Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2010 en regeringsvorming (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=218)
-   -   België wordt Frankrijk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158298)

MaGNiFiCaT 23 juli 2011 22:00

België wordt Frankrijk?

60% van de Fransen zien een aansluiting van Wallonië bij Frankrijk wel zitten.
Ik vraag me af of er veel verschil zou zijn indien het gans België zou zijn? Ik denk dat er nog meer warm zouden lopen met dat idee.

Ik begin meer en meer ook in deze optie te geloven: indien België niet meer langer draait (zoals het zijn moet) dan kan het maar beter in Frankrijk opgaan.
Beter dat dan dat Vlaanderen alleen achterblijft, of erger nog: door die protestantse Hollanders ingelijfd wordt.:?

Maar er moet één grote voorwaarde zijn: de plaatselijke talen en dialecten moeten behouden blijven. Ik ben ervan overtuigd dat dit zo zal zijn: sterker nog: ik geloof dat dit de Nederlandse taal, en beter nog: de dialecten beter zal vrijwaren naar de toekomst toe.

We zijn dan niet meer dat kleine landje, maar één groot land. Vlaanderen heet dan Département Flandre, enz.

Wat er met de Koninklijke familie moet gebeuren, tja dat weet ik niet. Dat is het enige wat me wat tegenhoudt: wat met die mensen? Ik stel voor dat Zij voor eeuwig hun titels behouden behalve die van Koning natuurlijk. Het Hoofd, nu de Koning en later Zijn oudste Zoon, wordt Duc de Brabant. De Tweede Zoon Comte de Flandre bv. En ze blijven protocollaire rollen vervullen om onze départementen te vertegenwoordigen. Dat lijkt me een faire oplossing.

Wat denken jullie daarvan?

Hier een link:http://www.hln.be/hln/nl/1274/De-for...rankrijk.dhtml

matthias999 23 juli 2011 22:01

Zal je dat erg vinden om opgenomen te worden in Nederland? Ik allessinds niet ik voel mij meer verenigd bij onze noorderburen dan bij die degoutante walen die sinds het ontstaan van België ons beschouwen als keuterboeren die een boerentaal spreken...

Of wil je liever naar Frankrijk zodat vlaams verborden wordt en verplicht wordt om frans te spreken.... Toch maar liever niet, hè.

Ps: Nederland heeft toffe steden zoals: Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, etc.

vlijmscherp 23 juli 2011 22:01

1000 keer liever samen met Nederland. dan kunnen we toch nog onze taal en cultuur behouden.

system 23 juli 2011 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582826)
Ik vraag me af of er veel verschil zou zijn indien het gans België zou zijn? Ik denk dat er nog meer warm zouden lopen met dat idee.

Ik begin meer en meer ook in deze optie te geloven: indien België niet meer langer draait (zoals het zijn moet) dan kan het maar beter in Frankrijk opgaan.
Beter dat dan dat Vlaanderen alleen achterblijft, of erger nog: door die protestantse Hollanders ingelijfd wordt.:?

Maar er moet één grote voorwaarde zijn: de plaatselijke talen en dialecten moeten behouden blijven. Ik ben ervan overtuigd dat dit zo zal zijn: sterker nog: ik geloof dat dit de Nederlandse taal, en beter nog: de dialecten beter zal vrijwaren naar de toekomst toe.

We zijn dan niet meer dat kleine landje, maar één groot land. Vlaanderen heet dan Département Flandre, enz.

Wat er met de Koninklijke familie moet gebeuren, tja dat weet ik niet. Dat is het enige wat me wat tegenhoudt: wat met die mensen? Ik stel voor dat Zij voor eeuwig hun titels behouden behalve die van Koning natuurlijk. Het Hoofd, nu de Koning en later Zijn oudste Zoon, wordt Duc de Brabant. De Tweede Zoon Comte de Flandre bv. En ze blijven protocollaire rollen vervullen om onze départementen te vertegenwoordigen. Dat lijkt me een faire oplossing.

Dwaze praat.

MaGNiFiCaT 23 juli 2011 22:04

Komkom Mathias niet overdrijven. Richt je pijlen op enkele oubollige Brusselse politici, maar niet op de kleine doorsnee Waal.

MaGNiFiCaT 23 juli 2011 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5582835)
1000 keer liever samen met Nederland. dan kunnen we toch nog onze taal en cultuur behouden.

Onze cultuur is de Franse (Katholieke) en niet de Protestantse Hollandse.

