De schoofzak |
25 juni 2011 08:04 |
Antwerpse hooligans met huisarrest mogen op reis
en terwijl ze op reis zijn, wordt hun straf niet 'geschorst', zodat alles alweer een lege doos blijkt.
Straffe Janssens heeft het weer kunnen flikken: de bevolking iets 'sterks' voorhouden, maar in realiteit alleen maar gebakken lucht verkopen.
Ook dit doet me weer denken aan de spontane schaterlach van het publiek in de televisiestudio, toen de toenmalige cd&v voorzitster de behoefte had om te verklaren "dat justitie toch werkt" ...
(nog iets anders: ik bij bij god niet op welke wetgeving het gebaseerd is dat een burgemeester iemand kan verplichten om binnen te blijven; alweer proficiat aan de pers om over dat klein detail even de mensen in te lichten)
link: http://www.standaard.be/krant/tekst/...cleid=LC3BSRCB
titel: Relschoppers ontlopen hun straf
een paar zinnen die markant zijn:
Citaat:
Omdat het huisarrest pas vorige week vrijdag inging en een aantal van de relschoppers nog op school zit en sowieso moest studeren, komen ze er wel heel goedkoop van af, op de boetes tot 350euro na. 'Ik heb een brief gekregen dat ik vijf dagen op voorhand moest verwittigen als ik op reis ging en dat ik achteraf moet bewijzen dat ik met vakantie ben geweest en dat zal ik doen', zegt een van de hooligans.
|
Citaat:
Volgens burgemeester Patrick Janssens (SP.A) is er geen probleem. 'We hebben er rekening mee gehouden dat die kerels op reis zouden gaan in deze periode en er is een procedure uitgeschreven hoe ze hun verlof konden aanvragen. Het gaat om een preventieve maatregel voor een bepaalde periode. Als de bestrafte niet in Antwerpen zit, kan de maatregel niet gelden. Maar de betrokkene moet wel kunnen bewijzen dat hij met vakantie was.'
|
Citaat:
Lege doos
Filip Dewinter (Vlaams Belang) is met verstomming geslagen. 'De Antwerpenaar gaat hiermee lachen. De burgemeester staat met zijn broek op zijn enkels. Het klinkt misschien goed, maar nog maar eens blijken de maatregelen een lege doos. De betrokkenen trekken zich niets aan van sancties die niet worden toegepast. Zo creëer je het omgekeerde effect en krijgen ze het idee dat ze weer rel mogen schoppen.'
|
Ook Alain Herremans van de winkeliersvereniging van de Turnhoutsebaan reageert ontgoocheld. 'In ons land zijn zulke maatregelen soms een lachertje. Zo creëer je de perceptie bij de burger dat criminelen zich meer kunnen permitteren dan de gewone mens.'
|