Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Kopstaartbotsing (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158379)

Micele 25 juli 2011 22:47

Kopstaartbotsing
 
5,5 tonner rijdt in op 2 personenwagens (beelden te scrollen met Vor)
kopstaartbotsing aan 70 kmh uitgevoerd door ADAC.

http://www.bgland24.de/auto-verkehr/...a&firstslide=1

Citaat:

ADAC Crashtest: Lkw- Auffahrunfall
Inferno am Stauende: In einem Crashtest hat der ADAC jetzt die Folgen einen Auffahrunfalls mit einem Laster untersucht. Allein die Fotos machen die Gefahr deutlich: Knallt ein Lkw mit Tempo 70 auf ein Stauende, sind die Folgen verherrend. © ADAC

AsGardSGO 26 juli 2011 03:33

ZUCHT!

Dit is toch algemene kennis neen? Net zoals dat je een 5,5 - 10 of meer tonner ook de pas niet afsnijd om nog even snel als een "echte" man of vrouw uw afrit te nemen en zeker niet op uw rem gaat staan vlak voor hem?!
Maar ja het zal wel de cowboy van een vrachtwagen chauffeur zijn schuld zijn zeker, de automobilist is toch altijd alleen maar een slachtoffer ongeacht de omstandigheden, de vrachtwagen bestuurder is per definitie in fout toch?!

Micele 26 juli 2011 17:24

Een "oplossing" voor niet-oplettende (soms vermoeide) truckers zou een degelijk ´noodremassistent-systeem´ zijn, wat al een tijdje uitgetest werd op personenwagens (ook verkocht) ; het systeem van Volvo zou een redelijke basis zijn had ik onlangs gelezen. Maar er is nog veel werk aan.
Hier enkele testlinks:
http://www.autobild.de/artikel/adac-...n-1738340.html

Moesten ze dit binnenkort verplichten in nieuwe vrachtwagens kan de toekomst er veiliger uitzien bij plotse verkeersopstoppingen op de snelweg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Precrash_system

In elk geval is de planning voor die verplichting een feit:

Citaat:

http://www.autobild.de/artikel/adac-...l-1865682.html

Doch der Unfall hätte laut ADAC längst nicht so verheerend ausfallen müssen. Die Insassen hätten überleben können, wenn der Lkw mit einem automatischen Notbremsassistenzsystem ausgerüstet gewesen wäre. Zwar müssen laut Gesetz ab 2013 alle neu entwickelten Lkw-Typen über 3,5 Tonnen Gesamtgewicht und ab 2015 alle neu zugelassenen Lkw mit einem Notbremsassistenten ausgestattet sein, die geplanten gesetzlichen Anforderungen sind aber noch nicht ausreichend, so der ADAC. Momentan wird von den Systemen lediglich eine Reduzierung der Geschwindigkeit um mindestens zehn km/h gefordert. Doch die modernen Notbremsassistenten können viel mehr leisten. Deshalb fordert der ADAC, dass Systeme gesetzlich vorgeschrieben werden, die bei einem stehenden Fahrzeug voraus – wie etwa am Ende eines Staus – eine Geschwindigkeitsreduzierung um 40 km/h ermöglichen. Nur dann könnten Unfälle bei Geschwindigkeiten bis rund 55 km/h vermieden werden. Bei Autobahntempo würde der Aufprall deutlich abgemildert werden.
Een duidelijke veiligheidsafstandregel bestaat zelfs niet in de Be-wegcode.
En afstandshandhaving al helemaal niet denk ik (ervaart men in de spiegel als men plots op Be-snelwegen rijdt). Als men maar niet te snel rijdt lijkt in Be het motto...

Zelfs geen boetecatalogus op veiligheidsafstand in stappen naargelang snelheid, vooral op de snelweg, of men nu op 1 m bumperkleeft of 10 of 20 meter aanhoudt bij 120 kmh all the same... niets...

brother paul 27 juli 2011 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5588048)
5,5 tonner rijdt in op 2 personenwagens (beelden te scrollen met Vor)
kopstaartbotsing aan 70 kmh uitgevoerd door ADAC.

http://www.bgland24.de/auto-verkehr/...a&firstslide=1

spectaculair, maar redeneer daar eens over, hoeveel zo'n ongevallen gebeuren er dat twee auto's tegen een muur staan en dat er een vrachtwagen achterin erop in beukt ?

AsGardSGO 28 juli 2011 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5591072)
spectaculair, maar redeneer daar eens over, hoeveel zo'n ongevallen gebeuren er dat twee auto's tegen een muur staan en dat er een vrachtwagen achterin erop in beukt ?

Doe je het er nu weer echt voor of zie je echt de link niet?
Het is symbolisch om aan te tonene wat de gevolgen zijn van een aanrijding maar precies alsof we dat allemaal maar liefst vergeten of ons geeen zak meer van aantrekken.

giserke 28 juli 2011 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5591072)
spectaculair, maar redeneer daar eens over, hoeveel zo'n ongevallen gebeuren er dat twee auto's tegen een muur staan en dat er een vrachtwagen achterin erop in beukt ?

