Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Tweedehands Dacia wordt duurder dan nieuwe BMW. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=157922)

Frost 16 juli 2011 11:37

Tweedehands Dacia wordt duurder dan nieuwe BMW.
 
Wie een tweedehands Dacia Logan wil kopen, betaalt straks 646,53 euro belasting in plaats van 61,50 euro nu. Voor een gloednieuwe BMW 535d moet je daarentegen binnenkort maar 600 euro meer betalen, tegenover 4.957 euro nu. Het voorstel voor een 'groenere' belasting op inverkeerstelling lijkt de wereld op zijn kop.

Slecht nieuws voor de kopers van een tweedehandsauto of een gezinswagen met benzinemotor. Door de 'vergroening' van ons autopark zullen zij straks opvallend meer belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen, de eenmalige belasting bij aankoop van een auto.

Dat bedrag wordt berekend op basis van de cilinderinhoud en het vermogen van het voertuig. Nu bedraagt de BIV minimaal 61,5 euro en maximaal 4.957 euro. Maar het voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA), dat gisteren door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, plant een maximaal bedrag van 10.000 euro voor de meest vervuilende auto's, gebaseerd op onder andere de CO{-2}-uitstoot. En dat lijdt straks tot enkele absurde situaties.

Zo stijgt de BIV voor een kleine wagen zoals de Opel Corsa (kostprijs 15.000 euro) met benzinemotor en een CO{-2}-emissie van 137 gram/km van 61,5 euro naar ongeveer 280 euro. Dat is een verhoging met 350 procent. Daarentegen daalt de BIV voor een limousine BMW 535d diesel (kostprijs 60.000 euro) met een CO{-2}-emissie van 165 gram/km van 4.957 euro naar ongeveer 600 euro. Dat is amper 12 procent van het aanvankelijke bedrag.

Ordinaire belastingverhoging

Geen goed plan, meent Maarten Matienko van de mobiliteitsclub VAB. 'Zo zal de aankoop van een dieselauto nog worden aangemoedigd, hoewel een dieselmotor tien keer meer vervuilt dan een benzinemotor. Het nieuwe voorstel van de BIV discrimineert immers compacte gezinswagens en stadswagens op benzine. Ja, diesels stoten minder CO{-2} uit. Maar ze produceren wel schadelijk fijn stof.'

Bovendien rijden de eigenaars van een dieselwagen volgens Matienko veel meer kilometers dan die van benzinewagens, die minder worden gebruikt. 'De nieuwe BIV heeft dan ook niets te maken met milieu, maar is een ordinaire belastingverhoging. Het lijkt alsof de kleintjes voor de groten moeten betalen.'

Misbruik

Ook de Inspectie van Financiën maakte in haar advies aan de Vlaamse regering brandhout van de geplande wijzigingen. 'Er is geen rekening gehouden met de draagkracht van de koper. Daardoor kunnen auto's met een grote cilinderinhoud of motorvermogen een bijzonder groot voordeel krijgen in vergelijking met de huidige situatie. Terwijl auto's met een lage cilinderinhoud of motorvermogen hun nadeel doen met de nieuwe regelgeving, hoewel ze minder CO{-2} uitstoten', schrijft de inspectie.

Toch keurde de Vlaamse regering de plannen gisteren goed. 'Met deze nieuwe regeling willen we de Vlaming aanzetten om voor een schone wagen - ook een schonere tweedehandswagen - te kiezen', zegt Schauvliege. 'Het is zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken', zegt Muyters.

De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's. Voor tweedehandswagens is er een spreiding in fases over drie jaar, om de tweedehandsmarkt niet te verstoren. Het voorstel moet wel nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

Bron: Het Nieuwsblad

Dat het mobiliteitsbeleid in dit land op geen kloten trekt weten we al langer dan vandaag. Maar zo'n maatregelen zijn gewoon te gek voor woorden. De zoveelste maatregel op rij die ze willen doorvoeren om het groene gedachtengoed te promoten. Maar ze zitten er serieus naast Muyters en Schauvlieghe beseffen niet goed dat een dieselwagen vaak vervuilender is dan een benzinewagen. Het zou geen slecht idee zijn dat die twee Vlaamse ministers eens een kogel in hun kop krijgen 8-). Een van de gekste maatregelen van de voorbije jaren. Een regelrechte schande.

Henri1 16 juli 2011 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5565417)
Wie een tweedehands Dacia Logan wil kopen, betaalt straks 646,53 euro belasting in plaats van 61,50 euro nu. Voor een gloednieuwe BMW 535d moet je daarentegen binnenkort maar 600 euro meer betalen, tegenover 4.957 euro nu. Het voorstel voor een 'groenere' belasting op inverkeerstelling lijkt de wereld op zijn kop.

