in uw bijdrage wil ik niet eens ingaan maar wat hierboven staat verdient wel enig openlijk hoongelach.

Volgens u zou er tussen 'van duidelijkheid houden' en 'star/verstard zijn' een dwingende relatie bestaan, die wordt uitgedrukt m.b.v. het bijwoord "namelijk".

Welke bronnen raadpleegt u voor de productie van dergelijke 'stellingen'?

Ach,van die expert in "toevallige" ontmoetingen mag je de nodige duimzuigerij verwachten...

Die raadpleegt géén bronnen,hij verzint ze wel ter plekke....

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5493759)
De FR werken graag samen met de Walen want ze zijn zelfs wat superieur in die verhouding

Dit stuk uit zijn héle betoog verraadt immers het ventje al duidelijk...

Hij is toch zo verheven boven de rest van het land als franstalige..

Eerst waren de Vlaamse boeren de minderwaardige soort ten opzichte van het ventje...

En nu hoopt hij via een Wallobrux dat de waalse boeren de minderwaardige soort zullen worden ten opzichte van het ventje...

Als hij zich maar verheven kan voelen,die typische hautaine arrogantie straalt zo van het ventje vanaf...

solidarnosc 6 juni 2011 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 5493757)
In tegenstelling tot de franstaligen houden de Nederlandstaligen nog aan de (grond)wet.
Enkele voorbeelden van flagrante negatie van wet(ten) door Franstaligen : taalwetgeving (zowel in Brussel als de rand), faciliteitenregeling (Komen Moeskroen), BHV (grondwet) enz enz

Waar staat "http://www.vlaanderen.be/" in de grondwet.

rookie 7 juni 2011 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5495122)

DE BELGISCHE GRONDWET

TITEL I

HET FEDERALE BELGIË, ZIJN SAMENSTELLING EN ZIJN GRONDGEBIED

Artikel 1

België is een federale Staat, samengesteld uit de gemeenschappen en de gewesten.

Artikel 2

België omvat drie gemeenschappen : de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap.

Artikel 3

België omvat drie gewesten : het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Gewest.

Artikel 4

België omvat vier taalgebieden : het Nederlandse taalgebied, het Franse taalgebied, het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad en het Duitse taalgebied.
Elke gemeente van het Rijk maakt deel uit van een van deze taalgebieden.
De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.

EddyBal 7 juni 2011 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 5493771)

Brussel kan willen wat het wil. Krijgen is een totaal andere zaak. Al iets gezien van dei 500 miljoen? Nee zeker? :twisted:

Warmdraaien? Gaan ze plots efficient kunnen zijn ipv zichzelf in de put te werken en zichzelf zo in een slechte positie hebben gelaveerd, dat ze niet zonder de Vlaamse centen kunnen?

Don't hold your breath. 8-)

EddyBal 7 juni 2011 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5495122)

Waar staat "antwerpen.be" inde grondwet? :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be