Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Brug in Luikse Trooz stort in (https://forum.politics.be/showthread.php?t=158952)

Descartes Jr 14 augustus 2011 08:35

Brug in Luikse Trooz stort in
 
In Trooz reed een zware zandfoergon
over een brug met klasse 5 ton.
Het kunstwerk begaf.
Maar wie krijgt de straf ?
Reed hij met Garmin of met TomTom ?



Het Nieuwsblad

Micele 14 augustus 2011 09:50

Eindelijk krijgen ze een nieuwe brug... was uit 1920´s :-)

En de signalisatie wslk ook... :-P


Citaat:

Maar wie krijgt de straf ?
Hoogstens een (zware straf) straf voor het overladen van zijn camion, zou ~ 45 ton of meer geweest zijn volgens de media.
Voor het feit dat die brug vernield werd wslk geen verkeersboete, want het bord was:

- ongeldig (enkel onderbord, en ook onwettelijk van vorm volgens verkeersreglement)
- bovendien zeer slecht leesbaar (volgens verkeersreglement)

oordeel zelf:
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/103-art5
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht
Zo ziet het wettelijk verbodsbord eruit:
Citaat:

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/251-art68

C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.

Micele 14 augustus 2011 10:22

dubbel.

Descartes Jr 14 augustus 2011 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5627082)
Hoogstens een (zware straf) straf voor het overladen van zijn camion, zou ~ 45 ton of meer geweest zijn volgens de media.

45 ton zegt niks. Alles hangt af van de aslasten en hun onderlinge afstand. Een zwaar transport van 100 ton met 8 assen van 12,5 ton die voldoende ver uit mekaar staan mag er mogelijk wel over. Of een rupstank van 75 ton.

In Duitsland is dat veel beter gereglementeerd (zie geel-zwarte platen vòòr elke brug).

Ik vermoed dat de gemeente in gebreke zal worden gesteld. Als de gerechtsexpert tenminste weer geen mislukte architect is met een PS-kaart.

stropke 14 augustus 2011 12:42

Welke snuggere rijdt daar nu over?
Dat ziet hij toch met het blote oog dat het nie gaat, man, man, man, miserie.:roll:

Micele 14 augustus 2011 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 5627371)
Welke snuggere rijdt daar nu over?
Dat ziet hij toch met het blote oog dat het nie gaat, man, man, man, miserie.:roll:

Aan wat ziet hij dat ? Het is geen houten bruggetje hé.
Of sinds wanneer legt men stalen brugconstructies aan tot 5 ton draagkracht ? :lol:

Als men die C43-20 kmh en dat toebehorend onderbord 5T kan* interpreteren wordt daar een snelheidsbeperking van 20 kmh opgelegd aan voertuigen boven de 5 ton. Niet meer en niet minder.
*als het zichtbaar was vd andere kant.

En als de fundering van die zware stalen brug, toch ca. 85-90 jaar oud volgens de media, volledig "verrot" zijn, en nog maar max 5 ton extra kan dragen, dan moet de wegbeheerder daar een C21-5 ton plaatsen volgens het verkeersreglement.

En @ stropke, laat je dus niets wijsmaken door journalisten.

Micele 14 augustus 2011 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5627234)
Ik vermoed dat de gemeente in gebreke zal worden gesteld. Als de gerechtsexpert tenminste weer geen mislukte architect is met een PS-kaart.

Idd.

Micele 14 augustus 2011 14:10

RTL-commentaar:
Citaat:

Je retiens des reportages cet habitant qui dit que le pont manquait cruellement d'entretien et de surveillance. Datant des années 30, il a tenu 80 ans. Cela m'étonnerait que les concepteurs de cet ouvrage pensaient qu'ils serait encore l�* autant de temps après.
Bienvenu en Belgique!
Welkom in Belziek !


Citaat:

http://www.gva.be/antwerpen/mechelen...bekostigt.aspx
Het schepencollege van de stad Mechelen heeft vrijdag beslist om zelf putten op gewestwegen te vullen indien het Vlaams gewest zelf geen veiligheidsherstelling uitvoert binnen de 48 uur. De kosten zullen worden doorgestuurd. Bij niet-betaling zal de stad juridische stappen ondernemen.

