Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   Drie weken "vakantie": hét moment om toe te slaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158252)

E. Gidius 23 juli 2011 09:51

Drie weken "vakantie": hét moment om toe te slaan

Zijn de financiële markten, die afschuwelijke bedreiging voor onze welvaart, op vakantie tot half augustus? Wellicht niet, maar toch legt de Belgicistische politiek er drie weken lang de blok op, alsof er helemaal geen bedreiging meer is. Of was de echte bedreiging van een andere aard, en is die verdwenen nu de N-VA eraf gereden is? En kan het de Belgicisten geen bal schelen dat er pas na augustus weer aan die hoogdringende regering zal gewerkt worden?

Wat er ook van zij, de drie weken Belgicistische vakantie lijken een godsgeschenk voor de N-VA. Enkele persartikels werpen wat meer licht op deze unieke kans voor de V-partijen. Zowel Laurette Onkelinx als Wouter Beke tonen de weg die de Vlaamsgezinden nu moeten volgen: het Wouter Beke-moment zo goed mogelijk verpesten door kleine steekjes links en rechts, drie weken lang. Het terrein ligt maandelijk blank tot half augustus, en de CD&V is uiterst kwetsbaar.

Erop inhakken is het motto!

Citaat:

Peter De Roover (VVB): 'Als het huis in brand staat, ga je niet met vakantie'

(...)

'Ik zie de Franstaligen ook nog geen afstand nemen van de vier ballastpunten, ze vinden zelfs elk voorstel nog amendeerbaar. En dan is er nog het financieringsluik. Het enige wat formateur Elio Di Rupo helpt, is dat iedereen stilaan metaalmoe is, dat de partijen tot elkaar veroordeeld zijn om een oplossing te vinden. Maar als de tactische spelletjes gaan primeren en de Vlaamse partijen een zekere soepelheid aan de dag leggen, alleen om aan te tonen dat de N-VA ongelijk had, dan stevenen we af op een rampzalig regeerakkoord. Dan opereren we weer in dezelfde flou artistique als bij eerdere compromissen, wat net het drama van het verleden is. Ik vind het ook verbazend om vast te stellen dat de koning op 21 juli nog een opgewonden toespraak houdt en dat de eerste beslissing van Di Rupo is om drie weken vakantie te nemen. Als het huis in brand staat, ga je niet met vakantie.'

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/de...&kanaalid=1597
Citaat:

Onderhandelaars verplicht met vakantie - Bye Bye Belgium!

(...)

Een kleine twee uur later, om 2 u 29, terwijl Di Rupo de oprit van het paleis in Laken afreed, stuurde koning Albert een communiqué de wereld in: ‘De koning stelt de grote vermoeidheid vast van alle onderhandelaars en hun medewerkers, die al maanden zonder ophouden werken. Hij stelt voor een pauze tot midden augustus in te lassen.' De Wetstraat kon met vakantie. De koning ook.

De drie weken pauze zijn ‘noodzakelijk', daar is iedereen het over eens. De meeste onderhandelaars zitten niet op, maar door hun tandvlees. En dat is alles behalve een ideaal uitgangspunt voor de uiterst delicate onderhandelingen over BHV. Maar de time-out heeft ook een keerzijde. Het zogeheten ‘momentum' dat de voorbije dagen ontstond, wordt niet benut. Het zuur bevochten evenwicht dreigt verloren te gaan. En het is al zo precair. Om van het moeizaam herstelde vertrouwen nog maar te zwijgen.

