Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157427)

klodde 5 juli 2011 23:12

Is dat stemrecht in die faciliteiten dan zo erg?

Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed dat kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.

lombas 5 juli 2011 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klodde (Bericht 5542225)
Het percentage Franstaligen in de 6 faciliteitengemeenten is sowieso al meer als 50 procent. Ik vraag me dan af waarom het zo erg is dat in deze faciliteitengemeenten die toch al "om zeep" zijn op een Brusselse lijst zouden mogen stemmen.

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten in die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

Die faciliteiten gaan toch niet verdwijnen, is het dan zo een ramp dat die 6 gemeenten kunnen kiezen voor welke lijst ze stemmen?

Het is sowieso goed kieskring Vlaams-Brabant eindelijk gevormd wordt.

Je kunt toch altijd voor een lijst stemmen die je wil?

Alleen moet deze lijst zich aan de taalwetgeving houden.

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.

klodde 5 juli 2011 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542228)

In vele landen zijn minderheidspartijen aanwezig die etno-linguïstisch van aard zijn (Hongaren, Turken, Roma, ...). Echter: deze houden zich aan de taaleisen. Zo ben je namelijk hoffelijk.

Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.

lombas 5 juli 2011 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door klodde (Bericht 5542231)
Ik bedoel kiezen of ze voor de Vlaams-Brabantse of Brusselse lijsten stemmen.

Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?

BWarrior 5 juli 2011 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542236)
Waarom zouden ze moeten kiezen? Iemand in Alabama kan toch ook niet het congreslid van Louisiana mee verkiezen?

Je kiest toch personen op basis van regio? Als je dan persé die Brusselse politicus zo leuk vindt, dan had je niet moeten verhuizen - toch?

Die regio is het kanton BHV.

lombas 5 juli 2011 23:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542244)
Die regio is het kanton BHV.

Het ging over het post-splits-scenario.

Je moet wel even opletten.

BWarrior 5 juli 2011 23:39

De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.

lombas 5 juli 2011 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542251)
De splitsing is een operatie waar niemand beter van wordt: BHV is een mooi evenwicht, omdat het Nederlandstaligen in Brussel toelaat om op Nederlandstaligen buiten Brussel te stemmen en anderzijds Franstaligen in Halle-Vilvoorde toelaat om op Franstaligen te stemmen in Brussel.

Nog beter zou natuurlijk een Brabantse kieskring en gewest zijn. Dan mogen voor mijn part de faciliteiten zelfs afgeschaft worden, terwijl de huidige taalgrens behouden blijft.

Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.

BWarrior 5 juli 2011 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542253)
Je gaat te buiten aan de scope van de vraag.

Ja, dat gebeurt nu eenmaal op fora...

BWarrior 5 juli 2011 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542228)

In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?

lombas 5 juli 2011 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542258)
In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. De verkiezingen hebben de huidige situatie de facto bevestigd (waar blijven de nationalisten om de illegaliteit ervan aan te klagen?), wat op zich ook een oplossing is.

Voorts, aan welke taaleisen moet men zich als partij dan wel houden?

België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).

BWarrior 5 juli 2011 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 5542262)
België zou hier kunnen leren van Roemenië, mijns inziens. Daar geldt een 20%-regel maar blijft de bestuursadministratie in de eigen taal.

Een 20%-regel zou in Vlaanderen zéér tegemoet komen aan de Franstalige demografische ontwikkeling en te buiten gaan aan de huidige faciliteitengemeenten. Maar ik vind dat persoonlijk niet erg.

Overigens, laat ik daarbij wel de kanttekening maken dat voor mij zulke 20%-regel enkel voor historische minderheden kan gelden en niet voor migratiestromen (Franstaligen zie ik in een Belgische staat niet als migranten).

De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.

lombas 5 juli 2011 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542263)
De kieskring BHV dateert uit 1894, een moment waarop er in Vlaanderen 25% van de bevolking Franstalig was.

Wel, dan had er toen ook een 20%-regel mogen ingevoerd worden. Jammer genoeg was toen de hogere administratie +75% Franstalig.

En was Roemenië nog maar een schimmetje in een oosten.

nabat54 6 juli 2011 08:42

Citaat:

Ik zie het eerder als een redding voor de 29 andere gemeenten die dan eindelijk van Brussel vanaf zijn.

olievlekken breiden zich uit .......

gertc 6 juli 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5542258)
In de uitspraak d.d. mei 2003 werd er gewezen dat een "oplossing" moest bedacht worden, waarbij in Brabant afwijkingen konden toegestaan worden. En dan nog enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Dat lijkt weer op een bewust stukje misleiding. De uitspraak bepaalde dat in faciliteitengemeenten afwijkingen mogelijk waren - niet in eentalig Vlaamse (of Waalse) gemeenten. BHV was ongrondwettelijk omdat de provinciegrenzen niet gerespecteerd werden, een kieskring Brabant doet net hetzelfde.

gertc 6 juli 2011 08:56

Citaat:

Als franstaligen uit de Rand vinden dat geen enkele Vlaamse partij hun belangen behartigt, dan staat het ze vrij om zelf met een franstalige lijst op te komen. Die bestaat trouwens al: de UF (Union Des Francophones) komt al jaren in heel Vlaams-Brabant op bij de verkiezingen voor het Vlaams parlement (een verkiezing waarbij de faciliteitengemeenten geen voorrechten hebben, en dus gewoon met de hele provincie Vlaams-Brabant meestemmen).
Geef eens één reden waarom dezelfde regeling bij Kamerverkiezingen iemand tekort zou doen?

Herr Flick 6 juli 2011 09:08

Citaat:

Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?

sjarel 6 juli 2011 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5542506)
Als ge in een Vlaamse gemeente gaat wonen, moet ge toch niet voor een Brussels Parlement gaan stemmen...

Ik vraag toch ook niet om voor het waals parelement te kunnen stemmen vanuit mijn Vlaams boerendorp ?

Ik wil bij de volgende Federale verkiezingen op Merkel kunnen stemmen!

Cynara Cardunculus 6 juli 2011 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5542506)

Ik begrijp het nut ook niet helemaal.
Neem nu dat een Brussels parlementslid meer zou ijveren voor de belangen van de franstaligen in Vlaanderen: hij/zij heeft daar toch geen enkel zeggingsrecht?

Wat is het nu van op Wilders te kunnen stemmen als die enkel in Nederland zeggingschap heeft?

brother paul 6 juli 2011 09:15

Citaat:

die waalse politieker moet gewoon op een vlaamse lijst gaan staan, waar is dat nu het probleem ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be