Slecht nieuws voor de kopers van een tweedehandsauto of een gezinswagen met benzinemotor. Door de 'vergroening' van ons autopark zullen zij straks opvallend meer belasting op inverkeerstelling (BIV) betalen, de eenmalige belasting bij aankoop van een auto.

Dat bedrag wordt berekend op basis van de cilinderinhoud en het vermogen van het voertuig. Nu bedraagt de BIV minimaal 61,5 euro en maximaal 4.957 euro. Maar het voorstel van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) en minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (N-VA), dat gisteren door de Vlaamse regering werd goedgekeurd, plant een maximaal bedrag van 10.000 euro voor de meest vervuilende auto's, gebaseerd op onder andere de CO{-2}-uitstoot. En dat lijdt straks tot enkele absurde situaties.

Zo stijgt de BIV voor een kleine wagen zoals de Opel Corsa (kostprijs 15.000 euro) met benzinemotor en een CO{-2}-emissie van 137 gram/km van 61,5 euro naar ongeveer 280 euro. Dat is een verhoging met 350 procent. Daarentegen daalt de BIV voor een limousine BMW 535d diesel (kostprijs 60.000 euro) met een CO{-2}-emissie van 165 gram/km van 4.957 euro naar ongeveer 600 euro. Dat is amper 12 procent van het aanvankelijke bedrag.

Ordinaire belastingverhoging

Geen goed plan, meent Maarten Matienko van de mobiliteitsclub VAB. 'Zo zal de aankoop van een dieselauto nog worden aangemoedigd, hoewel een dieselmotor tien keer meer vervuilt dan een benzinemotor. Het nieuwe voorstel van de BIV discrimineert immers compacte gezinswagens en stadswagens op benzine. Ja, diesels stoten minder CO{-2} uit. Maar ze produceren wel schadelijk fijn stof.'

Bovendien rijden de eigenaars van een dieselwagen volgens Matienko veel meer kilometers dan die van benzinewagens, die minder worden gebruikt. 'De nieuwe BIV heeft dan ook niets te maken met milieu, maar is een ordinaire belastingverhoging. Het lijkt alsof de kleintjes voor de groten moeten betalen.'

Misbruik

Ook de Inspectie van Financiën maakte in haar advies aan de Vlaamse regering brandhout van de geplande wijzigingen. 'Er is geen rekening gehouden met de draagkracht van de koper. Daardoor kunnen auto's met een grote cilinderinhoud of motorvermogen een bijzonder groot voordeel krijgen in vergelijking met de huidige situatie. Terwijl auto's met een lage cilinderinhoud of motorvermogen hun nadeel doen met de nieuwe regelgeving, hoewel ze minder CO{-2} uitstoten', schrijft de inspectie.

Toch keurde de Vlaamse regering de plannen gisteren goed. 'Met deze nieuwe regeling willen we de Vlaming aanzetten om voor een schone wagen - ook een schonere tweedehandswagen - te kiezen', zegt Schauvliege. 'Het is zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken', zegt Muyters.

De nieuwe BIV zal ingaan vanaf 1 januari 2012 voor nieuwe auto's. Voor tweedehandswagens is er een spreiding in fases over drie jaar, om de tweedehandsmarkt niet te verstoren. Het voorstel moet wel nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

Bron: Het Nieuwsblad

Dat het mobiliteitsbeleid in dit land op geen kloten trekt weten we al langer dan vandaag. Maar zo'n maatregelen zijn gewoon te gek voor woorden. De zoveelste maatregel op rij die ze willen doorvoeren om het groene gedachtengoed te promoten. Maar ze zitten er serieus naast Muyters en Schauvlieghe beseffen niet goed dat een dieselwagen vaak vervuilender is dan een benzinewagen. Het zou geen slecht idee zijn dat die twee Vlaamse ministers eens een kogel in hun kop krijgen 8-). Een van de gekste maatregelen van de voorbije jaren. Een regelrechte schande.

En dan maar zeggen dat de Vlaamse Regering beter werkt dan de Federale ?

Kodo Kodo 16 juli 2011 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5565417)


Toch keurde de Vlaamse regering de plannen gisteren goed. 'Met deze nieuwe regeling willen we de Vlaming aanzetten om voor een schone wagen - ook een schonere tweedehandswagen - te kiezen', zegt Schauvliege. 'Het is zeker geen belastingverhoging, wel een verschuiving in functie van milieukenmerken', zegt Muyters.

Een van de gekste maatregelen van de voorbije jaren. Een regelrechte schande.

