Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Joodse rechtbank laat hond stenigen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=156643)

Oblique 18 juni 2011 02:46

Joodse rechtbank laat hond stenigen

De arme sloeber bleek toch geen reïncarnatie te zijn van een seculiere advocaat die ooit ee rechter beledigd heeft zeker.

Lees en huiver:

Citaat:

A Jerusalem rabbinical court condemned to death by stoning a dog it suspects is the reincarnation of a secular lawyer who insulted the court's judges 20 years ago, Ynet website reported Friday.

According to Ynet, the large dog made its way into the Monetary Affairs Court in the ultra-Orthodox Jewish neighbourhood of Mea Shearim in Jerusalem, frightening judges and plaintiffs.

Despite attempts to drive the dog out of the court, the hound refused to leave the premises.

One of the sitting judges then recalled a curse the court had passed down upon a secular lawyer who had insulted the judges two decades previously.

Their preferred divine retribution was for the lawyer's spirit to move into the body of a dog, an animal considered impure by traditional Judaism.

Clearly still offended, one of the judges sentenced the animal to death by stoning by local children.
http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...th-by-stoning/

Alienation 18 juni 2011 04:10

Ik heb het gelezen. Wat ik het ergste vond is dat de rechter dit liet doen door kinderen.
Gelukkig is de hond kunnen gaan lopen.

Weyland 18 juni 2011 04:36

Ultra-Orthodoxe Joden zijn rare mensen. Zo heb ik ook eens een groep Chassidische kinderen gezien die zand in een beek aan het schoppen waren. Waarom zouden zij dat doen ?
Dit geval doet aan de andere kant denken aan het veroordelen van dieren in onze contreien tijdens de Middeleeuwen.

Albrecht 18 juni 2011 07:52

Ik dacht dat de Orthodoxe Joden niet geloofden in reïncarnatie, en zeker al niet de Ultra-Orthodoxen.

Hier klopt iets niet.

quercus 18 juni 2011 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5513927)
Ik dacht dat de Orthodoxe Joden niet geloofden in reïncarnatie, en zeker al niet de Ultra-Orthodoxen.

Hier klopt iets niet.

Onder de noemer "Orthodoxe Joden" zitten er nogal wat uiteenlopende visies. Er zijn Orthodoxe Joden die zich niet gevleid zouden voelen wanneer ze op één lijn zouden gesteld worden met bv. de Chassidische Joden. Niet alle Orthodoxe Joden lopen rond in lange zwarte jassen, pijpekrullen en met bont versierde platte hoeden.

Wat dat hond-incident betreft, de overgrote meerderheid van de gelovige Joden zijn volstrekt niet akkoord met dat soort misplaatste scherts-vonnissen. Liefde voor dieren is bij hen evenzeer aanwezig als bij gelijk wie. Meer nog, zij kijken tegen de dieren aan als een onderdeel van God's schepping.

Albrecht 18 juni 2011 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5514048)
Onder de noemer "Orthodoxe Joden" zitten er nogal wat uiteenlopende visies. Er zijn Orthodoxe Joden die zich niet gevleid zouden voelen wanneer ze op één lijn zouden gesteld worden met bv. de Chassidische Joden. Niet alle Orthodoxe Joden lopen rond in lange zwarte jassen, pijpekrullen en met bont versierde platte hoeden.

Weet ik, maar de gewone Moderne Orthodoxe Joden kunnen het nog wel redelijk vinden met de Chassidische Joden, werd mij verteld. De Chassidische Joden doen bijvoorbeeld niet moeilijk over hun 'Joods-heid', wat ze wel doen met Conservatieve en Gereformeerde Joden, als ik het me goed herinner.

system 18 juni 2011 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oblique (Bericht 5513860)
De arme sloeber bleek toch geen reïncarnatie te zijn van een seculiere advocaat die ooit ee rechter beledigd heeft zeker.

Lees en huiver:

http://www.rawstory.com/rs/2011/06/1...th-by-stoning/

Dat doet me denken aan de Inquisitie. Die liet soms de katten van de zogenaamde 'heksen' ook verbranden na een proces.

system 18 juni 2011 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5514048)

Wat dat hond-incident betreft, de overgrote meerderheid van de gelovige Joden zijn volstrekt niet akkoord met dat soort misplaatste scherts-vonnissen. Liefde voor dieren is bij hen evenzeer aanwezig als bij gelijk wie. Meer nog, zij kijken tegen de dieren aan als een onderdeel van God's schepping.

'Orthodoxe' joden, welke dan ook, zijn in hetzelfde bedje ziek. Zij beschouwen zich als het 'uitverkoren volk'. En we weten tot welke vreselijke abdominaties of gruwels deze gedachtengang uiteindelijk kan leiden.

koppijn 18 juni 2011 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht (Bericht 5513927)

Hier klopt iets niet.

Laatste zin van het artikel:
Citaat:

Certain schools of thought within Judaism believe in the transmigration of souls, or reincarnation.

quercus 18 juni 2011 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5514207)
'Orthodoxe' joden, welke dan ook, zijn in hetzelfde bedje ziek. Zij beschouwen zich als het 'uitverkoren volk'. En we weten tot welke vreselijke abdominaties of gruwels deze gedachtengang uiteindelijk kan leiden.

