Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Meer en meer slecht Nederlandstalig sprekende personen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158569)

Pin en Puk 31 juli 2011 05:10

Meer en meer slecht Nederlandstalig sprekende personen

Bij vele Vlaamse overheidsdiensten zitten meer en meer slecht sprekende/begrijpende Nederlandstaligen en vooral bij de onthaaldienst als je ze per telefoon wil bereiken.

Zo moest ik voor een bepaald feit voor iemand bij het OCMW zijn en ik belde voor een inlichting.
7 x kwam ik bij een verkeerde persoon.
7 x schakelden ze mij terug door naar die moemelaar.
Als slot begon ik mij wat op te winden en deze telefonist vertelde mij letterlijk het volgende " ikke juist beginnen werken,ikke niet goed begrijp Vlaams"

Gelukkig was dit maar het OCMW
Stel je voor dat dit bij de brandweer zou zijn ??8O

Weyland 31 juli 2011 05:13

Bij Nederlandstaligen zelf schijnt dat ook een probleem te zijn. Primitief taalgebruik overheerst.

Ganzenbordfan 31 juli 2011 05:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 5599973)
Bij Nederlandstaligen zelf schijnt dat ook een probleem te zijn. Primitief taalgebruik overheerst.

Inderdaad. Ik heb al vaak de indruk gehad dat behoorlijk wat mensen sommige semantische subtiliteiten niet eens opmerken.

Weyland 31 juli 2011 05:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ganzenbordfan (Bericht 5599974)
Inderdaad. Ik heb al vaak de indruk gehad dat behoorlijk wat mensen sommige semantische subtiliteiten niet eens opmerken.

Ik heb altijd de indruk dat men het buiten Vlaanderen allemaal vlugger begrijpt. Je moet minder tekeningetjes maken bij je beeldspraken. Mensen begrijpen een half woord.

Raf 31 juli 2011 06:02

Citaat:

Je hoeft niet eens verder te kijken dan het schabouwelijke Nederlands in de titel van dit topic...

subocaj 31 juli 2011 06:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pin en Puk (Bericht 5599972)
Bij vele Vlaamse overheidsdiensten zitten meer en meer slecht sprekende/begrijpende Nederlandstaligen en vooral bij de onthaaldienst als je ze per telefoon wil bereiken.

Zo moest ik voor een bepaald feit voor iemand bij het OCMW zijn en ik belde voor een inlichting.
Als slot begon ik mij wat op te winden en deze telefonist vertelde mij letterlijk het volgende " ikke juist beginnen werken,ikke niet goed begrijp Vlaams"

Ik denk dat ze je doorverbonden hebben met een Indisch call-center.

Cynara Cardunculus 31 juli 2011 08:22

Citaat:

ik begin daar ook hoe langer hoe meer geïrriteerd door te geraken. Van een Vlaming wordt gemakkelijk geeist dat hij/zij minstens viertalig is, maar anderstaligen mogen het dan met pidginvloms doen? Net zoals ik per definitie weiger om ook maar één woord frans te praten bij diensten in het Brusselse (bozar vb.) ga ik ook niet in op nederlandsonkundige ambtenaren in het vlaamse gewest.

In winkels in de Handelsstraat vindt men het doodnormaal me in het frans aan te spreken: ik draai me gewoon om en ben weg;

Bhairav 31 juli 2011 08:29

"Correct" Nederlands is niet zo comfortabel om uit te spreken en nogal onnatuurlijk. Mensen spreken zo niet graag, dat kost teveel moeite. Past bovendien niet meer bij de tijdsgeest.

Cynara Cardunculus 31 juli 2011 08:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5600072)
"Correct" Nederlands is niet zo comfortabel om uit te spreken en nogal onnatuurlijk. Mensen spreken zo niet graag, dat kost teveel moeite. Past bovendien niet meer bij de tijdsgeest.

verhuis dan naar een land waar je de taal wèl "correct" kan spreken: Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Italie, Polen, Bulgarije, Letland, Estland.... keuze genoeg.