‘Er is inderdaad een risico aan verbonden', geeft CD&V-voorzitter Wouter Beke toe. ‘De komende weken gaan sommigen misschien voor stokebrand spelen, of allerlei provocerende uitspraken doen. We moeten zeer voorzichtig zijn.' Toch protesteerde Beke niet tegen het vakantievoorstel van Di Rupo. En dat zegt veel over hoe uitgeput ook hij moet zijn. Toen Di Rupo vorige zomer een ‘semaine familiale' inlaste, was Beke daar allerminst gelukkig mee. ‘Rampzalig, niet voor herhaling vatbaar', zei hij achteraf. De rustperiode had volgens hem de dynamiek van de onderhandelingen gebroken. Ze had bovendien tot niets geleid: ‘Je kunt de onderhandelingen toch niet loslaten, en ergens onbekommerd in het zonnetje gaan genieten.'

De veelbesproken ‘semaine familiale' bleek vorig jaar ironisch genoeg een ‘semaine cruciale'. ‘Er is toen iets gekraakt', zei Laurette Onkelinx (PS) achteraf. De vakantie, die uiteindelijk elf dagen duurde, moest een paar conflicten aan de onderhandelingstafel ontzenuwen, en een clash tussen Vlamingen en Franstaligen afwenden. Maar het omgekeerde gebeurde. Meteen erna legden Bart De Wever (N-VA) en Wouter Beke de financieringswet op tafel. Het was het begin van de impasse waar pas gisteren, een jaar later, een uitweg voor in zicht kwam.

(...)

Bron: http://www.destandaard.be/artikel/de...kelid=IC3D3KSL

Supe®Staaf 23 juli 2011 10:03

Een goeie analyse.
Ik ben het er mee eens.
Maar geen nood: Supe®staaf staat immer pal om Vorst&Vaderland tegen snode verbale aanvallen te beschermen.
Kom maar op Bart De Wever!!
:evil::evil::evil:

E. Gidius 23 juli 2011 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5581095)
Een goeie analyse.
Ik ben het er mee eens.

Van jou komende betekent dat wat, Staaf. Thx!

Jij hebt nu ook recht op drie weken vakantie. ;-)

E. Gidius 23 juli 2011 10:23

1 Bijlage(n)
http://vtm.be/nieuws/binnenland/7025...een-goud-maken : zo moet dat dus!

Deze heerlijke, langzame destructie van de CD&V kan nu drie weken lang doorgaan, en in het najaar maken we ze �*f. :-D

matthias999 23 juli 2011 10:25

Wanneer gaan we met deze slogan een mars houden in Brussel?

Supe®Staaf 23 juli 2011 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5581106)
Van jou komende betekent dat wat, Staaf. Thx!

Ik kan mijn ogen niet sluiten voor inconsistenties.
Eerst 'financiële' paniek zaaien, en dan als de buit binnen lijkt, de boel laten vlotten, dat spoort inderdaad niet.
Als De Wever het slim speelt (en hij is slim in weerwil van al zijn andere rot-eigenschappen) dan doet hij wat jij suggereert, zodat CD&V met loden voeten aan de onderhandelingstafel moet, na hun premature pauze.
Beke is hoe dan ook gesjareld, en kan geen kant meer op.
Wie me echter nog het meest teleurstelde: de OVLD.
Ze doen onvoorwaardelijk mee in dezelfde regering die ze vorig jaar omver gooiden.
Dat begrijp ik niet.
Waar moet een echte liberaal nu nog naartoe?

Citaat:

Jij hebt nu ook recht op drie weken vakantie. ;-)
Mag het ietsje meer zijn?

E. Gidius 23 juli 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5581183)

Jij wéét dat. ;-)

Het ook assumeren wordt een zware klus.

Fj9lnir 23 juli 2011 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5581166)

Wanneer gaan we met deze slogan een mars houden in Brussel?

Ik moet bekennen, sluwe slogan ;) ook neutraal genoeg, ik ben onder den indruk.

E. Gidius 23 juli 2011 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir (Bericht 5581218)
Ik moet bekennen, sluwe slogan ;) ook neutraal genoeg, ik ben onder den indruk.