De voorbije dagen ontstond discussie tussen de stad Mechelen en het Vlaams gewest over het herstellen van gewestwegen. Volgens de stad slaat de overheid met haar verbod aan de stedelijke overheid om werk op gewestwegen uit te voeren, juridisch de bal mis.
enz...
http://www.gva.be/antwerpen/putte/ge...erwoekerd.aspx
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/bi...d/110814_regen

From_Vlaanderen 14 augustus 2011 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5627082)
Eindelijk krijgen ze een nieuwe brug... was uit 1920´s :-)

En de signalisatie wslk ook... :-P



Hoogstens een (zware straf) straf voor het overladen van zijn camion, zou ~ 45 ton of meer geweest zijn volgens de media.


Voor het feit dat die brug vernield werd wslk geen verkeersboete, want het bord was:

- ongeldig (enkel onderbord, en ook onwettelijk van vorm volgens verkeersreglement)
- bovendien zeer slecht leesbaar (volgens verkeersreglement)

oordeel zelf:



Zo ziet het wettelijk verbodsbord eruit:

Uit de borden zou ik denken dat ik, indien ik met meer dan 5,5 ton rijd, tegen 20km/h over die brug moet rijden.

Terugdraaien zou ook geen optie geweest zijn denk ik.:lol:

Alienation 14 augustus 2011 15:46

Hij mocht erover. Toch?
Ik zie geen bord dat aangeeft dat hij er niet over mocht, tenzij tegen 20km/h.

Maar al bij al, die oude brug is weg.... kan er een modernere gezet worden waar tweerichtingsverkeer op kan.

Descartes Jr 14 augustus 2011 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alienation (Bericht 5627700)
Hij mocht erover. Toch?
Ik zie geen bord dat aangeeft dat hij er niet over mocht, tenzij tegen 20km/h.

Maar al bij al, die oude brug is weg.... kan er een modernere gezet worden waar tweerichtingsverkeer op kan.

De genie kan dat in een halve dag met hun zgn EWBB-bailey-bruggen.

Het is nu maar te zien of ze niet allemaal in Congo of Afghanistan staan.

De schoofzak 15 augustus 2011 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5627234)
45 ton zegt niks. Alles hangt af van de aslasten en hun onderlinge afstand. Een zwaar transport van 100 ton met 8 assen van 12,5 ton die voldoende ver uit mekaar staan mag er mogelijk wel over. Of een rupstank van 75 ton.

In Duitsland is dat veel beter gereglementeerd (zie geel-zwarte platen vòòr elke brug).

Ik vermoed dat de gemeente in gebreke zal worden gesteld. Als de gerechtsexpert tenminste weer geen mislukte architect is met een PS-kaart.

Ik denk zo: het zal afhangen of het een gemeentelijke, een provinciale of een gewestelijke weg is.

Al een geluk dat het geen nationale weg meer kan zijn. In geval van 'veroordeling', zal het het 'ten hoogste' het Waalse Gewest zijn.

Descartes Jr 15 augustus 2011 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 5630400)
Ik denk zo: het zal afhangen of het een gemeentelijke, een provinciale of een gewestelijke weg is.

Al een geluk dat het geen nationale weg meer kan zijn. In geval van 'veroordeling', zal het het 'ten hoogste' het Waalse Gewest zijn.

Uit het artikel begrijp ik dat de gemeente reeds contact nam met defensie voor een tijdelijke hulpbrug.

't Kan natuurlijk zijn dat de verantwoordelijke tamzakken op provinciaal of gewestelijk niveau zich nog eens rekken op hun transatlantique aan de Azurenkust. Ik had uiteraard niks anders verwacht.

Maar ik vermoed dat die gemeente geen stappen zou ondernemen als het geen boter op het hoofd had ...

bgf324 15 augustus 2011 22:08

Typisch Waals brugske.

Descartes Jr 15 augustus 2011 22:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 5630459)
Typisch Waals brugske.

O, ik dacht eerder aan een Durmebrug in de streek van Hamme ... Of eentje in Melle of Putte. Hersteld uiteraard na desastreuze instorting.

Maar ja, ik kan je je anti-Waals vooroordeel niet verwijten hé. Je kent nog niet eens je eigen Vlaamse land.

Herr Flick 16 augustus 2011 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5630476)
O, ik dacht eerder aan een Durmebrug in de streek van Hamme ... Of eentje in Melle of Putte. Hersteld uiteraard na desastreuze instorting.

