Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Het moment van de waarheid voor CD&V. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158152)

Max van Dietschland 20 juli 2011 17:05

Het moment van de waarheid voor CD&V.

Nu is het moment gekozen waarop CD&V zal moeten kiezen tussen de Begicistische staatsbehoudende krachten en een unieke kans om een nieuwe Vlaamse koers te varen.

CD&V heeft in 2006 al een redelijk Vlaams programma voorgesteld in het kartel, maar in 2008 hebben ze geplooid voor de Belgicistische krachten. In 2010 kregen ze daarvoor de rekening serieus gepresenteerd door de Vlaamse kiezer.

Nu krijgt CD&V echter een nieuwe kans, die ze best niet laten liggen. Zoals al eerder gezegd ligt de sleutel van het al dan niet voortbestaan van België op korte termijn niet bij NVA maar bij CD&V. De dag dat CD&V eindelijk het Belgicisme de rug toekeert, is het afgelopen met dit land.

Duidelijker kan niet: de paars groene partijen zijn collaborateurs van het Franskiljonne regime, aan andere kant heb je NVA en Vlaams Belang en nog een restantje van LDD. Het is nu aan CD&V om te kiezen.

Ik roep Wouter Beke op om geschiedenis te schrijven en de onderhandelingen te weigeren. Desnoods moeten Beke oude creaturen als Eyskens buiten de partij zetten. Hij moet maar naar SPA of VLD gaan.

Max van Dietschland 20 juli 2011 17:07

Xenophon en andere Vlaamse nationalisten op dit forum zijn duidelijk van mening dat CD&V een louter Belgicistische staatsbehoudende partij is. In de praktijk is dat tot nu toe ook wel zo, maar er is een groot verschil met VLD en SPA dat zij wel een grote Vlaamsgezinde groep hebben, wiens standpunten communautair niet zo ver van NVA staan. Een ander voordeel is dat CD&V hun economisch programma wat socialer is dan het harde liberale programma van NVA.

De schoofzak 20 juli 2011 17:11

Ik vind zelfs dat de top van de tsjeven zich begint te roeren.

Peeters: gekend
Beke: goe bezig
Van Acker: voelt zich in de teelballen gesjot met de voorstellen over Brussel. Zou hij zich (een beetje) gaan beginnen bekeren?
Leterme: daar zwijgen we over; die is omtrent geschiedenis.

Vervotteke zal wel doen wat de andere zeggen
enz.

Nebur 20 juli 2011 17:12

Ik duim met u mee dat CD&V kiest voor Vlaanderen. Hopelijk haalt de groep-Peeters het van het ACW.

fredo2008 20 juli 2011 17:16

Als je De Clerck hoort, dan wordt het JA.

EddyBal 20 juli 2011 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5574810)
Xenophon en andere Vlaamse nationalisten op dit forum zijn duidelijk van mening dat CD&V een louter Belgicistische staatsbehoudende partij is. In de praktijk is dat tot nu toe ook wel zo, maar er is een groot verschil met VLD en SPA dat zij wel een grote Vlaamsgezinde groep hebben, wiens standpunten communautair niet zo ver van NVA staan. Een ander voordeel is dat CD&V hun economisch programma wat socialer is dan het harde liberale programma van NVA.

CD&V zal geen poot uitsteken om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Integendeel: ze zullen alles doen om België te behouden. Er hangen teveel voordelen (postjes - verweverheid) aan vast. Daarom dat de PS zo zeker is dat de CD&V een staatsdragende partij is, omdat ze DE FACTO gedragen wordt door de staatsinstellingen van België. Zonder België betekent de CD&V nog bitter weinig.

Zei die dus denken dat de CD&V ooit zal helpen om ons onafhankelijk te krijgen, dromen best een ander scenario uit, want het zal niet zijn.

Het zijn en blmijven volksverraders, ook al doen ze af en toe een proper onderbroek aan, en al wapperen ze met een Vlaamse leeuw, hun B-driekleur is véél groter.

Voor hen die niet echt de politiek al decennia volgen is dit moeilijk te begrijpen, maar een partij die zo verweven is in het Belgische weefsel heeft bijna geen andere keuze. Het zit nu eenmal zo in hun denken. Dat ze als grote partij in Vlaanderen ook aardig wat kunnen in de pap te brokken kunnen hebben, weegt duidelijk voor hen niet op. Tel gewoon het aantal postjes en je zal weten hoe het zit.

Henri1 20 juli 2011 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal (Bericht 5574835)
CD&V zal geen poot uitsteken om Vlaanderen onafhankelijk te krijgen. Integendeel: ze zullen alles doen om België te behouden. Er hangen teveel voordelen (postjes - verweverheid) aan vast. Daarom dat de PS zo zeker is dat de CD&V een staatsdragende partij is, omdat ze DE FACTO gedragen wordt door de staatsinstellingen van België. Zonder België betekent de CD&V nog bitter weinig.

Zei die dus denken dat de CD&V ooit zal helpen om ons onafhankelijk te krijgen, dromen best een ander scenario uit, want het zal niet zijn.

Het zijn en blmijven volksverraders, ook al doen ze af en toe een proper onderbroek aan, en al wapperen ze met een Vlaamse leeuw, hun B-driekleur is véél groter.

Voor hen die niet echt de politiek al decennia volgen is dit moeilijk te begrijpen, maar een partij die zo verweven is in het Belgische weefsel heeft bijna geen andere keuze. Het zit nu eenmal zo in hun denken. Dat ze als grote partij in Vlaanderen ook aardig wat kunnen in de pap te brokken kunnen hebben, weegt duidelijk voor hen niet op. Tel gewoon het aantal postjes en je zal weten hoe het zit.

