![]() |
Dat vroeg ik me af. Of hij dit mag/moet. :wink:
|
De koning zelf niet.
Maar de rest van de koninklijke familie wel |
De BUB moet toch ergens zijn stemmen halen. :mrgreen:
|
Citaat:
|
De Koning mag niet stemmen.
|
Citaat:
Sorry, domme opmerking maar ik kon het niet laten. :oops: :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kon natuurlijk ook vragen waarom het in de grondwet staat. :? |
zelfde geldt voor de prinsen die als senator van rechtswege mogen zetelen in de senaat, maar niet stemmen
|
Waar in de grondwet staat dat de koning niet mag stemmen???? Hij doet het niet nee, en wordt er niet voor 'gepakt' omdat het wel best is dat hij niet stemt, maar niet mogen???
|
Het staat inderdaad niet letterlijk in de Grondwet, maar de Koning mag niet stemmen omdat hij onafhankelijk is en derhalve bij geen enkele van de taalgemeenschappen hoort.
Derhalve kan hij ook niet behoren tot het Nederlandstalige of Franstalige kiescollege en kan hij dus niet stemmen. Men moet tot een kiescollege behoren om stemgerechtigd te zijn en men behoort tot een kiescollege op basis van de wet. Vandaar mag de Koning niet stemmen omdat de wet het hem niet mogelijk maakt. |
Citaat:
|
Citaat:
ze moeten hier min 5 jaar wonen hebben enkel stemrecht voor de gemeente mogen zelf geen kandidaat zijn |
Citaat:
|
Ge moogt toch kiezen op welk college ge wilt stemmen in BHV (dat is net de reden tot splitsing). Dus kunnen ze stemmen op wie ze willen. FR of VL.
|
Ah, en aangezien de koning niet mag gaan stemmen is hij dus onafhankelijk en neutraal en geschikt voor het koningsschap! :lol:
|
De koning zou, grondwettelijk, moeten stemmen, net zoals al de andere Belgen, maar om alle gissingen en gokken naar voorkeur etc. maar zoveel mogelijk te vermijden doet hij/zij het niet.
En de jurdische kant van de zaak laat men maar rusten. Niemand behoort tot een taalkundig kiescollege, alleen tot een kieskring. In Brussel (of BHV) valt men naar gelang z'n keuze voor een Nederlandstalige of Franstalige partij voor een taalkundig kiescollege wat betreft de Europese verkiezingen, de andere verkiezingen, werken met een vast 'college' per kieskring. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be