SDG 31 juli 2011 08:33

Citaat:

Niet alleen in gesproken, maar ook in geschreven taal. En door sommigen zelfs in professionele situaties. Ik zal die keer nooit vergeten toen een collega bij mij op de dienst mij een mail stuurde met de vraag 'kunt ge is...'. Denken sommige mensen dat dit ondertussen perfect taalgebruik is of zo? Stel je voor dat je dit op de duur ook in externe communicatie gaat doen... :?

Bhairav 31 juli 2011 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5600074)
verhuis dan naar een land waar je de taal wèl "correct" kan spreken: Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Italie, Polen, Bulgarije, Letland, Estland.... keuze genoeg.

Huh? Is "Ga dan op 'n ander" het enigste wa gij kent?

speurneus 31 juli 2011 11:01

Wat mij wel opgevallen is dat Australische renners die een tijde in ons land hebben verbleven veel duidelijker en vlotter Nederlands praten dan heel wat Vlaamse renners.

Cynara Cardunculus 31 juli 2011 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5600090)
Huh? Is "Ga dan op 'n ander" het enigste wa gij kent?

nee, ik ben vier/vijftalig. ik zeur dan ook niet over de correcte uitspraken.
blijkbaar vind jij nederlands niet de moeite om correct aan te leren, ga dan in een land wonen waar geen nederlands wordt gesproken; Ik ga ook niet naar China emigreren om dan te zeuren dat ik het chinees niet collect kan uitspleken

Fallen Angel 31 juli 2011 12:01

Citaat:

I know nothing. I'm from Barcelona.

Everytime 31 juli 2011 12:11

Ik was in Koksijde vorige week. De meeste handelaars daar zijn Franstaligen. Ze kunnen wel Nederlands spreken maar u merkt meteen dat hun moedertaal het Frans is. Vlamingen lijken de situatie te accepteren : zolang ze in hun eigen taal bediend kunnen worden, is alles wat telt.

poekieJ 31 juli 2011 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 5600450)
Ik was in Koksijde vorige week. De meeste handelaars daar zijn Franstaligen. Ze kunnen wel Nederlands spreken maar u merkt meteen dat hun moedertaal het Frans is. Vlamingen lijken de situatie te accepteren : zolang ze in hun eigen taal bediend kunnen worden, is alles wat telt.

Wat wil je nog meer dan? Je kunt niemand verplichten om thuis een bepaalde taal wel of niet te spreken he.
Zolang ze op officiële documenten/gelegenheden het Nederlands gebruiken, en bv. ook bij het uitoefenen van hun beroep, is dat toch ok?

Dat ze beter Frans dan Nederlands spreken lijkt me niet meer dan normaal, het is tenslotte hun moedertaal.

Eberhard Leclerc 31 juli 2011 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 5600274)
Wat mij wel opgevallen is dat Australische renners die een tijde in ons land hebben verbleven veel duidelijker en vlotter Nederlands praten dan heel wat Vlaamse renners.

Vrijwel alle immigranten spreken beter en helderder NL dan de 50 % dialect Vlamingen.

Maar goed, dat staat dan op gespannen voet met de bekende mythe van de Vlaming als talenwonder.

giserke 31 juli 2011 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 5600072)

idd. Als mensen eerst eens hun info wat meer op internet zouden gaan zoeken alvorens iedereen lastig te vallen, zou dat al veel miserie minder zijn.

elsina 31 juli 2011 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5600546)
idd. Als mensen eerst eens hun info wat meer op internet zouden gaan zoeken alvorens iedereen lastig te vallen, zou dat al veel miserie minder zijn.

Jij hebt er zeker nog niet bij stilgestaan dat veel oudere geen pc en internet hebben.

En is het al zover gekomen wanneer een klant een vraag stelt bij een bedrijf via de telefoon beschouwd wordt als lastigvallen :roll:

fonne 31 juli 2011 13:28

Citaat:

Ja, wat wilt ge, met al die Echte Belgen die proberen Belgisch te klappeh.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be