![]() |
Nieuwe verkeersborden vanaf 2012
Schouppe past verkeersreglement fors aan
Nieuwe verkeersborden vanaf 2012 dinsdag 26 juli 2011 26/07/11 Oranje wordt geel 26/07/11 Beurtelings parkeren: afgeschaft 26/07/11 Wat verandert er allemaal? Auto en Mobiliteit Vanaf volgende zomer krijgt België een nieuw verkeersreglement, 216 pagina's en 540 verplichtingen lang. Opvallend daarbij is dat er weer heel wat nieuwe verkeersborden bij komen, zoals nieuwe borden voor wegenwerken of parkeerplaatsen. 'Een nieuwe regeling was nodig, want op sommige punten sprak de wegcode zichzelf gewoon tegen.' Dat het nieuwe verkeersreglement pas volgende zomer ingaat, heeft zo zijn redenen. Er ligt immers nog een berg werk op de plank. Met de nieuwe wegcode voert Schouppe, uitgesmeerd over een wetsontwerp van 216 pagina’s, liefst 540 nieuwe verplichtingen in. Overal te lande moeten de gewesten nieuwe verkeersborden plaatsen of nieuwe markeringen aanbrengen. Dat neemt niet weg dat het gloednieuwe verkeersreglement volgens Schouppe toch een leesbaar en helder document geworden is. ‘We hebben ons verkeersreglement aangepast aan internationale afspraken, zodat het doorgaand verkeer in ons land niet plots voor verrassingen komt te staan. We hebben alles ook eenvoudiger proberen te formuleren en een logische structuur uitgedacht.’ Extra verkeersborden Opvallend is dat er tal van verkeersborden bijkomen. Ook die opmerking probeert Schouppe te pareren. ‘De jongste jaren was er een wildgroei aan niet-officiële verkeersborden ontstaan. Die wildgroei proberen we op te vangen door een aantal nieuwe officiële verkeersborden aan de wegcode toe te voegen’, verduidelijk Schouppe. Zo komen er gevaarsborden voor een zachte berm, mist, files en ongevallen. Er komen gebodsborden die het gebruiken van dimlichten in tunnels verplichten. Er komt ook een parkeerbord, dat parkeerplaatsen voorbehoudt voor elektrische voertuigen. Andere borden verdwijnen, zoals het verbodsbord voor uit de mode geraakte stootkarren. Hoeveel borden overal te lande moeten worden opgesteld of weggehaald, kan het kabinet-Schouppe op dit moment nog niet zeggen. Drie jaar werk Volgens de staatssecretaris was een nieuwe wegcode hoe dan ook noodzakelijk. De vorige dateerde van 1975 en was zo vaak aangepast dat zelfs specialisten er hun weg in verloren. ‘Er circuleerden zelfs afwijkende teksten, wat in politierechtbanken tot serieuze betwistingen leidde’, aldus Schouppe. ‘Op sommige punten sprak de wegcode zichzelf gewoon tegen.’ Aan het nieuwe reglement is drie jaar gewerkt en geschreven, in overleg met tal van specialisten en verenigingen, tot zelfs de Gezinsbond toe, en het spreekt nu voor het eerst over nieuwe begrippen als ritsen, speelstraat of woonerf. ‘Tegen het najaar willen we het Koninklijk Besluit ondertekend zien. Daarna volgt er uiteraard een overgangsperiode. We willen iedereen de kans geven zich goed te informeren. Politiekorpsen en -rechters moeten zich bijscholen, examencentra moeten hun proeven aanpassen, wegbeheerders moeten nieuwe verkeersborden en wegmarkeringen aanbrengen en ook het grote publiek moet worden ingelicht.’ Op 26 juli 2011 om 06u40, zei een reactie: Ben er er zeker van dat het bord met toegelaten snelheid 70 per uur ,met een geel zwarte achtergrond serieus problemen gaat geven voor het zuidelijk landsgedeelte.Denk maar aan de nieuwe autoplaten ?En dan heb ik het nog niet over de veranderde motorplaten die een vergelijking met een uit de kluiten gewassen magazine kunnen doorstaan . http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GJB3D70II Is dat ook weer communotair bepaald? Blikbaar wel zoals alles in Belziek. (alst nog bestaat in 2012?) Voor de Walen en Belgen toepasselijk: ![]() Voor Vlaanderen en Nederland: ![]() Miss wordt die snelheidaanduiding in Vlaanders voor zien van een oranje rand, wit met zwarte cijfer of gewoon geel\zwart. BTW dat geel plaatsnaam bord is typisch Duits: geel is verkeersveilig de beste kleur. Waarom zijn de meeste ambus anders geel? Gister de Noorse gezien: geel Dat Belziek daar weer een communotaire waarde aan geeft is goe om weer eens te lachen, maar de ware betekenis is veiligheid. |
Komkommertijd ? Maar dat is het altijd in de Wetstraat.
|
Ik vind dit erg mooie aanpassingen.
|
Citaat:
Want een bestuurder moet, quasi snel en op basis wat hij überhaupt juist weet van de wegcode, beslissen waar en hoelang en hoezo hij ergens mag parkeren of stilstaan. De moedigen die tijd hadden het uit te pluizen en voor de rechtbank te gaan, hebben meestal gelijk gekregen van de onafhankelijke rechter. Een verkeersreglement moet immers duidelijk en zo oninterpreteerbaar mogelijk zijn voor de (rijdende) bestuurder. (soms moet hij in een oogwenk beslissen) Ook bij snelheidsboetes heeft menige onwetende bestuurder ook dikwijls in vertrouwen betaald alhoewel hij/zij onterecht "gepakt" werd. |
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._racing_colors |
Waar moeten we anders ons geld aan verkwisten ?
|
In weerwil zijns Staten-Generaal
dikt Schouppe het aantal borden aan. Toch mis ik alweer één dat attendeert op de kloof tussen Vlaming en Waal. ![]() |
Citaat:
|
En hoe zit het met snelheidbeperkingen? 90 buiten de bebouwde kom (please!)?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eigenlijk kan dit niet verboden worden, soit verbodsbord is altijd rode rand. Tzal wel een einde eerdere aanbeveling of eerder gebod (beide blauw) zijn als men bvb een donkere tunnel uitrijdt. (het blauw bord zonder rode streep zal dan voor de tunnel staan) |
Is dat een bord alleen elektrische voertuigen toegelaten?
|
Portugal geeft het enige, goede voorbeeld:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nu past men het aan en voert men algemene regels in comform buitenland en NOG moeten we hier kakken en bleiten.
Het zijn niet de regeltjes zelf maar de mensen die er niet met om kunnen; hun noodzaak niet snappen of niet willen snappen. Zo simpel is dat. En al de rest is een zieke poging om het eigen geweten te sussen, goed genoeg wetende dat men in fout is en geen beter wereld maar een slechtere schept. |
Citaat:
|
Citaat:
Wil zeggen, vanaf hier wordt je geflitst. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be