![]() |
Meer en meer slecht Nederlandstalig sprekende personen
Bij vele Vlaamse overheidsdiensten zitten meer en meer slecht sprekende/begrijpende Nederlandstaligen en vooral bij de onthaaldienst als je ze per telefoon wil bereiken.
Zo moest ik voor een bepaald feit voor iemand bij het OCMW zijn en ik belde voor een inlichting. 7 x kwam ik bij een verkeerde persoon. 7 x schakelden ze mij terug door naar die moemelaar. Als slot begon ik mij wat op te winden en deze telefonist vertelde mij letterlijk het volgende " ikke juist beginnen werken,ikke niet goed begrijp Vlaams" Gelukkig was dit maar het OCMW Stel je voor dat dit bij de brandweer zou zijn ??8O |
Bij Nederlandstaligen zelf schijnt dat ook een probleem te zijn. Primitief taalgebruik overheerst.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In winkels in de Handelsstraat vindt men het doodnormaal me in het frans aan te spreken: ik draai me gewoon om en ben weg; |
"Correct" Nederlands is niet zo comfortabel om uit te spreken en nogal onnatuurlijk. Mensen spreken zo niet graag, dat kost teveel moeite. Past bovendien niet meer bij de tijdsgeest.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat mij wel opgevallen is dat Australische renners die een tijde in ons land hebben verbleven veel duidelijker en vlotter Nederlands praten dan heel wat Vlaamse renners.
|
Citaat:
blijkbaar vind jij nederlands niet de moeite om correct aan te leren, ga dan in een land wonen waar geen nederlands wordt gesproken; Ik ga ook niet naar China emigreren om dan te zeuren dat ik het chinees niet collect kan uitspleken |
Citaat:
|
Ik was in Koksijde vorige week. De meeste handelaars daar zijn Franstaligen. Ze kunnen wel Nederlands spreken maar u merkt meteen dat hun moedertaal het Frans is. Vlamingen lijken de situatie te accepteren : zolang ze in hun eigen taal bediend kunnen worden, is alles wat telt.
|
Citaat:
Zolang ze op officiële documenten/gelegenheden het Nederlands gebruiken, en bv. ook bij het uitoefenen van hun beroep, is dat toch ok? Dat ze beter Frans dan Nederlands spreken lijkt me niet meer dan normaal, het is tenslotte hun moedertaal. |
Citaat:
Maar goed, dat staat dan op gespannen voet met de bekende mythe van de Vlaming als talenwonder. |
Citaat:
|
Citaat:
En is het al zover gekomen wanneer een klant een vraag stelt bij een bedrijf via de telefoon beschouwd wordt als lastigvallen :roll: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be