Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   poll: ik ben wel/niet geïnteresseerd in alg. en verzorgd Nederlands (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158799)

De schoofzak 7 augustus 2011 18:53

poll: ik ben wel/niet geïnteresseerd in alg. en verzorgd Nederlands

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=207

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5610694)
Denk jij echt dat maar een zeer kleine groep Vlamingen geïnteresseerd is in algemeen en verzorgd Nederlands?

Snerror 7 augustus 2011 19:00

Ons 'Vlaams' is het meest gebruikte excuus van Franstaligen om niet solidair te moeten zijn met hun landgenoten.

*Edit* Maar dat is natuurlijk bijzaak. Standaardtaal is belangrijk om elkaar correct te kunnen begrijpen.

De schoofzak 7 augustus 2011 19:01

Ik heb neen gestemd.

Wat het aantal keuzes betreft, ben ik wat te vlug geweest.

Ik vind wel dat iedere Vlaming zich zou moeten kunnen bedienen van hetgeen de 'echten' verkavelingsVlaams noemen. Een voor elke Vlaming verstaanbaar Vlaams, zonder dat dit "op de letter" naar Hollands gewouwel zou moeten klinken.

Stoep, goesting, ne keer, hebde gij, ekik, u eigen wassen ..... niks geen probleem voor mij.

De schoofzak 7 augustus 2011 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Snerror (Bericht 5613034)
Ons 'Vlaams' is het meest gebruikte excuus van Franstaligen om niet solidair te moeten zijn met hun landgenoten.

*Edit* Maar dat is natuurlijk bijzaak. Standaardtaal is belangrijk om elkaar correct te kunnen begrijpen.

Correctie:
Ons 'Vlaams' is het meest (ge)MISbruikte excuus van Franstaligen om niet solidair te moeten zijn met hun landgenoten.

SDG 7 augustus 2011 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5613035)
Ik heb neen gestemd.

Ik vind wel dat iedere Vlaming zich zou moeten kunnen bedienen van hetgeen de 'echten' verkavelingsVlaams noemen. Een voor elke Vlaming verstaanbaar Vlaams, zonder dat dit "op de letter" naar Hollands gewouwel zou moeten klinken.

Stoep, goesting, ne keer, hebde gij, ekik, u eigen wassen ..... niks geen probleem voor mij.

Welk 'Vlaams'? West-Vlaams? Oost-Vlaams? Limburgs? Antwerps? Brabants? Hetgeen bv. op de VRT vaak te horen is, neigt meer naar het Brabants en dat is voor iemand uit 'de Vlaanders' zoals ondergetekende al even uitheems als wat jij 'Hollands gewauwel' noemt.

De schoofzak 7 augustus 2011 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 5613055)
Welk 'Vlaams'? West-Vlaams? Oost-Vlaams? Limburgs? Antwerps? Brabants?

Daar staat verkavelingsVlaams. Kent gij dat begrip niet ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkavelingsvlaams

SDG 7 augustus 2011 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5613068)
Daar staat verkavelingsVlaams. Kent gij dat begrip niet ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkavelingsvlaams

'Soap-Vlaams' dus. Daar heb ik hierboven mijn mening al over gegeven.

Voor mij valt alles wat in het Nederlandse taalgebied gesproken wordt onder de noemer 'Nederlands'. Als jij vindt dat hetgeen in Nederland gesproken wordt een andere taal is, wel dan ga ik consequent zijn en ook Brabants en Antwerps als een vreemde taal beschouwen. Duidelijk?

Firestone 7 augustus 2011 19:24

Heb ook Ja gestemd, omdat ik geïnteresseerd ben in verzorgd taalgebruik.

Nynorsk 7 augustus 2011 19:26

ik ben voor goed verzorgd dialect.

suqar_7loe 7 augustus 2011 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 5613097)
Heb ook Ja gestemd, omdat ik geïnteresseerd ben in verzorgd taalgebruik.

²

eno2 7 augustus 2011 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5613101)

:silly:

poekieJ 7 augustus 2011 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5613035)
Ik heb neen gestemd.

Het dialect dat gesproken wordt, geraakt meer en meer vereenzelvigd met dat 'verkavelingsVlaams', en wordt zo ook een soort standaardtaal binnen Vlaanderen. Het (gedeeltelijke) dialect dat ik hanteer is gewoon verkavelingsvlaams met enkele typische woorden en uitdrukkingen van hier in de buurt.

Ik vind het wel belangrijk dat standaard Nederlands gebruikt wordt. Als een boer je dialect wauwelen tegen Nederlanders, buitenlanders of mensen uit een hele andere streek vind ik gewoonweg onbeschoft.

Nynorsk 7 augustus 2011 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5613107)
:silly:

wat ":silly:"?
Er wordt nauwelijks nog deftig dialect gesproken.
mensen die denken dat ze dialect spreken, spreken vaak gewoon iets dat er een beetje op lijkt, maar eigenlijk een tussentaal is die ook nog eens ontdaan is van alle leuke woordenschat.
ik vind dat jammer.
ik merk ook dat ik zelf steeds minder goed m'n dialect beheers :-(

pajoske 7 augustus 2011 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 5613119)
Ik vind het wel belangrijk dat standaard Nederlands gebruikt wordt. Als een boer je dialect wauwelen tegen Nederlanders, buitenlanders of mensen uit een hele andere streek vind ik gewoonweg onbeschoft.

De Vlaamse overheid erkent enkel Standaard Nederlands. Zij zou dus moeten toezien dat een instantie als de VRT die leeft van overheidssubsidie uitsluitend AN gebruikt. Zolang de Vlaamse overheid weigert enige andere streektaal te erkennen die op haar grondgebied gesproken wordt is het dan ook een grove blijk van minachting voor haar inwoners indien ze de VRT niet verplicht in alle eigen producties (of in eigen opdracht gemaakte) uitsluitend de standaardtaal te gebruiken. En dat is zéker niet het onverstaanbaar gewauwel in verkaveling-Vlaams.
Dat een boer zijn streektaal spreekt kan ik begrijpen,en dat is zijn goed recht. Vetbetaalde acteurs in overheidsdienst mogen dat tot nader order evenmin als overheidpersoneel.

stropke 7 augustus 2011 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5613101)

Ik ben voor alle twee.

Zapatista 7 augustus 2011 20:07

Ja en nee, voor mij bepaald de omgeving en situatie mijn vocabulaire.

freelancer 7 augustus 2011 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista (Bericht 5613201)
Ja en nee, voor mij bepaald de omgeving en situatie mijn vocabulaire.

8O:-D

hollande 7 augustus 2011 20:14

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5613213)

born2bewild 7 augustus 2011 20:15

Citaat:

awel, hij voegt de daad bij het woord

Zapatista 7 augustus 2011 20:16

Citaat:

Grammaire gebruik ik door elkaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be