patrickve |
1 juli 2011 12:06 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 5533542)
In theorie. in de praktijk zijn economie en politiek sterk verweven met elkaar. Een succesvol alternatief voor het heersende economische model heeft men niet graag in de VS en Europa.
|
Een liberale economie is net precies iets waar er een scheiding is tussen politiek en economie he.
Citaat:
Hangt ervan af uit wat die boycot bestaat. Als Argentinië niets meer met het IMF te maken wil hebben en de IMF broodheren zorgen ervoor dat alternatieve financiering ook afgesneden wordt dn voel je je op een bepaald moment verplicht terug van het IMF te lenen.
|
Normaal gezien moet een staat met een gezonde begroting nooit lenen, he. Een staat met een goeie huishouding betaalt zijn uitgaven met zijn belastingsinkomsten.
Citaat:
De financiering van private fondsen wordt bv. beïnvloedt door ratings van 'private' bureaus die echter politiek geïnspireerde beslissingen nemen.
|
In tegendeel. Men ZEGT dat die politiek geinspireerde ratings geven als het politiek niet goed uitkomt. Herinner je het schandaal roepen toen rating bureaus TERECHT Griekenland een slechte rating gaven.
Rating bureaus dienen om het risico in te schatten voor andere financiele instellingen. Eigenlijk heb je zelfs geen rating bureaus nodig, je moet gewoon kijken naar de daadwerkelijke interest aan dewelke een entiteit van investeerders kan lenen: het geeft de beste maat voor het geschatte risico en de verwachte investeringsopbrengst door mensen die er hun eigen geld in stoppen.
Citaat:
Moest men sommige landen die zich politiek onafhankleijk op pogen te stellen ten opzichte van het westen een eerlijke kans geven op economisch gebied dan zouden private investeerders er goed geld kunnen verdienen en zou het land kunnen tonen hoe het ook anders kan.
|
Dat is eigenaardig he. Stel dat ik een rijke vent ben en ik denk dat ik veel geld kan verdienen door in land X te investeren, en ik heb onderzoek laten doen naar de risico's en dergelijke. Welke politieker gaat mij tegenhouden daar een winstgevend handeltje in te voeren ?
Citaat:
Maar controle lijkt dikwijls belangrijker dan ontwikkeling. Nu is de boodschap loud en clear...gehoorzaam en we laten privaat geld toestromen en doen aan ontwikkelingsamenwerking.
|
Dat is een contradictie. "men" (je bedoelt staten en politiekers) hebben niks te zeggen aan privaat geld, he.
Citaat:
Ontwikkel maar onder onze termen. Als je niet mee wil doen pogen we je te isoleren op politiek en economisch gebied. Niet gemakkelijk om daar onder uit te geraken. Venezuela had bv. veel verder kunnen staan moest men het niet geboycot hebben.
|
Venezuela heeft een rode dictator met een waterhoofd als leider. Normaal gezien hebben politici NIKS te maken met handelsakkoorden tussen private entiteiten he. Behalve in enkele heel uitzonderlijke gevallen waar er een officiele boycot bestaat zoals met Cuba, maar zo zijn er niet veel.
Citaat:
Kijk naar Mexico of Colombia. De toename van geweld krijg je er dan gratis bij. Dat is een gevolg van het ontbreken van de sociale dimensie op plaatsen waar het amorele marktmechanisme het bepalende mechanisme is.
|
Het marktmechanisme is alles behalve amoreel: het is het beste evenwichtspunt tussen de wensen en noden van alle spelers in de markt.
Mexico en Colombia zijn gewoon ten onder gegaan aan de drugshandel, dat is iets helemaal anders.
|