SDG 23 juli 2011 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582826)

Tijd om een Vlaams equivalent van de ETA uit de grond te stampen?

vlijmscherp 23 juli 2011 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582844)

ik ben niet katholiek of protestants, maar ik ben wel Nederlandstalig.

SDG 23 juli 2011 22:08

Citaat:

Ja, vooral als je ziet hoe vol de kerken in Vlaanderen tegenwoordig zo nog zitten...

MaGNiFiCaT 23 juli 2011 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5582845)
Tijd om een Vlaams equivalent van de ETA uit de grond te stampen?

En waarom? Vlaanderen en Wallonië zullen op gelijke voet behandeld worden, en kunnen niet meer onderling ruzie maken. En al die domme Belgische subgrenzen verdwijnen gewoon? Al die overbodige ministerposten verdwijnen. Gedaan met de BHV-geleuter. Enzovoorts.

vlijmscherp 23 juli 2011 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582854)
En waarom? Vlaanderen en Wallonië zullen op gelijke voet behandeld worden, en kunnen niet meer onderling ruzie maken. En al die domme Belgische subgrenzen verdwijnen gewoon? Al die overbodige ministerposten verdwijnen. Gedaan met de BHV-geleuter. Enzovoorts.

gedaan met het Nederlands in Vlaanderen. gedaan met de Vlaamse cultuur, gedaan met de economische groei in Vlaanderen.

stropke 23 juli 2011 22:10

Citaat:

De tijd vd 80jarige oorlog is voorbij, ouwe doos.
En het resultaat van die katholieke cultuur is onlangs goed duidelijk geworden.
Dus pak een pilleke, ga slapen, dan zijde morgen weer nuchter. !!!

Snerror 23 juli 2011 22:11

Citaat:

Jij denkt dat er nog veel mensen naar de kerk gaan? :D

MaGNiFiCaT 23 juli 2011 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5582861)

Doet er niet toe: onze cultuur is Katholiek, niet Protestants.

Het enige wat we met Holland delen (nou ja, min of meer) is de Nederlandse taal.

En pas op: onze mooie dialecten dreigen opgenomen te worden in de afschuwelijke Hollandse standaardtaal. Indien we bij Frankrijk gaan zal dit niet zo zijn: onze dialecten zullen gevrijwaard blijven.

SDG 23 juli 2011 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 5582856)
gedaan met het Nederlands in Vlaanderen. gedaan met de Vlaamse cultuur, gedaan met de economische groei in Vlaanderen.

Zeer zeker. Frankrijk duldt geen minderheden op zijn groendgebied en is bovendien zo centralistisch als de pest. Alles wat ook maar van enig belang is of waarde heeft wordt binnen de kortste keren opgezogen door Parijs.

Garry 23 juli 2011 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 (Bericht 5582833)
Zal je dat erg vinden om opgenomen te worden in Nederland? Ik allessinds niet ik voel mij meer verenigd bij onze noorderburen dan bij die degoutante walen die sinds het ontstaan van België ons beschouwen als keuterboeren die een boerentaal spreken...

Of wil je liever naar Frankrijk zodat vlaams verborden wordt en verplicht wordt om frans te spreken.... Toch maar liever niet, hè.

Ps: Nederland heeft toffe steden zoals: Eindhoven, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, etc.

Wat is er mis met een onafhankelijk Vlaanderen. Er zijn genoeg staten die niet groter zijn dan Vlaanderen en die perfect leefbaar zijn.

Garry 23 juli 2011 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582865)

Het enige wat we met Holland delen (nou ja, min of meer) is de Nederlandse taal.

En pas op: onze mooie dialecten dreigen opgenomen te worden in de afschuwelijke Hollandse standaardtaal. Indien we bij Frankrijk gaan zal dit niet zo zijn: onze dialecten zullen gevrijwaard blijven.

Katholiek of protestant is een geloof, geen cultuur. Of gij al dan niet , al bij de ene of de andere gebedsclub wil aansluiten kan mij geen ballen schelen. Dat staat vrij voor alle onnozelaars om dat zelf te beslissen.

SDG 23 juli 2011 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 5582865)

Vraagje: in welke taal schrijf jij dit bericht nu?

Garry 23 juli 2011 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5582861)

Hier en daar wel ja, naargelang wat er in te bezichtigen is.

koppijn 23 juli 2011 22:20

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 5582859)
De tijd vd 80jarige oorlog is voorbij, ouwe doos.
En het resultaat van die katholieke cultuur is onlangs goed duidelijk geworden.
Dus pak een pilleke, ga slapen, dan zijde morgen weer nuchter. !!!

Bijlage 82046

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be