Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   21ste eeuw met de Walen: terug naar potlood en papier (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156393)

fonne 11 juni 2011 21:51

21ste eeuw met de Walen: terug naar potlood en papier

http://www.destandaard.be/artikel/de...MF20110611_027.

Je vraagt je af of Wallonië wel vooruit wil? Blijkbaar alleen als de andere gewesten geld op tafel leggen?

Boontjes 11 juni 2011 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5503433)

Je vraagt je af of Wallonië wel vooruit wil? Blijkbaar alleen als de andere gewesten geld op tafel leggen?

Kijk jij ooit naar RTL en/of naar RTBF?? Dan zou je beter weten!

Vlaanderen - en zeker de NVA + VB indoctrineert- DE rijkste regio van België is immers Waals-Brabant- en vergeet niet: ook WIJ hebben regio's met 15% werkloosheid- maar dat (willen) we niet zien!

pajoske 11 juni 2011 22:27

Citaat:

Ik heb nog nooit elektronisch kunnen/mogen stemmen. Ik woon in het Vlaamse gewest. En dan? Is dat een probleem?

Adam Smith 11 juni 2011 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5503450)
Ik heb nog nooit elektronisch kunnen/mogen stemmen. Ik woon in het Vlaamse gewest. En dan? Is dat een probleem?

Ja, zelfs Nederland is op dat vlak weer terug bij af:?.... Sterker toen ik het eerst mocht stemmen was het digitaal, maar bij de laatste verkiezingen is het weer antiek met potlood en papier.

filosoof 11 juni 2011 23:39

Citaat:

Indien ze nieuwe stemcomputers gekocht hadden zou jij 't 'geldverkwisten' noemen en hen aanraden met potlood en papier te stemmen.

born2bewild 11 juni 2011 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5503498)
Indien ze nieuwe stemcomputers gekocht hadden zou jij 't 'geldverkwisten' noemen en hen aanraden met potlood en papier te stemmen.

uiteraard, ze stemmen toch altijd voor de P$ (eigen zak/volk eerst)
beter gewoon verkiezingen afschaffen in dat deel van de wereld

Tommeke 11 juni 2011 23:46

Citaat:

Het meest frappante vind ik dat men hier in Vlaanderen voor een volledig gesloten systeem heeft gekozen. Elke vorm van eventueel ingebouwde fraude valt dus onmogelijk te controleren. Of dat echt vooruit gaan is, is te betwijfelen.

Een gesloten systeem is niet alleen ondoorzichtig, het kost ook nog eens een pak meer.

Papier en potlood is, tot er een veilig alternatief is, lijkt me een goede oplossing.

Hopelijk neemt men bij het moderniseren van de stemcomputers een correcte oplossing....

Pelgrim 11 juni 2011 23:50

Mooi initiatief van de Walen, op dit vlak zijn ze duidelijk slimmer dan de Vlamingen.

Nederland heeft ook het licht gezien :cheer:

born2bewild 11 juni 2011 23:54

petrik janssens zal wel voor electronische stemming zijn?

Adam Smith 12 juni 2011 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 5503504)
Het meest frappante vind ik dat men hier in Vlaanderen voor een volledig gesloten systeem heeft gekozen. Elke vorm van eventueel ingebouwde fraude valt dus onmogelijk te controleren. Of dat echt vooruit gaan is, is te betwijfelen.

Een gesloten systeem is niet alleen ondoorzichtig, het kost ook nog eens een pak meer.

Papier en potlood is, tot er een veilig alternatief is, lijkt me een goede oplossing.

Hopelijk neemt men bij het moderniseren van de stemcomputers een correcte oplossing....

Ook met potlood en papier is niet vrij van fraude net zo min als dat met digitaal het geval is. Hoewel met digitaal stemmen in Nederland het verhaal ging, uiteraard bij tegenstanders, dat men op kon vangen wat men precies had gestemd.
Wat men ook bedenkt, de kunst is nu juist fraude te minimaliseren.

solidarnosc 12 juni 2011 01:18

Citaat:

In Nederland stemmen ze dacht ik ook met papier en dat is een land waar Vlaanderen graag een voorbeeld aan neemt. ;-)

solidarnosc 12 juni 2011 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 5503524)
Ook met potlood en papier is niet vrij van fraude net zo min als dat met digitaal het geval is. Hoewel met digitaal stemmen in Nederland het verhaal ging, uiteraard bij tegenstanders, dat men op kon vangen wat men precies had gestemd.
Wat men ook bedenkt, de kunst is nu juist fraude te minimaliseren.

