Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Los indignados (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158773)

eno2 6 augustus 2011 18:05

Los indignados

Hebben vanmorgen weer de Sol bezet in Madrid, en een tiental acties in andere steden.

Wat willen ze?
Wat doen ze?
Wat komt ervan?

Ik ga ze hier een klein beetje volgen.

Ik vind weinig in-dept info.

eno2 6 augustus 2011 19:00

Citaat:

PROTESTAS | Presentarán denuncias por la carga policial

Acampada Sol pide la dimisión del ministro del Interior y de la Delegada del Gobierno

El movimiento de protesta de Acampada Sol ha pedido la "inmediata dimisión" de la delegada del Gobierno en Madrid, Mar�*a Dolores Carrión, y el ministro del Interior, Antonio Camacho, por "manifiesta ineficiencia en el ejercicio de sus cargos", y han anunciado que presentarán denuncias por las cargas policiales de anoche contra los manifestantes en el Ministerio del Interior.
Het comité vAN DE indignados vraagt ontslag minister van Binnenlandse zaken Camacho.

Ze willen wel ingaan op het voorstel vaN Rubalcaba, vice-president, om een info-post te openen op het plein en hem in hun vergadering toe te spreken

eno2 6 augustus 2011 21:52

www.democraciarealya.es (met dank aan Zonbron)

In deze link zeggen ze dat het Spaanse schuldenprobleem niet van de overheid is, maar voor en door de privé veroorzaakt.

Er zit ook een Forum achter. Daar ga ik eens een kijkje gaan nemen.

Fleur__ 6 augustus 2011 22:32

relevantie?

Pelgrim 6 augustus 2011 22:50

Deze beweging wil naar Brussel komen.
Eigenlijk moeten we hen opwachten en verwelkomen, maar het spaans-nationalistisch geurtje dat aan die beweging kleeft zint me niet echt.

eno2 6 augustus 2011 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fleur__ (Bericht 5611607)
relevantie?

zeg maar:lol:

Of anders: volg maar:lol:

Misschien is 40% jongerenwerkloosheid in een land met 1,5 triljoen $ BNP voor jou niet relevant genoeg, noch de reactie daarop van de geslachtofferde generatie.

eno2 6 augustus 2011 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5611657)
Eigenlijk moeten we hen opwachten en verwelkomen, maar het spaans-nationalistisch geurtje dat aan die beweging kleeft zint me niet echt.

Er is een directe parallel te met Griekenland, zo lokaal is het niet.

Nr.10 6 augustus 2011 23:10

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5611657)

Wat is er mis met dat 'geurtje' ?

Spanje bestaat nu eenmaal.

(fig.: Spanje)

eno2 6 augustus 2011 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 5611707)

:lol:

Pelgrim 6 augustus 2011 23:12

Citaat:

Er is een reden waarom de radicale linkse bewegingen in Baskenland en Catalonië niet echt enthousiast zijn over die zogenaamde indignados.

SDG 6 augustus 2011 23:22

Citaat:

Omdat het - om driewerf te citeren - nogal sterk ruikt naar Franco's lijkgeur?

driewerf 7 augustus 2011 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5611745)

Ik protesteer.
Dat is géén citaat van mij.

De beeldspraak "franco's lijkgeur" heb ik gebruikt ivm met UNIE en BAB, twee afsplitsing en van de BUB. De betreffende uitdrukking werd gepost op 11 december, ruim voor er sprake was van los indignados.
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=35

Ik heb die uitdrukking niet gebruikt ivm met los indignados. Ik ken die beweging te weinig - eigenlijk quasi niet - om er eender welke uitspraak over te doen.

edit: toevoeging link naar de post.

artisjok 8 augustus 2011 19:29

http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Spanish_protests

http://www.dewereldmorgen.be/blog/da...atie-in-europa

edit
https://www.indignez-vous.be/

Anonymous23 9 augustus 2011 01:17

ik was bij de eerste vergaderingen van de Spaanse studenten voor de ambassade in Brussel en bij de kampen in Sint Gillis en op het Flageyplein en alle betogingen en acties die er uit gevolgd zijn.

De beweging is meer dan interessant, ze is belangrijk. Omdat ze bestaat uit mensen die nooit eerder aan politiek hebben gedaan, omdat het gaat om mensen die evengoed links zijn als rechts, omdat het gaat om heel burgerlijke mensen die altijd geloofd hebben in het systeem en dat geloof nu kwijt zijn.

Het is geen revolutionaire beweging maar het is een beweging die een revolutionair potentieel heeft.

SDG 9 augustus 2011 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 5612063)
Ik protesteer.
Dat is géén citaat van mij.

De beeldspraak "franco's lijkgeur" heb ik gebruikt ivm met UNIE en BAB, twee afsplitsing en van de BUB. De betreffende uitdrukking werd gepost op 11 december, ruim voor er sprake was van los indignados.
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=35

Ik heb die uitdrukking niet gebruikt ivm met los indignados. Ik ken die beweging te weinig - eigenlijk quasi niet - om er eender welke uitspraak over te doen.

edit: toevoeging link naar de post.

Nee, je hebt gelijk. Mijn excuses voor het misverstand dat ik hier geschapen heb.

morte-vivante 9 augustus 2011 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anonymous23 (Bericht 5616316)
ik was bij de eerste vergaderingen van de Spaanse studenten voor de ambassade in Brussel en bij de kampen in Sint Gillis en op het Flageyplein en alle betogingen en acties die er uit gevolgd zijn.

De beweging is meer dan interessant, ze is belangrijk. Omdat ze bestaat uit mensen die nooit eerder aan politiek hebben gedaan, omdat het gaat om mensen die evengoed links zijn als rechts, omdat het gaat om heel burgerlijke mensen die altijd geloofd hebben in het systeem en dat geloof nu kwijt zijn.

Het is geen revolutionaire beweging maar het is een beweging die een revolutionair potentieel heeft.

maar wat willen jullie nu eigenlijk?

tomm 9 augustus 2011 10:29

Citaat:

Hij bedoelt dat ze niet regionalistisch genoeg zijn, hij wil net als hier dat het communautaire gedoe boven aan de agenda blijft, niet de schuldencrisis, hoge huren of werkloosheid.

tomm 9 augustus 2011 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 5611712)
Er is een reden waarom de radicale linkse bewegingen in Baskenland en Catalonië niet echt enthousiast zijn over die zogenaamde indignados.

Die zijn al even wereldvreemd als de NVA. Kijken niet verder dan hun kerktoren.

tomm 9 augustus 2011 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5611745)

Wat een onzin, Zapatero noch de indignados kun je linken aan Franco.
Franco heeft nog een paar aanhangers binnen de partido popular en dat is het.

Het is niet omdat ze de communautaire onzin niet boven aan hun agenda plaatsen dat het daarom fascisten zijn.

Overigens zou links beter front vormen tegen de partido popular want als het zo voortgaat komen die aan de macht en dan komt Spanje van de drop en de regen.(wan wordt enkel nog rekening gehouden met de 10% rijkste spanjaarden)

Pelgrim 9 augustus 2011 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tomm (Bericht 5616605)
Die zijn al even wereldvreemd als de NVA. Kijken niet verder dan hun kerktoren.

Iemand die met Ceauşescu dweept heeft anderen geen lessen te leren.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be