Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Verplichte huurders (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157831)

Cynara Cardunculus 14 juli 2011 08:01

Verplichte huurders

of zoiets.

Dit mag dus niet:
Citaat:

Racistische makelaar weigert Marokkaanse huurster
Antwerpenaar riskeert schorsing voor discriminatie

ANTWERPEN - ‘Ik ben geen racist, maar ik zit tussen hamer en aambeeld', zegt een Antwerpse immomakelaar die veroordeeld is omdat hij een appartement niet wou verhuren aan een Marokkaanse familie: de buren zagen hun komst niet zitten.

De makelaar is niet alleen voor de rechtbank veroordeeld, hij kreeg nu ook een waarschuwing van het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV). ‘Als ik nog eens betrapt word op zogezegd racisme, dan verlies ik mijn vergunning.'

Maar de man vraagt toch enig begrip, en vergelijkt zichzelf met Feryn, de garagepoorteninstallateur die geen allochtoon personeel wou omdat zijn klanten die liever niet zien komen. Of de uitzendbedrijven die onder een gelijkaardige druk staan. ‘De samenleving moet toch ook veranderen.'
Lees vooral verder : de vorige huurder was een Marokkaanse arts, maar zonder inpakkledij.

Maar d�*t mag dan weer wèl?

----------------

Verder zijn we allemaal o zo gelijk zeker? Mogen we nog zèlf kiezen aan wie we willen verhuren?

manta 14 juli 2011 08:08

Als die "Marokkaanse" dokter zich ineens weer Marokkaan noemt moet die "dokter" maar naar Marokko gaan...
Hetzelfde voor de potentiële huurders, laat dat exotisch gedoe achterwege en pas u aan, dan zijn dit soort problemen er niet...
Nationaliteit of afkomst heeft in deze zaak niet veel te maken, 't ging hier duidelijk om het weren van huurders die met hun kledij al duidelijk lieten merken zich niet als Vlamingen te gedragen...

Stormbeest 14 juli 2011 08:20

Ooit gehoord van een makelaar:

"Als je een Marokkaan weigert, ben je een racist, maar als je een Vlaming weigert niet."

Dat klopt volledig. Als je een Vlaming weigert, zul je nooit voor de rechtbank gesleept worden wegens racisme.
Hetzelfde vreemde fenomeen heb je met een vrouw en een man. Als je een vrouw weigert, heeft iedereen het over discriminatie op basis van geslacht, maar iemand weigeren omdat het een mán is, dáár heeft niemand het moeilijk mee, dát is geen enkel probleem! :evil:

Cynara Cardunculus 14 juli 2011 08:28

Misschien kunnen de andere huurders hun inkomhal even beplakken met schelletjes ham naar analogie met Jan Fabre die de zuilen in de universiteitsaula van Gent met gerookte hesp liet beplakken?

Een paar gedroogde hammen in de traphal hangen kan ook soelaas bieden. Droogt zelfs goed in zo'n traphal ruimte.

Cynara Cardunculus 14 juli 2011 10:07

De makelaar schreef blijkbaar:
Citaat:

Daarom zet ik nu in al mijn contracten dat ik niet meedoe aan discriminatie. Ik ben daardoor al een eerste klant verloren.'
Zou hij er niet beter inzetten dat hij énkel blanke autochtonen discrimineert?

Stormbeest 14 juli 2011 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5560527)
Zou hij er niet beter inzetten dat hij énkel blanke autochtonen discrimineert?

En dan nog alleen blanke autochtonen van het mannelijk geslacht. Zoals "geen racisme" betekent dat je énkel tegen blanke autochtonen mag zijn, betekent "geen discriminatie op basis van geslacht" in de praktijk dat je wél mannen mag benadelen, maar géén vrouwen.

Alboreto 14 juli 2011 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5560289)
of zoiets.

Dit mag dus niet:

Lees vooral verder

Terecht.
Het discrimineren op basis van afkomst is onwettig.
Die makelaar was misschien geen racist (hoewel zijn uitlatingen naar die dokter toe anders zouden laten vermoeden), maar had zich niet mogen laten leiden door het racisme van de buren en moest gewoon zijn job doen en het appartement verhuren.

Hij heeft

Eigenzinnig 14 juli 2011 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto (Bericht 5561802)
Terecht.
Het discrimineren op basis van afkomst is onwettig
.
Die makelaar was misschien geen racist (hoewel zijn uitlatingen naar die dokter toe anders zouden laten vermoeden), maar had zich niet mogen laten leiden door het racisme van de buren en moest gewoon zijn job doen en het appartement verhuren.