Inderdaad. Een vervuilende auto laten rijden is milieuvriendelijker dan hem op de schroothoop te gooien en een nieuwe te fabriceren die minder vervuilt. En vooral: er wordt geen rekening gehouden met de economische crisis die nog maar begonnen is. Weldra zal bijna niemand nog een auto kunnen kopen, en zullen we onze vereisten naar beneden moeten bijstellen, wil er nog iemand kunnen rijden. We zullen met oude wrakken rijden, of niet.

Kodo Kodo 16 juli 2011 13:50

De bodemloze stupiditeit van dit soort maatregelen bewijst dat onze politici niet verder kijken dan de volgende verkiezingen, en zelfs die niet echt zien aankomen. Hiervoor bestaat slechts één oplossing: geef het volk de macht in handen en laat zo veel mogelijk per referendum besluiten. Het volk kan tien of twintig jaar ver kijken als het met de noodzaak wordt geconfronteerd, over de besluitvorming na te denken. Politici kijken vrijwel nooit zo ver.

Het milieu is overduidelijk slechts een voorwendsel. De auto-industrie heeft goed gelobbyd, of een segment van de auto-industrie. Of de banken die autoleningen willen uitschrijven, de heer K. Kodo was er niet bij. En zelfs als dit gewoon onbekwaamheid is, blijft het een feit dat een volk moeilijker om te kopen is dan een paar ambtenaren, kabinetsleden of politici. Hoog tijd voor directe democratie.

freelancer 16 juli 2011 14:15

Als ik me niet vergis dat moet dit 'voorstel' - waarmee de socialistische ministers zich akkoord verklaarden - nog nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

Als het zo slecht is dan moet het Parlement maar zijn verantwoordelijkheid nemen en het ... afvoeren...;-)

Frost 16 juli 2011 14:34

Denk niet dat er gelobby is van de auto industrie. Allerhande wagens verkopen goed en vooral de goedkope wagentjes verkopen als zoete broodjes. Muyters en Schauvlieghe zijn gewoon de onbekwaamheid zelve. Het systeem is goed zoals het nu is.

freelancer 16 juli 2011 16:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5565718)
Denk niet dat er gelobby is van de auto industrie. Allerhande wagens verkopen goed en vooral de goedkope wagentjes verkopen als zoete broodjes. Muyters en Schauvlieghe zijn gewoon de onbekwaamheid zelve. Het systeem is goed zoals het nu is.

Waarschijnlijk moet U momenteel niet veel betalen voor uw type wagen? ;-)

kameleon 16 juli 2011 16:54

Typisch rechts. De rijken ontlasten en de sukkelaars nog verder in het nauw drijven zodat ze wel willen gaan werken voor €1/uur. Fantastisch voor de economie !

filosoof 16 juli 2011 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5565624)
Inderdaad. Een vervuilende auto laten rijden is milieuvriendelijker dan hem op de schroothoop te gooien en een nieuwe te fabriceren die minder vervuilt. En vooral: er wordt geen rekening gehouden met de economische crisis die nog maar begonnen is. Weldra zal bijna niemand nog een auto kunnen kopen, en zullen we onze vereisten naar beneden moeten bijstellen, wil er nog iemand kunnen rijden. We zullen met oude wrakken rijden, of niet.

Er moet toch een markt gemaakt worden om al die (op kosten van de belastingbetaler afgeschreven!) firmawagens te verkopen?
"VOKA-ismijn-baas"-Bart zal dus voor die markt zorgen.

filosoof 16 juli 2011 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 5565895)
Typisch rechts. De rijken ontlasten en de sukkelaars nog verder in het nauw drijven zodat ze wel willen gaan werken voor €1/uur. Fantastisch voor de economie !

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NVA-er Siegfried Bracke:
'Het ergste dat arme mensen kan overkomen, is dat er geen rijke mensen meer zijn. Als je de motor van de welvaart aanvalt met allerlei belastingen, gaat dat eerst ten koste van die mensen.'
http://m.standaard.be/artikel.xhtml?contentID=1805015
http://www.dewereldmorgen.be/artikel...ken-met-bracke


artisjok 16 juli 2011 17:23

Er wordt niets gezegd of geschreven over auto's die op LPG rijden. Weet de Vlaamse overheid niet van hun bestaan?
Ik begrijp niet dat deze BIV niet geldt voor bedrijfswagens. Is er iemand de me dit kan uitleggen?

freelancer 16 juli 2011 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5565911)
Er moet toch een markt gemaakt worden om al die (op kosten van de belastingbetaler afgeschreven!) firmawagens te verkopen?
"VOKA-ismijn-baas"-Bart zal dus voor die markt zorgen.

