![]() |
Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg?
Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.
Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn. Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen? Het is sowieso goed dat kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt. |
Citaat:
Alleen moet deze lijst zich aan de taalwetgeving houden. In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Je moet wel even opletten. |
De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.
Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden? |
Citaat:
Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg. Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten). |
Citaat:
|
Citaat:
En was Roemenië nog maar een schimmetje in een oosten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Geef eens één reden waarom dezelfde regeling bij Kamerverkiezingen iemand tekort zou doen? |
Citaat:
Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ? |
Citaat:
|
Citaat:
Neem nu dat een Brussels parlementslid meer zou ijveren voor de belangen van de franstaligen in Vlaanderen: hij/zij heeft daar toch geen enkel zeggingsrecht? Wat is het nu van op Wilders te kunnen stemmen als die enkel in Nederland zeggingschap heeft? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be