Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Rechts is het westen naar de haaien aan het rijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158471)

thereborn 27 juli 2011 20:58

Rechts is het westen naar de haaien aan het rijden

Er verchijnt een patroon in het Westen: politieke structuren en instellingen worden gegijzeld door rechtse politieke partijen of groeperingen en komen tot een stilstand.
  • Europa komt er maar niet toe drastisch de schuldencrsisis aan te pakken door de angst van enkele regeringsleiders voor hun rechtse coalitiepartners of zelfs oppositie partijen.
  • De Tea-Party in de VS heeft zich voorgenomen de budget besprekingen te blokkeren tot hun wensen integraal uirgevoerd worden zelfs als de VS hierdoor een default riskeert met alle gevolgen vandien voor de VS en de wereldecomomie.
  • De situatie in Belgie is navenant met onze locale Tea-Party met de gekende patstelling.
De huidige economische, sociale en ecologische problemen zijn van zo’n enorme omvang dat ze een dringende maar constructieve en verenigde aanpak vergen. Ik maak me zorgen over de toekomst van jonge mensen.

Kodo Kodo 27 juli 2011 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thereborn (Bericht 5593220)
Er verchijnt een patroon in het Westen: politieke structuren en instellingen worden gegijzeld door rechtse politieke partijen of groeperingen en komen tot een stilstand.
  • Europa komt er maar niet toe drastisch de schuldencrsisis aan te pakken door de angst van enkele regeringsleiders voor hun rechtse coalitiepartners of zelfs oppositie partijen.
  • De Tea-Party in de VS heeft zich voorgenomen de budget besprekingen te blokkeren tot hun wensen integraal uirgevoerd worden zelfs als de VS hierdoor een default riskeert met alle gevolgen vandien voor de VS en de wereldecomomie.
  • De situatie in Belgie is navenant met onze locale Tea-Party met de gekende patstelling.
De huidige economische, sociale en ecologische problemen zijn van zo’n enorme omvang dat ze een dringende maar constructieve en verenigde aanpak vergen. Ik maak me zorgen over de toekomst van jonge mensen.

Tot zover de flarden van een levensbeschouwing die hopelijk nog wel eens enige samenhang zal vertonen.

E. Gidius 27 juli 2011 21:09

Citaat:

1/ Als ze kunnen blokkeren, is het omdat de kiezers hen daartoe de positie bezorgd hebben.
2/ Eenvoudig middel om de blokkering te vermijden: de problemen die die kiezers via deze partijen aankaarten treffelijk aanpakken. Voor België betekent dat: opheffing van de blokkeringsmacht van de Franstalige minderheid.

Piero 27 juli 2011 22:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 5593239)
Tot zover de flarden van een levensbeschouwing die hopelijk nog wel eens enige samenhang zal vertonen.

Dat valt wel mee. Wat staat is dat we de loop van de geschiedenis wel kunnen betreuren maar niet kunnen veranderen. We zijn machteloos tegen de tijdgeest.

Stingray 27 juli 2011 23:17

Citaat:

Alleen die van jonge mensen. Ik maak mezelfs ernstige zorgen over mijn eigen generatie en zelfs die mensen die een beetje ouder zijn dan mij...

Effect 28 juli 2011 00:08

Met die bemerking dat het in ons land links is wat België naar de haaien is aan het rijden. Ma soit...

Volgens mij is het echte probleem de instant media die zorgt dat politiek niet langer tussen politiekers wordt gevoerd, maar via sterke verklaringen in de versnelde pers, op twitter en via blog artikels.

Kingsale 28 juli 2011 05:25

het zal

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 5593610)
Alleen die van jonge mensen. Ik maak mezelfs ernstige zorgen over mijn eigen generatie en zelfs die mensen die een beetje ouder zijn dan mij...

stilaan zijn wij de aarde aan het oplikken ,de mensen begrijpen niet wat wij aan het doen zij zien het maar :splat:draaien hun hooft

E. Gidius 28 juli 2011 06:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 5593519)
Dat valt wel mee. Wat staat is dat we de loop van de geschiedenis wel kunnen betreuren maar niet kunnen veranderen. We zijn machteloos tegen de tijdgeest.

He Piero, ik heb mijn jeugd en nog eens twee extra decennia moeten doorbrengen in een linkse wereld. Bijzonder frustrerend. Pas vanaf de jaren '90 is dat langzaam beginnen omslaan. Ooit slaat het wel weer om, maar ik hoop dat ik het niet meer moet meemaken.

Kodo Kodo 28 juli 2011 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5593729)
He Piero, ik heb mijn jeugd en nog eens twee extra decennia moeten doorbrengen in een linkse wereld. Bijzonder frustrerend. Pas vanaf de jaren '90 is dat langzaam beginnen omslaan. Ooit slaat het wel weer om, maar ik hoop dat ik het niet meer moet meemaken.

De links-rechts discussie in haar traditionele vorm is achterhaald. Als je bijvoorbeeld ziet dat sommige "linkse" doelstellingen het best met "rechtse" methoden worden verwezenlijkt, en andersom.

thereborn 29 juli 2011 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5593729)

De "extra" decennia (70-80?) waren vanuit uw standpunt misschien links, globaal gezien hadden de meeste landen een afwisseling van centrum rechtse en centrum linkse regeringen. Ik kan enkel vaststellen dat sinds het Westen opgeschoven is naar rechts alles steeds meer geblokkeerd geraakt. Net terwijl er meer dan ooit gezamelijke actie nodig is, is er steeds meer verdeeldheid. Leidt nergens toe.

MAX BAUER 30 juli 2011 10:02

Zeer eenzijdig. De schuld ligt bij allen die niet willen saneren dus zowel bij de rechte ultraliberalen die alleen maar willen bezuinigen als bij de linksen die vooral niet willen bezuinigen.

Vette Pois(s)on 30 juli 2011 10:05

Gelukkig is er slinks links.

Fallen Angel 30 juli 2011 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius (Bericht 5593241)
1/ Als ze kunnen blokkeren, is het omdat de kiezers hen daartoe de positie bezorgd hebben.
2/ Eenvoudig middel om de blokkering te vermijden: de problemen die die kiezers via deze partijen aankaarten treffelijk aanpakken. Voor België betekent dat: opheffing van de blokkeringsmacht van de Franstalige minderheid.

Ik vind het vooraal grappig dat uw stelling 1 stelling 2 tegenspreekt.

1) De Franstalige partijen kunnen blokkeren omdat de kiezer hen daartoe de positie bezorgd heeft.

2) De blokkering kan opgeheven worden door de Franstalige partijen overboord te gooien.

:lol:

kameleon 30 juli 2011 19:17

Oprukkend nationalisme, dat zagen we na de Grote Depressie ook. Het kamp van de ontkenners was toen ook veel groter tegenover de weinige believers.
Links, rechts.....ze zijn beiden verantwoordelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be