Ik zou de aandacht nu niet vestigen op Di Rupo of zijn nota, maar alle druk leggen op Beke en de CD&V. Zij zijn de laatste grendel op Vlaamse zelfbeschikking, niet Di Rupo, en zij moeten zeer binnenkort de genadeslag krijgen alvorens de Belgicistische catastrofe zich voltrekt.

Dus eerder: "Wouter Beke, niet in onze naam", of "Wouter, Vlaanderen is niet te koop".

Fj9lnir 23 juli 2011 10:49

das idd ook een optie

al valt af te wachten hoeveel der van die plannen die hier circuleren ook echt gaat terechtkomen he

C uit W 23 juli 2011 11:04

Dit land is dood, zoveel is duidelijk. Laat de begrafenis niet te duur uitvallen.

Nu, de n-va kan in moeilijk inhakken op de onderhandelingen als ze niet plaatsvinden natuurlijk, of België zou in deze periode in financieel troebele wateren moeten raken. Creativiteit zal wel nodig zijn.

Supe®Staaf 23 juli 2011 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5581194)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®staaf

Jij wéét dat. ;-)

Het ook assumeren wordt een zware klus.

Ik heb met de 80% van de ideologie van LDD geen probleem.
Ik heb géén probleem met 10% van het 'personeel'
Alleen Lode Vereeck kan ik heel erg smaken.

Nebur 23 juli 2011 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5581596)

Ivan Sabbe? Boudewijn Bouckaert? Derk-Jan Eppink?

Pelgrim 23 juli 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5581244)
Ik zou de aandacht nu niet vestigen op Di Rupo of zijn nota, maar alle druk leggen op Beke en de CD&V. Zij zijn de laatste grendel op Vlaamse zelfbeschikking, niet Di Rupo, en zij moeten zeer binnenkort de genadeslag krijgen alvorens de Belgicistische catastrofe zich voltrekt.

Dus eerder: "Wouter Beke, niet in onze naam", of "Wouter, Vlaanderen is niet te koop".

Vlaanderen is al verkocht.

Burry 23 juli 2011 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5581626)

Misschien, maar défaitistisch doen levert ons ook niks op.

E. Gidius 23 juli 2011 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5581596)

:-D

De MR is alvast iets bijdehandser in het determineren van eventuele bondgenoten in Vlaanderen.

E. Gidius 23 juli 2011 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5581626)

Maar Pelgrim, daar gaat het toch helemaal niet om. We zijn met propaganda bezig, zeg.

giserke 23 juli 2011 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 5581095)
Een goeie analyse.
Ik ben het er mee eens.
Maar geen nood: Supe®staaf staat immer pal om Vorst&Vaderland tegen snode verbale aanvallen te beschermen.
Kom maar op Bart De Wever!!
:evil::evil::evil:

Ik had van U toch wat meer intellectuele onzin verwacht. :evil:

Pelgrim 23 juli 2011 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 5581634)
Misschien, maar défaitistisch doen levert ons ook niks op.

€uropa gaat de dieperik in en wij gaan lekker mee, maar hey we hebben toch eens efkes stoer op onze Vlaamse borst kunnen kloppen. :roll:

Burry 23 juli 2011 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5581659)
€uropa gaat de dieperik in en wij gaan lekker mee, maar hey we hebben toch eens efkes stoer op onze Vlaamse borst kunnen kloppen. :roll:

Mij zal je nooit horen ontkennen dat er iets moet gebeuren en het zal diepgaand moeten zijn om dit Avondland te redden.

Maar ik hou de EU niet tegen om democratisch, met het parlement aan het roer, om de zaken aan te pakken.
Ik zou het toejuichen mochten onze minister-presidenten van de Lage Landen uitroepen zich aan elkaar vast te klinken en stappen te ondernemen om ofwel samen binnen de Euro te ageren of indien het valt om samen het post-tijdperk in te gaan. Maar het ben ik niet die dit belet.

Daarnaast zijn er nog vele domeinen waarop ik wens te ageren, want er zijn vele katjes te geselen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be