Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Waarom denken bepaalde mensen dat ze roesmiddelen nodig hebben om gelukkig te zijn? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157037)

freelancer 26 juni 2011 11:10

Waarom denken bepaalde mensen dat ze roesmiddelen nodig hebben om gelukkig te zijn?

Guy Tegenbos van De Standaard vraagt zich af waarom wij mensen, of alleszins een aantal onder ons, roesmiddelen denken nodig te hebben om gelukkig te zijn.

Wie kan Guy van antwoord dienen?

Mambo 26 juni 2011 11:16

S' avonds een glas om de spanning van de dag eens kwijt te geraken misschien?

eno2 26 juni 2011 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5528118)
Guy Tegenbos van De Standaard vraagt zich af waarom wij mensen, of alleszins een aantal onder ons, roesmiddelen denken nodig te hebben om gelukkig te zijn.

Ik

de vraagstelling is verkeerd natuurlijk (sommigen noemen dat een verkeerde premisse)

roesmiddelen maken niet gelukkig, ze zijn meestal vroeg of laat een bron van ongeluk.

de mensen zoeken geen geluk in drugs, ze zoeken de roes zelf.

die roesmiddelen zijn dan ook niet te vervangen, als je ervan afstapt bent je ze alleen kwijt

een dikke havanna-sigaar is door niets anders te vervangen, heb ik ondervonden, of een goeie fles wijn van een goed jaar, , die is ook door niets te vervangen. Of zelfs domweg binge-drinking

zelfs niet door een lolly

dat heeft allemaal niets met zoeken naar geluk te maken

Dan nog eerder met ontsnappen aan ongeluk en stress. eSCAPISME.

de vraag is dus: waarom zoeken we naar een roes, naar kunstmatig genot, naar artificiële paradijzen?

Omdat onze natuurlijke capaciteiten ontoereikend zijn?

Dat zijn ze niet. Je kan ook op natuurlijke wijze een roes bereiken

Verliefdheid is wel een van de sterkste.En dan liefde .

Sport is er ook een. Zelf dopamine aanmaken.

Meditatie brengt je ook in een roes.

Je kan ook roezen afwijzen en toch gelukkig zijn.

Bhairav 28 juni 2011 06:15

Die denken dat niet. Dat IS zo.

vlijmscherp 28 juni 2011 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5531315)
Die denken dat niet. Dat IS zo.

dus enkel met roesmiddelen kan je gelukkig worden?

kiko 28 juni 2011 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5531336)
dus enkel met roesmiddelen kan je gelukkig worden?

Sommige mensen zijn zo ver heen dat ze dat inderdaad echt denken. Spijtig uiteraard.

vlijmscherp 28 juni 2011 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 5531340)
Sommige mensen zijn zo ver heen dat ze dat inderdaad echt denken. Spijtig uiteraard.

zielig zelf.

eno2 28 juni 2011 09:17

Wie hierover een zeventien-liner kan schrijven, mag journalist worden bij de Standaard:lol:

backfire 28 juni 2011 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5531447)
Wie hierover een zeventien-liner kan schrijven, mag journalist worden bij de Standaard:lol:

Me dunkt dat jij genoeg hebt aan jezelf om in een roes te komen.

eno2 28 juni 2011 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5531465)
Me dunkt dat jij genoeg hebt aan jezelf om in een roes te komen.

Word ook je eigen leverancier, dan hebben we misschien ook nog iets aan jou, one-linertje.

eno2 28 juni 2011 09:40

Sommigen hebben roezen nodig om one-linertjes te kunnen schrijven...:lol:

backfire 28 juni 2011 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5531471)
Word ook je eigen leverancier, dan hebben we misschien ook nog iets aan jou, one-linertje.

Toet, ik versta de kunst om in één lijn te zeggen wat ik te zeggen heb, zoals dat hoort voor een échte professional.

eno2 28 juni 2011 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5531510)
Toet, ik versta de kunst om in één lijn te zeggen wat ik te zeggen heb, zoals dat hoort voor een échte professional.

Dakaniedereendienietveeltezeggenheeft

fox 28 juni 2011 12:34

Citaat:

Het is niet omdat je je zo nu en dan eens te pletter zuipt, dat je roesmiddelen nodig hebt om gelukkig te zijn. Het betekent gewoon dat je je nu en dan eens te pletter zuipt. Sommigen zoeken achter al deze fenomenen extreem ingewikkelde verklaringen terwijl dat heel vaak niet nodig is. Mensen zuipen nu eenmaal graag, klaar!

eno2 28 juni 2011 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5531671)
Het is niet omdat je je zo nu en dan eens te pletter zuipt, dat je roesmiddelen nodig hebt om gelukkig te zijn. Het betekent gewoon dat je je nu en dan eens te pletter zuipt. Sommigen zoeken achter al deze fenomenen extreem ingewikkelde verklaringen terwijl dat heel vaak niet nodig is. Mensen zuipen nu eenmaal graag, klaar!

Dat zei ik dus ook al

backfire 28 juni 2011 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5531803)
Dat zei ik dus ook al

maar in meer regels :)

eno2 28 juni 2011 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5531812)
maar in meer regels :)

beschaafder en met nog een hoop andere zaken erbij

Maar volgens jou heeft ie een korte samenvatting gegeven van een draad waar verder toch al niets nieuws meer staat.

maw het onderwerp is uitputtend behandeld (door ondergetekende) en daar kwam ook jouw professioneel one-linertje niets aan toevoegen.

Puur backfire:lol:

De schoofzak 28 juni 2011 15:27

Citaat:

Ik kan de Guy van antwoord dienen.

Kort en goed:
"omdat het roesmiddelen zijn".

eno2 28 juni 2011 15:38

Iedereen kan Guy van antwoord dienen, maar ge dient wel van goeden huize te komen opdat hij er iets zou aan hebben...laat staan Freelancer:lol:

Xenophon 28 juni 2011 15:53

Citaat:

Ik helaas niet, ik pak drugs om me te amuseren, gelukkig zijn, dat is van een andere orde.

Zoals bijvoorbeeld, mijn zoon is gezond en ondertussen volwassen geworden zonder al te grote ongelukken, en dat maakt me best gelukkig.

Ik drink alcohol als ik zat wil zijn, en ik gebruik wiet als ik high wil zijn, dat heeft dus niets met gelukkig zijn te maken.

Ok, nog vragen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be