Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De Griekse God Zeus ontvoert Europa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157035)

Nr.10 26 juni 2011 08:48

De Griekse God Zeus ontvoert Europa

1 Bijlage(n)
(fig.: de ontvoering van Europa door Zeus, zoals afgebeeld op de Griekse munt van 2€)

manta 26 juni 2011 08:53

Sommige landen zouden geen euromunten mogen maken ... :-D
Nu ja, 't lijkt me eerder een beeld van de euro op de Griekse mechanische stier die ten alle prijze de euro plat op de grond wilt zien tot groot jolijt van Amerikaanse toeristen die genieten van het schouwspel... ;-)

En geen euromuntje kan tippen aan het 10 Frankstuk dat er vroeger was... ;-)

Lijfstraffen De Man 26 juni 2011 10:08

1 Bijlage(n)
...

Nr.10 27 juni 2011 02:44

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5527966)
Nu ja, 't lijkt me eerder een beeld van de euro op de Griekse mechanische stier die ten alle prijze de euro plat op de grond wilt zien tot groot jolijt van Amerikaanse toeristen die genieten van het schouwspel... ;-)

De mythe van Europa en Zeus:
Europa, de dochter van de koning van het rijke Sidon of Tyrus, speelde met haar vriendinnen op het strand en werd door Zeus, die ter plaatse verliefd op haar was geworden, in de gedaante van een stier benaderd. Europa werd vertederd door de stier en ging op zijn rug zitten. Vervolgens sprong de stier in zee en ontvoerde haar naar Kreta. Op Kreta bedreef Zeus de liefde met haar, onder een plataan en bij een frisse bron. Daar werd ze bij Zeus de moeder van Minos, Rhadamanthys en Sarpedon. Minos was de koning van Kreta en stichtte het Minoïsche beschaving, volgens de mythologie. Hij was de vader van Ariadne.
bron

Nr.10 27 juni 2011 02:45

De naam van het continent Europa is ontleend uit de Griekse mythologie.

Marxmannetje 27 juni 2011 08:09

Als ik me niet vergis is er ook een maan die zo noemt.

maddox 27 juni 2011 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje (Bericht 5529707)
Als ik me niet vergis is er ook een maan die zo noemt.

Je vergist je niet. Europa is een maan van Jupiter.

C2C 27 juni 2011 11:37

Men zegt dat Europa toen heeft liggen vozen met die stier. Bestialiteit als grondprincipe van onze cultuur.

Enfin, we zijn niet alleen. Araben doen al eens een geit, heb ik vernomen.

Albrecht 27 juni 2011 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 5529612)
[...]

Da's een prentje van Age of Mythology. :-P

Nr.10 3 juli 2011 21:44

2 Bijlage(n)
Europa betrof dus een Fenicische princes, ontvoerd door een Griekse God (Zeus) naar Kreta, waar de MinoIsche beschaving werd opgericht.

Noteer: de Feniciërs voeren op Kreta en verspreidden het alfabet naar daar.

De Grieken copiëerden het alfabet van de Feniciërs.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 5529612)
Europa, de dochter van de koning van het rijke Sidon of Tyrus, speelde met haar vriendinnen op het strand en werd door Zeus ... (...) ... ontvoerde haar naar Kreta ... (...) ... de moeder van Minos. Minos was de koning van Kreta en stichtte de Minoïsche beschaving, volgens de mythologie.

Deze mythe is duidelijk niet zomaar tot stand gekomen. Er zit een verhaal achter.

(fig. 1: het Fenicische alfabet)
(fig. 2: Sidon)

Adam Smith 10 juli 2011 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5527966)

De Grieken lijken me uiterst geschikt voor zo'n munt, doch het gaat toch over ontstaanmyte van Europa dus alle Europese Euro-landen horen zo'n munt te hebben.
Los van de Amerikaanse Schadefreude, maar hun eigen positie is ook ver rooskleurig...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be