Een voorliggende truck/ 10tonner is voor een auto getzelfde als een muur hoor.

brother paul 28 juli 2011 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5594602)
Een voorliggende truck/ 10tonner is voor een auto getzelfde als een muur hoor.

en hoeveel zo'n sandwich ongevallen gebeuren er per jaar ?
ik ga niet verdedigen dat je geen goeie remsystemen moet voorzien op vrachtwagens, ik leg gewoon uit dat zo'n ongevallen wel uitzonderlijk zijn.
Als je die ongevallen wil vermijden moet je twee dingen doen

1° nieuwe autostrade voor de vrachtwagens, zodat het verkeer zich niet mengt
2° of auto's zo zwaar maken als vrachtwagens zodat de massa beter die energie van die vrachtwagen absorbeert.

Micele 28 juli 2011 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5594642)
en hoeveel zo'n sandwich ongevallen gebeuren er per jaar ?
ik ga niet verdedigen dat je geen goeie remsystemen moet voorzien op vrachtwagens, ik leg gewoon uit dat zo'n ongevallen wel uitzonderlijk zijn.

Waar leeft gij eigenlijk ? 8O
Veiligheidsafstand is algemeen bekend als 2e hoofdongevaloorzaak op autosnelwegen.

Bij een kopstaartbotsing met zwaar verkeer > 3,5 T is het 3 maal dodelijker per ongeval als een normaal kopstaartongeval. En dat bij snelheden meestal ver onder de snelheidslimiet (camions zijn begrensd).

En waarom doe je nog niet eens de moeite die links te bekijken ? :?

Daar staat hoeveel doden en gewonden er jaarlijks vallen ENKEL door kopstaartbotsingen met "camion-betrokkenheid" in Duitsland. Lkw = Lastkraftwagen.

Citaat:

Bild 4 von 6

ADAC Crashtest: Lkw- Auffahrunfall

Für Autoinsassen gehen im Straßenverkehr Lkw-Auffahrunfälle häufig tödlich aus.
2009 starben 58 Menschen an den Folgen von Lkw-Auffahrunfällen und rund 4.500 Menschen wurden verletzt. © ADAC

Link Bild.de:
...
Der Crashtest des ADAC spiegelt die traurige Realität wieder: 2009 starben 58 Menschen an den Folgen von Lkw-Auffahrunfällen, rund 4500 Menschen wurden verletzt. "Das Risiko tödlich zu verunglücken ist hier dreimal höher als bei anderen Heckkollisionen. Notbremsassistenzsysteme können Menschenleben retten und große Sachschäden vermeiden, deshalb sollten alle Lkw schnellstens damit ausgerüstet werden", sagt ADAC-Vizepräsident Thomas Burkhardt. Nach Angaben des Autoclubs hätten Lkw-Notbremsassistenten im Jahr 2009 bei 4000 Kollisionen Auffahrunfälle abmildern oder verhindern können.
In Duitsland vielen er totaal 4152 doden in 2009 alle verkeersongevallen op alle wegen alle weggebruikers, van voetganger tot bus...

Dus 1,4 % aandeel doden enkel door kopstaartbotsing met camion.
En onder die 4500 gewonden zullen er zeker veel bij zijn met levenslang rolstoel. En dat in een vd verkeersveiligste landen van Europa waar wel handhaving is op veiligheidsafstand. Integendeel tot Be.

De onnozele 70 kmh in de Kennedytunnel is er ook pas gekomen door zo´n kopstaartongeval. Nooit van gehoord ?
Het gebeurt nochtans regelmatig in Be dat een trucker op een opstoppingsstaart knalt. googlen op kopstaartongeval moet voldoende zijn.

Micele 28 juli 2011 16:57

vervolg, (jouw huiswerk :-))
Linkje Kennedytunnel
Citaat:

http://www.gva.be/Archief/guid/2-dod...f-a73faf4467de

2 doden en 4 zwaargewonden bij ongeval in Kennedytunnel
0 reacties
E-mail bericht
Bookmarken/Delen
03/10/'06 Op de Antwerpse ring richting Nederland is een zwaar verkeersongeval gebeurd waarbij twee doden en vier zwaargewonden zijn gevallen.

In de Kennedytunnel zijn omstreeks 10.30 uur vier vrachtwagens op elkaar gebotst. Het verkeer slibde meteen dicht. In de staart van de file, zo'n honderd meter na het ongeval, reden nog meerdere voertuigen op elkaar in. Een personenwagen raakte daarbij geplet tussen twee vrachtwagens. De twee inzittenden stierven ter plaatse. In de andere voertuigen vielen nog vier zwaargewonden. Het medisch urgentieplan werd afgekondigd.

Bij het ongeval zouden 14 vrachtwagens en 3 auto's betrokken zijn.