Hij heeft

Maar die marokkaanse famillie mag dan wel hun dochter fysiek mishandelen als ze met een neger of een witte aanpapt..

job 14 juli 2011 18:49

Een domme makelaar.
Hij heeft zich aan de wet te houden.
En als hij zich niet aan de wet wenst te houden, en hij bazuint dit rond, dan moet ie niet schrikken als ie op de blaren moet zitten.
En als hij zich niet aan de wet wenste te houden, en hij bazuinde niks rond, was er geen vuiltje aan de lucht.
Domme makelaar...

Fleur__ 14 juli 2011 19:30

Citaat:

Terecht.

Hij heeft

Klopt.

Fleur__ 14 juli 2011 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5561827)
Maar die marokkaanse famillie mag dan wel hun dochter fysiek mishandelen als ze met een neger of een witte aanpapt..

Waar staat dat in het artikel?

Fleur__ 14 juli 2011 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 5561839)
Een domme makelaar.
Hij heeft zich aan de wet te houden.
En als hij zich niet aan de wet wenst te houden, en hij bazuint dit rond, dan moet ie niet schrikken als ie op de blaren moet zitten.
En als hij zich niet aan de wet wenste te houden, en hij bazuinde niks rond, was er geen vuiltje aan de lucht.
Domme makelaar...

Buizen of niet bazuinen. Zulke makelaars lopen een groot risico betrapt te worden en dat is die domme makelaar de pineut. En terecht. Discriminatie kan niet getolereerd worden en racisme is bij wet verboden.

Macchiavelli 14 juli 2011 19:49

Laat mensen toch gewoon verhuren aan, en zaken doen met wie men zelf wil. De markt regelt dat verder wel vanzelf indien mensen daar problemen mee hebben.

Fleur__ 14 juli 2011 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 5561920)
Laat mensen toch gewoon verhuren aan, en zaken doen met wie men zelf wil. De markt regelt dat verder wel vanzelf indien mensen daar problemen mee hebben.

Dat is geen optie naar mijn mening.

Een vreemdeling zou discrimineren en verhuren aan een medevreemdeling. En een autochtoon zou net hetzelfde doen. Sommigen niet, wel velen. Volgens mij zelfs een grote meerderheid.

manta 14 juli 2011 19:51

Citaat:

Terecht.

Hij heeft

Op basis van wat mag het dan wel ???
Een makelaar die potentiële huurders een "njet" geven zijn er bij de vleet, waarom dan enkel op de bres springen voor vreemdelingen?

Eigenzinnig 14 juli 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ (Bericht 5561922)

Een vreemdeling zou discrimineren en verhuren aan een medevreemdeling. En een autochtoon zou net hetzelfde doen. Sommigen niet, wel velen. Volgens mij zelfs een grote meerderheid.

een vreemdeling mag discrimineren...er bestaat geen 'centrum' dat vreemde racisten vervolgd..

Fleur__ 14 juli 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 5561924)
Op basis van wat mag het dan wel ???
Een makelaar die potentiële huurders een "njet" geven zijn er bij de vleet, waarom dan enkel op de bres springen voor vreemdelingen?

Op de bres springen voor de vreemdelingen?

Niet echt, vreemdelingen en wij hebben ons aan de wet te houden. Discriminatie op basis van afkomst is racisme en racisme is verboden. Misschien een tekening maken? Je zegt het maar hoor:-)

Fleur__ 14 juli 2011 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig (Bericht 5561927)
een vreemdeling mag discrimineren...er bestaat geen 'centrum' dat vreemde racisten vervolgd..

Jawel, datzelfde centrum zou ertussen komen.

Macchiavelli 14 juli 2011 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ (Bericht 5561922)

Ja dat klopt, en dan?

De staat heeft zich naar mijn mening niet met zulke dingen te bemoeien.

Eigenzinnig 14 juli 2011 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ (Bericht 5561928)
Op de bres springen voor de vreemdelingen?

Niet echt, vreemdelingen en wij hebben ons aan de wet te houden. Discriminatie op basis van afkomst is racisme en racisme is verboden. Misschien een tekening maken? Je zegt het maar hoor:-)

Ja de vreemdelingen worden actief vervolgd voor discriminatie en racisme..:roll:

Overlaatst nog open en bloot op tv.."homosexualiteit dat kan niet in onze gemeenschap"..geen verontwaardigd woord gehoord van links..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be