Tweedehands Dacia wordt duurder dan nieuwe BMW.
Wie een tweedehands Dacia Logan wil kopen, betaalt straks 646,53 euro belasting in plaats van 61,50 euro nu. Voor een gloednieuwe BMW 535d moet je daarentegen binnenkort maar 600 euro meer betalen, tegenover 4.957 euro nu. Het voorstel voor een 'groenere' belasting op inverkeerstelling lijkt de wereld op zijn kop.
Slecht nieuws voor de kopers van een tweedehandsauto of een gezinswagen met benzinemotor. Door de 'vergroening' van ons autopark zullen zij straks opvallend meer belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen, de eenmalige belasting bij aankoop van een auto.
Dat bedrag wordt berekend op basis van de cilinderinhoud en het vermogen van het voertuig. Nu bedraagt de BIV minimaal 61,5 euro en maximaal 4.957 euro. Maar het voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA), dat gisteren door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, plant een maximaal bedrag van 10.000 euro voor de meest vervuilende auto's, gebaseerd op onder andere de CO{-2}-uitstoot. En dat lijdt straks tot enkele absurde situaties.
Zo stijgt de BIV voor een kleine wagen zoals de Opel Corsa (kostprijs 15.000 euro) met benzinemotor en een CO{-2}-emissie van 137 gram/km van 61,5 euro naar ongeveer 280 euro. Dat is een verhoging met 350 procent. Daarentegen daalt de BIV voor een limousine BMW 535d diesel (kostprijs 60.000 euro) met een CO{-2}-emissie van 165 gram/km van 4.957 euro naar ongeveer 600 euro. Dat is amper 12 procent van het aanvankelijke bedrag.
Ordinaire belastingverhoging
Geen goed plan, meent Maarten Matienko van de mobiliteitsclub VAB. 'Zo zal de aankoop van een dieselauto nog worden aangemoedigd, hoewel een dieselmotor tien keer meer vervuilt dan een benzinemotor. Het nieuwe voorstel van de BIV discrimineert immers compacte gezinswagens en stadswagens op benzine. Ja, diesels stoten minder CO{-2} uit. Maar ze produceren wel schadelijk fijn stof.'
Bovendien rijden de eigenaars van een dieselwagen volgens Matienko veel meer kilometers dan die van benzinewagens, die minder worden gebruikt. 'De nieuwe BIV heeft dan ook niets te maken met milieu, maar is een ordinaire belastingverhoging. Het lijkt alsof de kleintjes voor de groten moeten betalen.'
Misbruik
Ook de Inspectie van Financiën maakte in haar advies aan de Vlaamse regering brandhout van de geplande wijzigingen. 'Er is geen rekening gehouden met de draagkracht van de koper. Daardoor kunnen auto's met een grote cilinderinhoud of motorvermogen een bijzonder groot voordeel krijgen in vergelijking met de huidige situatie. Terwijl auto's met een lage cilinderinhoud of motorvermogen hun nadeel doen met de nieuwe regelgeving, hoewel ze minder CO{-2} uitstoten', schrijft de inspectie.
Toch keurde de Vlaamse regering de plannen gisteren goed. 'Met deze nieuwe regeling willen we de Vlaming aanzetten om voor een schone wagen - ook een schonere tweedehandswagen - te kiezen', zegt Schauvliege. 'Het is zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken', zegt Muyters.
De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's. Voor tweedehandswagens is er een spreiding in fases over drie jaar, om de tweedehandsmarkt niet te verstoren. Het voorstel moet wel nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.
Bron: Het Nieuwsblad
Dat het mobiliteitsbeleid in dit land op geen kloten trekt weten we al langer dan vandaag. Maar zo'n maatregelen zijn gewoon te gek voor woorden. De zoveelste maatregel op rij die ze willen doorvoeren om het groene gedachtengoed te promoten. Maar ze zitten er serieus naast Muyters en Schauvlieghe beseffen niet goed dat een dieselwagen vaak vervuilender is dan een benzinewagen. Het zou geen slecht idee zijn dat die twee Vlaamse ministers eens een kogel in hun kop krijgen 8-). Een van de gekste maatregelen van de voorbije jaren. Een regelrechte schande.
|