Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Kan België ooit geweldloos splitsen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157754)

poekieJ 12 juli 2011 18:43

Kan België ooit geweldloos splitsen?

De gemoederen lopen langs beide kanten van de taalgrens hoog op de laatste tijd. De, als altijd, agressieve reacties langs Franstalige kant (vooral van de pers) doen bij mij meer en meer de overtuiging groeien dat de Franstaligen de splitsing, en dan zeker brandhaard Brussel + de rand, nooit geweldloos zullen toelaten/afgeven.

Wie is nog die mening toegedaan?
De Vlamingen eisen terecht eindelijk hervormingen en 'de tering naar de nering'-te zetten. De Franstaligen voelen zich in hun elementaire (voor)rechten aangetast. Dat lijkt mij een botsing tussen twee elemtaire basisbeginselen van twee gemeenschappen. Zoiets leidt zowiezo tot conflicten en confrontaties.

Wat denken jullie?

eno2 12 juli 2011 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5556640)
De gemoederen lopen langs beide kanten van de taalgrens hoog op de laatste tijd. De, als altijd, agressieve reacties langs Franstalige kant (vooral van de pers) doen bij mij meer en meer de overtuiging groeien dat de Franstaligen de splitsing, en dan zeker brandhaard Brussel + de rand, nooit geweldloos zullen toelaten/afgeven.

De Vlamingen eisen terecht eindelijk hervormingen en 'de tering naar de nering'-te zetten. De Franstaligen voelen zich in hun elementaire (voor)rechten aangetast. Dat lijkt mij een botsing tussen twee elemtaire basisbeginselen van twee gemeenschappen. Zoiets leidt zowiezo tot conflicten en confrontaties.

Wat denken jullie?

Dat we eerst met een algemene staking moeten beginnen
http://forum.politics.be/showthread.php?t=157677

steven44 12 juli 2011 19:13

zolang ze niet willen onderhandelen over een se rieuse hervorming zullen nergens komen en lijkt de splitsing nabij,

stropke 12 juli 2011 19:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5556640)

Wat denken jullie?

Als er al 180 jaar geweldloos ruzie wordt gemaakt is het ook mogelijk om in vrede te scheiden. Er zijn meer voorbeelden van fluwelen omwentelingen.
Mag dit dan ook tot voorbeeld voor anderen zijn dat het mogelijk is en dan verdienen Wallonie en Vlaanderen een pluim.
Dan mogen we beiden trots zijn en hoeven we ons niet te schamen.;-)
Ik geloof dat het kan.:-)

Xenophon 12 juli 2011 19:18

Als het niet zonder geweld kan, dan sturen we Jan "pas op of ik laat me vallen!" Peumans ten strijde.

BWarrior 12 juli 2011 19:20

Hopelijk niet.

Bokkenreyder 12 juli 2011 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 5556753)
Als het niet zonder geweld kan, dan sturen we Jan "pas op of ik laat me vallen!" Peumans ten strijde.

:lolabove:

Bokkenreyder 12 juli 2011 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5556757)
Hopelijk niet.

Zegt veel over jezelf! Je bent een echte Belgische patriot. Proficiat! :evil:

steven44 12 juli 2011 19:22

tja die moeten er ook zijn he, al snap ik het nut er niet van

SDG 12 juli 2011 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder (Bericht 5556765)
Zegt veel over jezelf! Je bent een echte Belgische patriot. Proficiat! :evil:

Niks nieuws, hoor...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4360509)
Liever een burgeroorlog dan een onafhankelijk Vlaanderen!

steven44 12 juli 2011 20:22

zo liever een burgoorlog das ook niet slim nagedacht he

sjarel 12 juli 2011 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 5556757)
Hopelijk niet.

LOL, jij stelt voor om de wapens te hanteren?

steven44 12 juli 2011 20:24

er zijn mensen met originele ideeen, het land niet splitsen, maar wel de mensen in stukken splitsen origineel

solidarnosc 12 juli 2011 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 5556752)
Als er al 180 jaar geweldloos ruzie wordt gemaakt is het ook mogelijk om in vrede te scheiden. Er zijn meer voorbeelden van fluwelen omwentelingen.
Mag dit dan ook tot voorbeeld voor anderen zijn dat het mogelijk is en dan verdienen Wallonie en Vlaanderen een pluim.
Dan mogen we beiden trots zijn en hoeven we ons niet te schamen.;-)
Ik geloof dat het kan.:-)

U vergeet Brussel en de Vlaamse rand. Franstaligen zullen nooit aanvaarden deel te worden van die Vlaamse republiek.

born2bewild 12 juli 2011 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5556936)
U vergeet Brussel en de Vlaamse rand. Franstaligen zullen nooit aanvaarden deel te worden van die Vlaamse republiek.

emigreren mag, in tegenstelling tot Cuba

solidarnosc 12 juli 2011 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 5556937)
emigreren mag, in tegenstelling tot Cuba

Wie? De Vlaamse minderheid in Brussel en de rand?

Xenophon 12 juli 2011 20:30

Citaat:

U vergeet dat Franstaligen daarover niets te zeggen hebben.

Bokkenreyder 12 juli 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5556940)

Dat zijn parvenus en kakmadammen (sorry Rikske!). Typische bourgeois. Die komen niet uit hun zetel. :evil:

sjarel 12 juli 2011 20:36

Citaat:

Mja, het staat hen vrij te verhuizen eh... Niemand zal verplicht worden hier te blijven.

born2bewild 12 juli 2011 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 5556940)

wat is daarvan?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be