De Kennedytunnel richting Nederland werd afgesloten, maar is opnieuw open. Het verkeer werd omgeleid naar de Liefkenshoekstunnel, die tolvrij was gemaakt.

Begrafenis
De twee inzittenden van de personenwagen die dinsdag om het leven kwamen toen hun auto geplet raakte tussen twee vrachtwagens in de Kennedytunnel, waren op weg naar een begrafenis. Het gaat om twee vrienden van 76 uit Antwerpen en Temse.

Inmiddels is ook gebleken dat de ongevallen veroorzaakt werden door onaangepaste snelheid. Aangezien het om klassieke kopstaartaanrijdingen gaat, vond het Antwerpse parket het niet nodig om een verkeersdeskundige aan te stellen.
En daarom de 70 kmh:
Citaat:

http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?Id=226

De invoering van de snelheidsbeperking tot 70 km/u (maandag 9 oktober) gebeurde naar aanleiding van een zwaar ongeval in de Kennedytunnel op dinsdag 3 oktober waarbij twee doden, twee zwaargewonden en drie lichtgewonden in de Kennedytunnel vielen. Het was van het begin duidelijk dat deze ene maatregel waarschijnlijk onvoldoende zou zijn voor de oplossing van alle problemen aan de Kennedytunnel. Uit de evaluatie moet nu blijken of de snelheidsbeperking moet bijgestuurd worden en of er zich eventueel andere maatregelen opdringen. VAB beklemtoont dat de verkeerssituatie rond de Kennedytunnel zeer complex is.
...]

From_Vlaanderen 4 augustus 2011 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5594831)
vervolg, (jouw huiswerk :-))
Linkje Kennedytunnel


En daarom de 70 kmh:

Ik heb dat filmpje gezien van die camera's
Dat was een automobilist, die dat ging wachten achter een stilstaande camion in die tunnel.
En pas op, daar staan flitsers.

Herr Flick 5 augustus 2011 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO (Bericht 5588378)
ZUCHT!

Dit is toch algemene kennis neen? Net zoals dat je een 5,5 - 10 of meer tonner ook de pas niet afsnijd om nog even snel als een "echte" man of vrouw uw afrit te nemen en zeker niet op uw rem gaat staan vlak voor hem?!
Maar ja het zal wel de cowboy van een vrachtwagen chauffeur zijn schuld zijn zeker, de automobilist is toch altijd alleen maar een slachtoffer ongeacht de omstandigheden, de vrachtwagen bestuurder is per definitie in fout toch?!

Ik heb gisteren anders zo 2 "professionals" nog mijne pas en dien andere de pas van mijne voorligger zien afsnijden...

Zonder te kijken van rijvak veranderen , pinkers waren ook in optie trouwens.

Ah en naar t schijnt moogt ge ook niet inhalen in de regen, iets waar ze ook vierkant hun kloten aan vegen...

En ja spijtig genoeg zijn er nog steeds die met ne laptop open op hun dashboard rijden, of die ondertussen een boekske zitten te lezen.

Allemaal al gezien, allemaal al meegemaakt, en die witte strepen diennen niet om op te rijden, maar tussen te rijden.

Herr Flick 5 augustus 2011 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 5591072)
spectaculair, maar redeneer daar eens over, hoeveel zo'n ongevallen gebeuren er dat twee auto's tegen een muur staan en dat er een vrachtwagen achterin erop in beukt ?

Vrij regelmatig, de muur is trouwens meestal een andere camion.

hurricane 5 augustus 2011 07:44

Los van dit alles, stel ik me nog steeds de vraag waarom er zoveel vrachtverkeer bijgekomen is.
Ik weet nog dat ik als jonge knaap speelde op de braakliggende gronden waar nu de Antwerpse ring loopt.
Er was uiteraard absoluut zoveel verkeer niet en toch leed niemand honger en werden we voorzien van alle materialen.
Waarom dan nu, 40 jaar later, zo veel verkeer ?

Herr Flick 5 augustus 2011 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 5608729)
Los van dit alles, stel ik me nog steeds de vraag waarom er zoveel vrachtverkeer bijgekomen is.
Ik weet nog dat ik als jonge knaap speelde op de braakliggende gronden waar nu de Antwerpse ring loopt.
Er was uiteraard absoluut zoveel verkeer niet en toch leed niemand honger en werden we voorzien van alle materialen.
Waarom dan nu, 40 jaar later, zo veel verkeer ?

Just in time delivery, ...

En gewoon veel meer consumergoods die circuleren, ...

40 jaar geleden wat had je dan, ... nen transistorradio en ne zwart wit tv...

Er waren nog veel schoenmakers en kleermakers, ...

Nu hebt ge hoeveel t shirtjes in uw kast liggen ? Hoeveel paar schoenen staan, ? En wat voor verschillende dingen eet je elke dag ?

Bierke 8 augustus 2011 13:41

Dit moest allang als verplichting opgenomen zijn in de wegcode ..
http://www.youtube.com/watch?v=vcMzs36g91s


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be