Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Hoe bewegen sterrenstelsels tov elkaar? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158048)

ron kreike 19 juli 2011 01:51

Hoe bewegen sterrenstelsels tov elkaar?

Als je het heelal zou vergelijken met een ballon,
en daarbinnen allerlei en vele sterrenstelsels,
hoe bewegen die sterrenstelsels dan tov elkaar?

Is het dan niet zo dat binnen die ballon sterrenstelsels
in allerlei richtingen bewegen, maar:
des te verder een sterrenstelsel zich bevindt,
des te sneller beweegt die zich van ons af?

Herr Flick 19 juli 2011 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike (Bericht 5571114)
Als je het heelal zou vergelijken met een ballon,
en daarbinnen allerlei en vele sterrenstelsels,
hoe bewegen die sterrenstelsels dan tov elkaar?

Is het dan niet zo dat binnen die ballon sterrenstelsels
in allerlei richtingen bewegen, maar:
des te verder een sterrenstelsel zich bevindt,
des te sneller beweegt die zich van ons af?

Moeten ze niet allemaal ten opzichte van elkaar draaien, anders zouden ze gegarandeerd op elkaar inslaan, en ge wilt al niet tegen ne metoriet opknallen laat staan tegen een kompleet sterenstelsel.

gehuigert 19 juli 2011 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5571217)
Moeten ze niet allemaal ten opzichte van elkaar draaien, anders zouden ze gegarandeerd op elkaar inslaan, en ge wilt al niet tegen ne metoriet opknallen laat staan tegen een kompleet sterenstelsel.

Er zijn botsende sterrenstelsels, dat vormt geen probleem. Sterrenstelsels bevatten zoveeeeeeel lege ruimte dat het vrij onwaarschijnlijk is dat er zelfs maar 1 zonnestelsel met een ander zal botsen. Het enige wat er gebeurt, is een zeer grote stervorming door de botsende waterstofwolken (die veel uitgestrekter zijn, en dus veel meer kans hebben te botsen).

Herr Flick 19 juli 2011 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5571255)
Er zijn botsende sterrenstelsels, dat vormt geen probleem. Sterrenstelsels bevatten zoveeeeeeel lege ruimte dat het vrij onwaarschijnlijk is dat er zelfs maar 1 zonnestelsel met een ander zal botsen. Het enige wat er gebeurt, is een zeer grote stervorming door de botsende waterstofwolken (die veel uitgestrekter zijn, en dus veel meer kans hebben te botsen).

Ik wil in elk geval wel enkele 10 000 den lichtjaren uit de buurt zijn als het gebeurd.

maddox 19 juli 2011 09:23

Bij mijn weten, en zo uit het geheugen gegraven zijn er zijn 2 belangrijke krachten die de beweging van sterrestelsels bepalen. We gaan dan uit van de "Big Bang theorie" , wat de "uitzettende ballon beweging" meebrengt. En dan de zwaartekracht, die zowat al de andere bewegingen veroorzaakt.
Uiteindelijk, zoals de theorie verdergaat, als de kracht van de Big bang is opgeheven door de zwaartekracht, gaat alles terug in elkaar getrokken worden, zoals een leeglopende ballon, en alle materie die er is, in al zijn vormen, gaat terug geconcentreerd worden tot een puntbron, en BOOM, weer een big bang.

Herr Flick 19 juli 2011 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5571350)
Bij mijn weten, en zo uit het geheugen gegraven zijn er zijn 2 belangrijke krachten die de beweging van sterrestelsels bepalen. We gaan dan uit van de "Big Bang theorie" , wat de "uitzettende ballon beweging" meebrengt. En dan de zwaartekracht, die zowat al de andere bewegingen veroorzaakt.
Uiteindelijk, zoals de theorie verdergaat, als de kracht van de Big bang is opgeheven door de zwaartekracht, gaat alles terug in elkaar getrokken worden, zoals een leeglopende ballon, en alle materie die er is, in al zijn vormen, gaat terug geconcentreerd worden tot een puntbron, en BOOM, weer een big bang.

En de totale vernieteging van alles wat leeft, of ooit gemaakt is, ...

gehuigert 19 juli 2011 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5571265)
Ik wil in elk geval wel enkele 10 000 den lichtjaren uit de buurt zijn als het gebeurd.

Enig idee waar de dichtstbijzijnde waterstofwolken zich bevinden? Ik denk dat het toch in de grootteorde duizenden lichtjaren van ons is, maar ik denk niet dat we er hoe dan ook veel last zouden van ondervinden. Het 'ergste' wat ik denk dat er kan gebeuren is dat ons zonnestelsel uit de melkweg gekatapulteerd wordt en dat we dus geen andere zonnestelsels meer zullen kunnen bereiken, maar zelfs dat gebeurt maar bij een fractie van de stelsels :-)

gehuigert 19 juli 2011 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 5571350)

Er zijn ook modellen dat er geen nieuwe big bang meer komt hoor :-). Zelfs als alles weer samenkomt, kan het zijn dat er geen nieuwe big bang meer komt, maar alles bij wijze van spreken één gigantisch zwart gat wordt.

Derk de Tweede 19 juli 2011 10:31

Er bestaan oneindig veel heelallen en big bangs.

C2C 19 juli 2011 12:15

Perfecte visuele presentatie.

