Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   De onlogische logica van de 'traditionele partijen' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157649)

poekieJ 10 juli 2011 13:19

De onlogische logica van de 'traditionele partijen'

Ik heb het me al meermaals afgevraagd maar ik schijn geen zinnig, steekhoudend argument te kunnen vinden voor de slaafse, Belgicistische houding van de zogenoemde traditionele partijen.

Ze verliezen verkiezing na verkiezing stemmers, leden en militanten. Hun antwoord daarop is voort te doen met hetgeen men bezig was. Men graaft als het ware de put verder uit in de hoop aan de andere kant terug boven te komen. Links vertegenwoordigd een marginaal kleine groep en de liberalen gaan dezelfde toer op. Iedereen weet uiteraard dat deze een veel grotere groep aanspreken, alleen steken ze al decennia hun hoofd in het zand van hun teergeliefde La Belgique.

De reden is een raadsel. Als er daar iemand rondliep met wat verstand zouden ze allemaal een meer Vlaamse koers varen. Dat hoeft dan niet meteen Vlaamse onafhankelijkheid te zijn (liefst wel natuurlijk) maar ook een echte, degelijke staatshervorming zou al heel veel kunnen oplossen.
Eens dat van de baan is kunnen de normale links-rechts verhoudingen zich terug herstellen en kunnen ook de sossen, de liberalen en al wat er nog rondloopt zich profileren en uitgroeien tot partijen die meer dan 10-15% van de kiezers aanspreken.

Help?

fonne 10 juli 2011 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5551532)
Ik heb het me al meermaals afgevraagd maar ik schijn geen zinnig, steekhoudend argument te kunnen vinden voor de slaafse, Belgicistische houding van de zogenoemde traditionele partijen.

Ze verliezen verkiezing na verkiezing stemmers, leden en militanten. Hun antwoord daarop is voort te doen met hetgeen men bezig was. Men graaft als het ware de put verder uit in de hoop aan de andere kant terug boven te komen. Links vertegenwoordigd een marginaal kleine groep en de liberalen gaan dezelfde toer op. Iedereen weet uiteraard dat deze een veel grotere groep aanspreken, alleen steken ze al decennia hun hoofd in het zand van hun teergeliefde La Belgique.

De reden is een raadsel. Als er daar iemand rondliep met wat verstand zouden ze allemaal een meer Vlaamse koers varen. Dat hoeft dan niet meteen Vlaamse onafhankelijkheid te zijn (liefst wel natuurlijk) maar ook een echte, degelijke staatshervorming zou al heel veel kunnen oplossen.
Eens dat van de baan is kunnen de normale links-rechts verhoudingen zich terug herstellen en kunnen ook de sossen, de liberalen en al wat er nog rondloopt zich profileren en uitgroeien tot partijen die meer dan 10-15% van de kiezers aanspreken.

Help?

100% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

50% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

30% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

Waarom zouden de 3 klassieke partijen moeite doen om aan kiezers te geraken? Hun bedje is gespreid, of ze nu stemmen halen of niet, ze blijven aan de macht. Dank zij cordon-sanitaire tegen alles wat Vlaams is.

stab 10 juli 2011 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 5551560)
100% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

50% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

30% stemmers voor de 3 klassieke partijen = 40% postjes voor CD&V, 40% postjes voor SP.A en 20% postjes voor 0-VLD.

Waarom zouden de 3 klassieke partijen moeite doen om aan kiezers te geraken? Hun bedje is gespreid, of ze nu stemmen halen of niet, ze blijven aan de macht. Dank zij cordon-sanitaire tegen alles wat Vlaams is.

Idd , de traditionele partijen hoeven zelfs geen meerderheid te hebben in Vlaanderen , zoals dat nu reeds het geval is met de ontslagnemende regering.

poekieJ 11 juli 2011 14:37

Citaat:

Gezien het dagelijks gemekker en geblaat en de gekke sprongen die men daar regelmatig tentoonspreidt, blijkt mijns inziens niet bepaald dat hun 'bedje is gespreid'.
Partijen krijgen overigens geld naargelang het aantal stemmen dat ze krijgen. De partijen en de medewerkers ervan bloeden dus telkens ze minder stemmen halen. En dat is bij elke verkiezing steeds sterker het geval.

Moest wat je zegt toch waar zijn, en willen ze om die reden hun hoofd in het zand blijven stoppen, dan zijn ze niet alleen kortzichtig maar ook onverbeterlijk, en dat impliceert dat we deze bijna letterlijk moet uitbranden om van die Belgicistische waanzin af te geraken.
Of niet?

michael26 11 juli 2011 14:42

voor hen maakt het niet uit hoeveel stemme ze halen, als ze maar op hun portefeuille kunnen blijven zittn

ViveLaBelgique 11 juli 2011 14:52

Citaat:

Help?

Alle traditionele partijen varen een Vlaamse koers. Dat wil niet zeggen dat ze kiezen om te gaan kamperen op een piramide van stemmen.

Kijk eens op youtube naar het filmpje "mesthoop van stemmen" waar Bart De Wever het Vlaams Belang aanvalt.

Fieseler 11 juli 2011 14:52

Citaat:

Help?

FOLLOW THE MONEY!!!

michael26 11 juli 2011 14:55

het moet gedaan zijn met de franse imperialisme

Nebur 11 juli 2011 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 5553684)
Alle traditionele partijen varen een Vlaamse koers. Dat wil niet zeggen dat ze kiezen om te gaan kamperen op een piramide van stemmen.

Kijk eens op youtube naar het filmpje "mesthoop van stemmen" waar Bart De Wever het Vlaams Belang aanvalt.

N-VA probeert wel degelijk iets te doen met haar stemmen, VB heeft altijd gezegd dat ze voor de éénzijdige afsplitsing gaat, en zo nooit zal deelnemen aan gesprekken over een compromis binnen België. Ziedaar het verschil.

michael26 11 juli 2011 16:04

en helpt het met compromissen af te sluiten?
Niks, men is geen stap verder

ViveLaBelgique 11 juli 2011 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5553794)
N-VA probeert wel degelijk iets te doen met haar stemmen, VB heeft altijd gezegd dat ze voor de éénzijdige afsplitsing gaat, en zo nooit zal deelnemen aan gesprekken over een compromis binnen België. Ziedaar het verschil.

Het klopt dat ze dat zeggen maar politiekers zeggen zo veel.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be