Eerlijk gezegd... liever "VOKA-ismijn-baas" dan "PS-ismijn-baas".. zoals de socialisten, liefhebbers van het goede leven zonder verantwoordelijkheid...

Maar ja, ik ben dan ook niet dubbel linkshandig... :-D

filosoof 16 juli 2011 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frost (Bericht 5565718)
Denk niet dat er gelobby is van de auto industrie. Allerhande wagens verkopen goed en vooral de goedkope wagentjes verkopen als zoete broodjes. Muyters en Schauvlieghe zijn gewoon de onbekwaamheid zelve. Het systeem is goed zoals het nu is.

:magniet: http://www.youtube.com/watch?v=hp-jZDQShFU

freelancer 16 juli 2011 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5566222)

:lol:

filosoof 16 juli 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door artisjok (Bericht 5565979)
Er wordt niets gezegd of geschreven over auto's die op LPG rijden. Weet de Vlaamse overheid niet van hun bestaan?
Ik begrijp niet dat deze BIV niet geldt voor bedrijfswagens. Is er iemand de me dit kan uitleggen?

Citaat:

Ik begrijp niet dat deze BIV niet geldt voor bedrijfswagens. Is er iemand de me dit kan uitleggen?
De bedrijven willen dat niet. Simpel toch?

freelancer 16 juli 2011 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 5566230)
De bedrijven willen dat niet. Simpel toch?

Inderdaad.. de bedrijven zouden verder belast moeten worden zodat ons wereldrecord van de zwaarste bedrijfslasten ter wereld niet bedreigd kan worden...

E. Gidius 16 juli 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5565650)
De bodemloze stupiditeit van dit soort maatregelen bewijst dat onze politici niet verder kijken dan de volgende verkiezingen, en zelfs die niet echt zien aankomen. Hiervoor bestaat slechts één oplossing: geef het volk de macht in handen en laat zo veel mogelijk per referendum besluiten. Het volk kan tien of twintig jaar ver kijken als het met de noodzaak wordt geconfronteerd, over de besluitvorming na te denken. Politici kijken vrijwel nooit zo ver.

Het milieu is overduidelijk slechts een voorwendsel. De auto-industrie heeft goed gelobbyd, of een segment van de auto-industrie. Of de banken die autoleningen willen uitschrijven, de heer K. Kodo was er niet bij. En zelfs als dit gewoon onbekwaamheid is, blijft het een feit dat een volk moeilijker om te kopen is dan een paar ambtenaren, kabinetsleden of politici. Hoog tijd voor directe democratie.

³

Aangenaam verrast, Kodo!

Zie ook www.democratie.nu

PeterCC 16 juli 2011 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5565685)
Als ik me niet vergis dat moet dit 'voorstel' - waarmee de socialistische ministers zich akkoord verklaarden - nog nog voor advies worden voorgelegd en nadien door het Vlaams Parlement worden goedgekeurd.

Als het zo slecht is dan moet het Parlement maar zijn verantwoordelijkheid nemen en het ... afvoeren...;-)

Maar wat is het voorstel eigenlijk, hoe zit het inhoudelijk in elkaar, welke berekeningswijze zal er worden toegepast?
Waar kan ik dat vinden?

freelancer 16 juli 2011 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 5566390)
Maar wat is het voorstel eigenlijk, hoe zit het inhoudelijk in elkaar, welke berekeningswijze zal er worden toegepast?
Waar kan ik dat vinden?

Dit heb ik gevonden;-)
En dit

Hier vindt U wat voorbeelden.

freespirit 16 juli 2011 22:31

Deze voorstellen zijn gewoon slecht, omdat ze een benzinewagen benadelen t.o.v. een dieselwagen. Dit terwijl 80 % van de cauffeurs helemaal geen diesel nodig heeft, het is echter een Vlaamse 'gewoonte' geworden om bijna automatisch een diesel te kopen, zonder naar zijn rijbehoeften te kijken. Nu is de verhouding verkochte dieselwagens - benzine ongeveer 80/20 terwijl dit eigenlijk andersom zou moeten zjn. Diesel mag dan wel minder CO2 uitstoten, maar is voor bijvoorbeeld fijn stof dan weer zeer gevaarlijk.

Bedrijfswagens zouden nog veel hoger belast moeten worden dan auto's van particulieren. De meeste firmawagens zijn niet noodzakelijk, pure luxe en extra en bovenal milieuvervuilend. De firma's die een wagen nog steeds als een extralegaal voordeel uitreiken aan hun werknemes, moet men fiscaal laten bloeden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be