Fraude is in beide gevallen mogelijk maar volgens mij is het toch makkelijker om fraude te vermijden en op te storen met het klassieke systeem.

solidarnosc 12 juni 2011 01:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke (Bericht 5503504)

Nja ik heb altijd gedacht dat de overwinning van N-VA het gevolg was van een computerbug. Hoe verklaar je anders die unitaristen bij N-VA. ;-)

De schoofzak 12 juni 2011 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes (Bericht 5503449)
Kijk jij ooit naar RTL en/of naar RTBF?? Dan zou je beter weten!

Vlaanderen - en zeker de NVA + VB indoctrineert- DE rijkste regio van België is immers Waals-Brabant- en vergeet niet: ook WIJ hebben regio's met 15% werkloosheid- maar dat (willen) we niet zien!

... en "wij" doen daar niks aan ???

aai dontink so

De schoofzak 12 juni 2011 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5503508)
Mooi initiatief van de Walen, op dit vlak zijn ze duidelijk slimmer dan de Vlamingen.

Nederland heeft ook het licht gezien :cheer:

Een 'initiatief' voor mij toch, vertrekt vanuit iets dat men wil bereiken.

Terwijl hier in dit item, de Francofonen zich beperken tot de vaststelling dat ze blok zitten en zich moeten neerleggen bij een eigenlijk ongewenste toestand. (bewijs: mochten de anderen met geld over de brug komen, dan zou het weer wel gaan ...)

De discussie die sommigen hier alweer trachten te voeren, namelijk of het slimmer is van electronisch te stemmen, is voor dit item naast de kwestie. Het is namelijk een heel andere discussie.

EddyBal 12 juni 2011 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5503581)
In Nederland stemmen ze dacht ik ook met papier en dat is een land waar Vlaanderen graag een voorbeeld aan neemt. ;-)

SOMMIGE vlamingen willen daar een voorbeeld aan nemen. En wat het stemmen betreft: geef maar potlood en papier, want de frauduleuze verkiezing van Patrick Janssens kan ik niet vergeten.:evil:

EddyBal 12 juni 2011 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5503583)
Nja ik heb altijd gedacht dat de overwinning van N-VA het gevolg was van een computerbug. Hoe verklaar je anders die unitaristen bij N-VA. ;-)

you stupid woman!

Dat zijn mensen die VERKLAREN unitaristisch te zijn én voor de nVA te stemmen. Waar zit ergens die computer, laat staan een bug??

EddyBal 12 juni 2011 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5503635)
... en "wij" doen daar niks aan ???

aai dontink so

We werken er aan én: wat we willen doen wordt door de Franstaligen tegengehouden. Of waarom denk je dat wij een eigen beleid willen voeren? Ieder zijn beleid op maat van zijn problemen. Maar jij weet dat he schoof ;)

omaplop 12 juni 2011 09:13

Hier stemmen zij al altijd met potlood en papier!!

kelt 12 juni 2011 09:59

Een uitermate verstandige beslissing om een generatie computers gewoon over te slaan!
De technologie is gewoon niet klaar.

Computers "verouderen" terwijl je ernaar staat te kijken,en als je ze enkele jaren ergens stockeert dan is het bijna zeker dat er een en ander aan defect is...
Ik vind dat de ganse "informatisering" ergens lang geleden verkeerd aangepakt is...
Ik herinner mij lang geleden examens en proeven waarbij wij vakjes moesten zwart kleuren op kartonnen kaartjes.Die kaartjes werden dan ergens "in de computer" verwerkt.
Daar moeten we naar terug.Stemmen doe je met een potlood op papier....een bijna onverwoestbare drager.
Tellen doe je in telbureau's...
anno 2011 zou dat kunnen betekenen dat de overheid alleen maar electro-mechnaische kaartlees-apparaten (voor de telbureau's),en de programmatuur, zou moeten bewaren,(apparaten bijvoorbeeld voorzien van een open source microcontroller-systeempje zoals het arduino project,met USB2.0- of ethernet-aansluitingen) en dat de telcomputers dan gehuurd worden ter gelegenheid van een stemming...

Investeren in algemene computerhardware is domdomdom

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be