Weet je wat het probleem is ?
Slechts 16% van het N-VA kiezersvee + het VB wil een O.V. Ik kan me niet voorstellen dat die paar gasten hun wil aan iedereen zouden kunnen opleggen.
Dat is het probleem van CD&V en ook van N-VA.

Nebur 20 juli 2011 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 5574843)
Slechts 16% van het N-VA kiezersvee + het VB wil een O.V. Ik kan me niet voorstellen dat die paar gasten hun wil aan iedereen zouden kunnen opleggen.

Fout. Een groot deel daarvan wil Vlaanderen via een Vlaams refferendum onafhankelijk verklaren. Waaronder ik. Veel democratischer kan het niet.

SDG 20 juli 2011 17:29

Citaat:

De mening van de Vlamingen over een onafhankelijk Vlaanderen is irrelevant voor het voortbestaan van België. Het zullen de Franstaligen zijn die de stekker eruit zullen trekken zodra ze hun zin - een laatste ronde langs de kassa + Brussel en een flinke hap uit het grondgebied van Vlaams-Brabant - gekregen hebben.

EddyBal 20 juli 2011 17:51

Citaat:

Ik begrijp je redenering, maar je cijfers zijn niet echt meer van vandaag. Je moet de cijfers eens opzoeken van de reacties na het NEEN van de NVA. Het is DUIDELIJK wat de massa wil, en dat heeft niks meer met nog één toegeving te maken, maar alles op het spel zetten om de anderen eindelijk te laten plooien...of de onafhankelijkheid.

Een groot gedeelte denkt nog steeds dat uiteindelijk de Franstaligen wel zullen plooien... elke dag worden er daar meer en meer van wakker en zien dat ze in het zuiden in een andere realiteit denken te leven, en weer is een splitser opgestaan

Voor mij zou het prima zijn om een con,federatie te vormen: WAT doen we nog samen, en daar kan best een stuk solidariteit inzitten. Maar zeker niet zoals nu.

Max van Dietschland 20 juli 2011 18:41

Kris Peeters heeft vandaag een zware nederlaag geleden binnen zijn partij. Zoveel is zeker. Door aan tafel te zitten verloochenen ze het Vlaamse regeerakkoord. Schande !

vlijmscherp 20 juli 2011 18:54

Citaat:

ondertussen wilt al 33% van de Vlamingen de onafhankelijkheid: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...tml#embed_pos1

en nauwelijks 43,8% voelt zich eerder Belg dan Vlaming.

Roderik 20 juli 2011 18:54

Citaat:

U heeft gelijk.
Zij zullen bij de volgende verkiezingen ook een kleine partij zijn.

Roderik 20 juli 2011 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5575023)
Kris Peeters heeft vandaag een zware nederlaag geleden binnen zijn partij. Zoveel is zeker. Door aan tafel te zitten verloochenen ze het Vlaamse regeerakkoord. Schande !

Hij zal na de Vl verkiezingen geen premier meer worden.
N-VA gaat de premier leveren.

leuri 20 juli 2011 19:02

Citaat:

Het nadeel is dat de Vlaamsgezinde groep binnen cd&v (waartoe ik mijn familie reken) politiek zo onwetend is dat ze maar niet inzien dat de cd&v enkel in woorden Vlaams is, maar zelden in daden.

speurneus 20 juli 2011 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5575061)
ondertussen wilt al 33% van de Vlamingen de onafhankelijkheid: http://www.lalibre.be/actu/belgique/...tml#embed_pos1

en nauwelijks 43,8% voelt zich eerder Belg dan Vlaming.

La séparation est envisagée par 31,8% des néerlandophones et 20,3% des francophones.
Sinds wanneer betekend "evisager" hetzelfde als willen?

speurneus 20 juli 2011 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 5574850)
Fout. Een groot deel daarvan wil Vlaanderen via een Vlaams refferendum onafhankelijk verklaren. Waaronder ik. Veel democratischer kan het niet.

dat gaan het VB en de NVA nooit riskeren, want de kans dat die partijen door de bevolking worden teruggefloten is meer dan reeel.

azert 20 juli 2011 19:20

game over voor de n-va; ze staan alleen.

steven44 20 juli 2011 19:21

nog lang niet jong
het zal niet lang duren eer weer een pa rtij de stekker eruit zal trekken
als je nou denkt dat di rupo dit amandementen heeft weggelaten

Everytime 20 juli 2011 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 5574803)
Nu is het moment gekozen waarop CD&V zal moeten kiezen tussen de Begicistische staatsbehoudende krachten en een unieke kans om een nieuwe Vlaamse koers te varen.

CD&V heeft in 2006 al een redelijk Vlaams programma voorgesteld in het kartel, maar in 2008 hebben ze geplooid voor de Belgicistische krachten. In 2010 kregen ze daarvoor de rekening serieus gepresenteerd door de Vlaamse kiezer.

Nu krijgt CD&V echter een nieuwe kans, die ze best niet laten liggen. Zoals al eerder gezegd ligt de sleutel van het al dan niet voortbestaan van België op korte termijn niet bij NVA maar bij CD&V. De dag dat CD&V eindelijk het Belgicisme de rug toekeert, is het afgelopen met dit land.

Duidelijker kan niet: de paars groene partijen zijn collaborateurs van het Franskiljonne regime, aan andere kant heb je NVA en Vlaams Belang en nog een restantje van LDD. Het is nu aan CD&V om te kiezen.

Ik roep Wouter Beke op om geschiedenis te schrijven en de onderhandelingen te weigeren. Desnoods moeten Beke oude creaturen als Eyskens buiten de partij zetten. Hij moet maar naar SPA of VLD gaan.

U kan tot sint-juttemis roepen, denk ik.;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be