Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   FDF vraagt aanpassing taalwet: gps moet tweetalig zijn in Brussel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156193)

De schoofzak 7 juni 2011 16:20

FDF vraagt aanpassing taalwet: gps moet tweetalig zijn in Brussel

Franstaligen in Brussel worden soms geconfronteerd met het feit dat een aangekocht gps-toestel (een goedkoopke van de Aldi, of een Nederlandse kwaliteitsTomTom ??) de straten in het Nederlands aangeeft.

En dat moet dus onmiddellijk veranderen.

De verkochte GPS'sen moeten absoluut tweetalig.

Maar de onthaaldiensten, o.a. van de spoed en de radiologie, van de ziekenhuizen, dat is niet zo belangrijk.
Een boerinnetje van 67 uit de Kempen, die met de boerinnenbond een uitstap doet naar 'haar eigen hoofdstad' (om het koninklijk paleis eens te zien ... ah ja, ze herkent het van de tv, ... ooohhh zo mooi ...), maar tijdens een paar vrije shoppinguurtjes per ongeluk valt en haar heup breekt ... daar vindt men geen geleerde arts of bezorgde verpleegster voor om haar fatsoenlijk te vragen wat er is, wat ze gaan doen, ....

link: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ig-worden.aspx

Travis66 7 juni 2011 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5496230)
Franstaligen in Brussel worden soms geconfronteerd met het feit dat een aangekocht gps-toestel (een goedkoopke van de Aldi, of een Nederlandse kwaliteitsTomTom ??) de straten in het Nederlands aangeeft.

Maar de onthaaldiensten, o.a. van de spoed en de radiologie, van de ziekenhuizen, dat is niet zo belangrijk.
Een boerinnetje van 67 uit de Kempen, die met de boerinnenbond een uitstap doet naar 'haar eigen hoofdstad' (om het koninklijk paleis eens te zien ... ah ja, ze herkent het van de tv, ... ooohhh zo mooi ...), maar tijdens een paar vrije shoppinguurtjes per ongeluk valt en haar heup breekt ... daar vindt men geen geleerde arts of bezorgde verpleegster voor om haar fatsoenlijk te vragen wat er is, wat ze gaan doen, ....

Schitterend idee. Als ze ons om compensaties vragen voor het splitsen van BHV, dan zullen we hen een tweetalige GPS geven.

pajoske 7 juni 2011 16:31

Citaat:

Citaat:

"Maar er is niets aan te doen: alleen de etiketten, de gebruiksaanwijzingen en de garantiebewijzen moeten (minstens) in de taal zijn van de plaats waar het apparaat wordt verkocht. De gps-toestellen zelf moeten in Brussel niet tweetalig zijn volgens de wet op de consumentenzaken. De producenten en verkopers mogen perfect gps-toestellen verkopen die zich maar in één taal uitdrukken, op voorwaarde dat dit duidelijk is voor de consument."
Zoals ik vandaag al eerder schreef: er is geen enkel grondwettelijke verplichting i.v.m. het gebruik van taal wat betreft de privésfeer. Dat geldt zowel voor Franstaligen die Frans eisen in Brussel in de privésfeer als voor Vlamingen die eisen dat men hen in Brussels winkels in het Nederlands bedient.

Die van het FDF zijn precies even dom in het begrijpend lezen van de grondwet als Flaminganten.

manta 7 juni 2011 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 5496243)
Schitterend idee. Als ze ons om compensaties vragen voor het splitsen van BHV, dan zullen we hen een tweetalige GPS geven.

Just niets geven , dat ze maar zien dat ze't zelf kopen met hun waalse inkomsten ... :evil:

(oh ja , oeps , daar komen ze niet mee rond...)

Tommeke 8 juni 2011 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5496246)
Zoals ik vandaag al eerder schreef: er is geen enkel grondwettelijke verplichting i.v.m. het gebruik van taal wat betreft de privésfeer. Dat geldt zowel voor Franstaligen die Frans eisen in Brussel in de privésfeer als voor Vlamingen die eisen dat men hen in Brussels winkels in het Nederlands bedient.