Ongeveer zo: http://www.youtube.com/watch?v=GeapJ...eature=related

Let wel, ik zei: ongeveer. ;-)

gehuigert 19 juli 2011 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5571513)
Er bestaan oneindig veel heelallen en big bangs.

Hebben we dan al meer dan een heelal en al meer dan één big bang waargenomen dan?

Kosmologie is een van de minst exacte gedeelten van de ganse exacte wetenschap, net omdat je je model nog zo goed kan aanpassen aan ons heelal, maar het model nooit geverifieerd kan worden aan andere heelallen.

Alienation 19 juli 2011 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 5571217)

Dat gebeurt regelmatig en de kans op een botsing tussenin zonnestelsels etc (dus de lichtjes in een sterrenstelsel etc) zijn gering.
Echt, ik stond er ook versteld van!

Zo'n in mekaar drijving gebeurt regelmatig doordat die aan mekaar beginnen trekken, de sterkste wint.
Hoewel ze verenigen.

Een sterrenstelsel zal dus hoogstwaarschijnlijk door haar zwart gat aangedreven worden. Dus hoe stelsels tegenover mekaar bewegen zal daaraan liggen he. In welke richting ze gaan en hoe groot ze zijn.

gehuigert 19 juli 2011 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alienation (Bericht 5572672)
Dat gebeurt regelmatig en de kans op een botsing tussenin zonnestelsels etc (dus de lichtjes in een sterrenstelsel etc) zijn gering.
Echt, ik stond er ook versteld van!

Zo'n in mekaar drijving gebeurt regelmatig doordat die aan mekaar beginnen trekken, de sterkste wint.
Hoewel ze verenigen.

Een sterrenstelsel zal dus hoogstwaarschijnlijk door haar zwart gat aangedreven worden. Dus hoe stelsels tegenover mekaar bewegen zal daaraan liggen he. In welke richting ze gaan en hoe groot ze zijn.

In tegenstelling tot een zonnestelsel waar vrijwel alle massa in de ster vervat zit, zit niet (bijna) alle massa van een sterrenstelsel in het zwarte gat. De zon bevat 99,9% van alle massa van ons zonnestelsel, maar een normaal zwart gat in een sterrenstelsel bevat maar een miljoen zonsmassa's, terwijl er naar schatting 100 miljard sterren in een gemiddeld sterrenstelsel zitten :p
En dan heb ik het nog niet over donkere materie :D

Alienation 19 juli 2011 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5572714)
In tegenstelling tot een zonnestelsel waar vrijwel alle massa in de ster vervat zit, zit niet (bijna) alle massa van een sterrenstelsel in het zwarte gat. De zon bevat 99,9% van alle massa van ons zonnestelsel, maar een normaal zwart gat in een sterrenstelsel bevat maar een miljoen zonsmassa's, terwijl er naar schatting 100 miljard sterren in een gemiddeld sterrenstelsel zitten :p
En dan heb ik het nog niet over donkere materie :D

Geweldig he. Discovery en Science enzo :)

gehuigert 19 juli 2011 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alienation (Bericht 5572732)
Geweldig he. Discovery en Science enzo :)

Of gewoon fysica & sterrenkunde studeren :D

Alienation 19 juli 2011 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5572736)

Ik bestudeer da in de ogen van mijn vriendin(nekes)

From_Vlaanderen 19 juli 2011 23:10

Gelijk op de snelweg.
De ene gaat de sjuste kant uit. En den andere de verkeerde.

Alienation 20 juli 2011 09:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert (Bericht 5572736)

Awel hoe bewegen ze dan? Toch door de aantrekkingskracht in dat zwart gat? :)

gehuigert 20 juli 2011 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alienation (Bericht 5573765)
Awel hoe bewegen ze dan? Toch door de aantrekkingskracht in dat zwart gat? :)

Als ge het hebt over al die zonnestelsels in 1 sterrenstelsel, zij bewegen door de aantrekkingskracht van alle materie in dat stelsel ;-). Een zwart gat bestaat enkel uit gewone materie, terwijl er een halo van donkere materie rond een sterrenstelsel zit; dichte sterren bij het zwarte gat gaan 'enkel' door de aantrekkingskracht van dat zwart gat bewegen - de verste zijn in hun beweging ook sterk beïnvloed door die donkere materie waardoor ze veel sneller bewegen dan voorspeld door enkel gewone materie.

Figuurtje:

Figuurtje komt er niet door

http://en.wikipedia.org/wiki/File:GalacticRotation2.svg

Alienation 20 juli 2011 10:16

Neen ik had het erover dat zonnestelsels zelden tegen elkaar botsen wanneer 2 sterrenstelsels in mekaar drijven.

Het sterrenstelsel beweegt door de aantrekkingskracht van het zwart gat.
En als ik me niet vergis, maar dat moet ik straks eens dieper nachecken, bewegen de zonnestelsels ook zo.

Een sterrenstelsel trekt de zonnestelsels rondom haar, ook door de zwaartekracht van haar zwart gat.

Ik heb het over een zwart massief gat van een sterrenstelsel zoals het onze he ;)

edit:
Ja, ik snap wat ge aan het zeggen zijt. Dat van die donkere materie, ik wist niet dat deze zoveel invloed had op sterren. Sterren die ver van het zwarte gat staan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be