In Joodse literatuur die ik daaromtrent heb wordt dat "uitverkoren" sterk gerelativeerd. Uiteraard zullen er individuën zijn die dit "adjectief" een elitaire betekenis gaan geven. Maar intelligente mensen geven daar wel een andere interpretatie aan. De Torah is aan hen geopenbaard, maar heeft tegelijkertijd een verantwoordelijkheid aan hen opgelegd. Want in diverse passages, zowel in de Torah zelf als in de Profeten staat aangegeven dat die Torah niet uitsluitend aan de Joden is gericht. Het is hun verantwoordelijkheid de notie "God" en "Torah" levendig te houden ten behoeve van de ganse mensheid. Het Christendom heeft slechts gedeeltelijk aan die oproep gehoor gegeven. In die zin dat ze de Torah (als onderdeel van het zogezegde "Oude Testament") weliswaar hebben aanvaard, maar er een totaal andere interpretatie hebben aangegeven, in functie van de figuur die zij vanaf het Concilie van Nicea van de Joodse Rabbi Jeshua-Jezus hebben gemaakt.
Ook zeer veel Joden zijn in de loop van de geschiedenis van de Torah afgedwaald (bekering tot Christendom of tot Islam, agnosticisme enz.). Ook de Reform-Joden nemen de Torah niet meer ernstig, tot grote ergernis van de Orthodoxen. Daarover uitweiden zou ons evenwel ál te ver voeren.

Johan Bollen 18 juni 2011 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 5514244)
In Joodse literatuur die ik daaromtrent heb wordt dat "uitverkoren" sterk gerelativeerd. Uiteraard zullen er individuën zijn die dit "adjectief" een elitaire betekenis gaan geven. Maar intelligente mensen geven daar wel een andere interpretatie aan. De Torah is aan hen geopenbaard, maar heeft tegelijkertijd een verantwoordelijkheid aan hen opgelegd.

Is het dus dat vele Joden denken uitverkoren te zijn, maar dat deze uitverkorenheid met een verantwoordelijkheidsbesef gepaard gaat? Zo'n beetje als 'geboren leiders' 'bevoorkeurde kinderen' of hoe moet ik me dat voorstellen? De zweem van superioriteit blijft ook in die interpretatie hangen. We dienen naar een erkenning van gelijkwaardigheid onder mensen te gaan om het extreme leed dat uit dit soort superioriteitsgedachten (ook al gaan ze gepaard met het gevoel dat je niet onverantwoord mag zijn eens die je heeft uitverkoren) voortvloeit te voorkomen in de toekomst. Dit kan bv. via verdragen zoals de universele verklaring van de rechten van de mens aan te leren aan kinderen. Dit gebeurt in Latijns America.

Een steniging door kinderen van een hond opgelegd door een rechtbank! Die kinderen komen daar gehavend uit. Dit valt onder dieren-en kindermishandeling.

Piero 18 juni 2011 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 5514270)
Een steniging door kinderen van een hond opgelegd door een rechtbank! Die kinderen komen daar gehavend uit. Dit valt onder dieren-en kindermishandeling.

Ik geloof niet dat hier sprake is van een vonnis door een rechtbank. Het lijkt mij meer een bewering van een rechter naar aanleiding van het incident met de hond. Het lijkt mij sterk dat in Israël dieren worden berecht.

Johan Bollen 18 juni 2011 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5514301)
Ik geloof niet dat hier sprake is van een vonnis door een rechtbank. Het lijkt mij meer een bewering van een rechter naar aanleiding van het incident met de hond. Het lijkt mij sterk dat in Israël dieren worden berecht.

Toch wel. Er zijn Rabijnse rechtbanken in Israël nog niet eens zo lang geleden opgericht als ik me niet vergis. Er is geen strikte scheiding tussen religie en staat. Het valt me op dat er wel gezegd wordt "jamaar die orthodoxen zijn een beetje 'speciaal'", maar dat er blijkbaar niet wordt ingegrepen om deze misdaad tegen te gaan, noch lees ik een duidelijke veroordeling van dit gedrag. Die fundamentalisten staan dus sterk denk ik.

Xenophon 18 juni 2011 14:36

Arme Bobby.

Johan Bollen 18 juni 2011 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5514378)
Arme Bobby.

Kan blijkbaar allemaal in een democratie...niet waar?

bgf324 18 juni 2011 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 5514385)
Kan blijkbaar allemaal in een democratie...niet waar?

Joden en democratie, dat gaat niet samen.

Johan Bollen 18 juni 2011 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5514416)
Joden en democratie, dat gaat niet samen.

Dat is een 'racistische' opmerking te vergelijken met 'Moslims en democratie gaan niet samen'. Alleen, dat laatste mag gezegd worden tegenwoordig in het hypocriete westen dat terug een oud zeer begint te vertonen, maar dit maal tegen een andere groep. Vele van de vroegere slachtoffers doen nu gretig mee aan de kant van de racisten. De lessen die ze getrokken hebben uit de geschiedenis zijn dus erg beperkt gebleven. Zeer jammer allemaal, maar het zal 'menselijk' zijn zeker om superioriteitsgevoelens te koesteren, de dwaasheid en zelfdestructie te omhelzen en zich te laten drijven op haat tegenover de medemens. De geschiedenis lijkt alzo cyclisch eerder dan lineair, en in het beste geval spiraalvormig...

WTF denkt bgf324 ondertussen. ;-)

bgf324 18 juni 2011 15:35

Ik stel gewoon vast dat het westen (met voorsprong de Joods-Amerikaanse tandem) vroeger voor democratie en mensenrechten stonden ... terwijl ze hun eigen principes talloze keren overschreden hebben.

In dat geval zijn het hondenrechten in plaats van mensenrechten ;-)

Supe®Staaf 18 juni 2011 15:41

Lees eens goed.
Het gaat hier over een rabbijnse rechtbank, maw zoiets als een clubje pastoors.
Dat is geen echte rechtbank, maar zotten die een spelletje spelen.

bgf324 18 juni 2011 15:56

Awelja, dat staat er toch? Joodse rechtbank.
Geeneen rechtbank in een modern, beschaafd en Europees land doet dat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be