Die van het FDF zijn precies even dom in het begrijpend lezen van de grondwet als Flaminganten.

Lijkt me inderdaad vrij logisch. Als je die lijn van het FDF zou doortrekken, dan zou het in Brussel ook verboden zijn om bv. in een Spaanse speciaalzaak spaanse DVD's (films) te verkopen, als deze geen nederlandse en franse ondertitels hebben.

FDF maakt zich mateloos belachelijk :-)

chris k 8 juni 2011 21:16

De taal op een gps kan je veranderen ....maar dit moet je zelf instellen vermoedelijk te moeilijk voor een Franstalige?

nihao 8 juni 2011 21:24

Citaat:

FDF maakt zich mateloos belachelijk
Inderdaad, als je de 'redenering' van Maingain volgt moet je Noord-Elsene overhevelen naar Congo !

nabat54 8 juni 2011 21:25

Citaat:

Zeg, groot licht, wil je me eens het verschil uitleggen tussen "persoonlijke levenssfeer" en "winkels" die dus publieke plaatsen zijn !

Zucht 8 juni 2011 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 5498782)
De taal op een gps kan je veranderen ....maar dit moet je zelf instellen vermoedelijk te moeilijk voor een Franstalige?

Waarschijnlijk hebben ze 't over kaarten waar bijv. wel de "blaaskaakstraat" gekend is maar niet de "rue blaescaeck".

chris k 9 juni 2011 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 5498800)
Waarschijnlijk hebben ze 't over kaarten waar bijv. wel de "blaaskaakstraat" gekend is maar niet de "rue blaescaeck".

euh....lezen kunnen ze dan ook niet? :twisted:

the_dude 10 juni 2011 11:58

Citaat:

dat is ook al langer dan vandaag geweten é. Ik ben redelijk overtuigd dat het extremisme bij de gemiddelde franstalige politica mee verantwoordelijk is voor het afwezig blijven van een extreem rechtse partij in Wallonië, nog extremer en je krijgt zulke als de gps moet tweetalig zijn, waar je gewoon mee lacht.

Amon_Re 10 juni 2011 12:36

Citaat:

Amon_Re 10 juni 2011 12:39

Citaat:

Ik eis niet dat ze me in't Vlaams bedienen, ik ga gewoon geen twee keer naar een uitsluitend franstalige winkel. Net zoals het hen vrij staat om geen nederlands te spreken staat het mij vrij om geen commerce met hen te doen.

Amon_Re 10 juni 2011 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 5498782)

Het gaat'm om de straatnamen, niet alle gps'n voorzien in de tweetalige straatnamen en je kan soms maar één naam tonen op het kaartje, blijkbaar is dat soms een nederlandstalige straatnaam dan...

Amon_Re 10 juni 2011 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 5498793)
Zeg, groot licht, wil je me eens het verschil uitleggen tussen "persoonlijke levenssfeer" en "winkels" die dus publieke plaatsen zijn !

Winkels zijn ook privé zaken. Het is niet omdat je vrij kan binnenwandelen dat ze onder "openbaar" vallen eh ;)

Cynara Cardunculus 10 juni 2011 12:51

Dus ze willen dt alle GPS programma's worden aangepast om in Brussel de straten tweetalig te tonen? Gaat het daarover?

job 10 juni 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5501045)
Dus ze willen dt alle GPS programma's worden aangepast om in Brussel de straten tweetalig te tonen? Gaat het daarover?

Het liefst ééntalig Frans, natuurlijk.

Amon_Re 10 juni 2011 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5501045)

Yup

Herr Flick 10 juni 2011 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 5501018)
Het gaat'm om de straatnamen, niet alle gps'n voorzien in de tweetalige straatnamen en je kan soms maar één naam tonen op het kaartje, blijkbaar is dat soms een nederlandstalige straatnaam dan...

ik wil het geloven, het is een Vlaamse gemeente , Broekzele.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be