Maar ja, ik kan je je anti-Waals vooroordeel niet verwijten hé. Je kent nog niet eens je eigen Vlaamse land.

Bedoel je nu de "Mirra" brug, of die brug over de Durme in Waasmunster ?

De eerste is volledig gerestaureerd (en enkel toegelaten voor fietsers en voetgangers )

De tweede ligt er nog steeds, en daar passeren dagelijks heel wat auto's en vrachtwagens over, en ik denk wel dat die nog redelijk stevig is. ;-)

zebrapad 16 augustus 2011 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 5627523)

En dit zijn dan de vereisten voor wegentoezichters 8O
Via VDAB
Citaat:

4 Wegentoezichter Hasselt, Tongeren, Genk en Maaseik (Startbaan) (M/V) (Provincie Limburg)

Het Agentschap Wegen en Verkeer staat in voor het aanleggen, onderhouden en beheren van de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. Het Agentschap is ook bevoegd voor de veiligheid en het comfort van de weggebruikers.


De afdeling Wegen en Verkeer Limburg is één van de vijf territoriale afdelingen binnen het Agentschap Wegen en Verkeer. De afdeling is verantwoordelijk voor het aanleggen, onderhouden en beheren van de gewestwegen en autosnelwegen in de provincie Limburg.


Voor de districten Hasselt, Tongeren, Genk en Maaseik zoeken we telkens 1 wegentoezichter.

District Hasselt ? Trekschurenstraat 270, 3500 Hasselt (vacnr. 21538)District Tongeren ? Overhaemlaan 28, 3700 Tongeren (vacnr. 21539)District Genk ? Souwstraat 39, 3530 Houthalen (vacnr. 21540)District Maaseik ? Schoorstraat 2, 3680 Maaseik (vacnr. 21541)


Als wegentoezichter hou je toezicht op en rapporteer je over de toestand en het gebruik van het wegenpatrimonium, alsook op de onderhoudswerkzaamheden op het wegenpatrimonium. Je draagt zo bij tot een optimale en veilige staat en gebruik van de wegen die beheerd worden door het Vlaams Gewest.


Je hebt een grote zelfstandigheid bij de uitvoering van je taken. Je overlegt met collega's, werfcontroleurs en externen over de uitvoering van allerlei taken en dienstaspecten. Je rapporteert aan de districtschefs. Je beschikt over een GSM en voor de uitvoering van je taken op het terrein beschik je over een dienstvoertuig, tijdens de diensturen.


De verdeling tussen administratief werk en terreintaken staat garant voor afwisselend en boeiend werk, maar vereist ook een grote flexibiliteit. Op dit moment is er in het district Aarschot specifiek een wegentoezichter nodig die zal instaan voor de opvolging van onderhoudswerken op de gewestwegen.


Verwacht:

Voldoen aan de vereisten voor een startbaan :

jonger zijn dan 26 jaar (contract van 1 jaar)
ingeschreven zijn als werkzoekende bij de VDAB
·Je beschikt over een diploma van het hoger secundair onderwijs (of daarmee gelijkgesteld onderwijs) of een studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het beroepssecundair onderwijs.


§Als je kennis hebt van en/of interesse hebt voor bouwtechniek is dat een pluspunt.

§Ervaring in de wegenbouw is een reële meerwaarde.

Je kan rekenkundige bewerkingen uitvoeren (voorbeeld: volume- en oppervlakteberekening).
Je hebt de nodige kennis van Ms Office software (Word, Excel ?) voor schriftelijke communicatie, meer bepaald het opmaken van verslagen.
§Je kent de verkeersreglementering goed.

Je kan vlot plannen lezen.

Vereiste studies:
» 3de en 4de graad secundair onderwijs
Werkervaring: geen ervaring


Biedt:
Startbaan - Voorwaarden: jonger dan 26 jaar.
Contract van bepaalde duur - van 15/09/2011 tot 14/08/2012
Tijdregeling: Voltijds


§Een startbaanovereenkomst van 1 jaar..

§Je werkdruk kan hoog zijn, maar er worden ernstige inspanningen geleverd om het werk zo optimaal mogelijk te combineren met de privésituatie: zo bieden wij je 35 dagen vakantie per jaar.

§In de districten werkt men met een vast uurrooster: van 7u54 tot 16u.

§Je woon-werkverkeer met het openbaar vervoer en je hospitalisatieverzekering zijn gratis.

§Alle personeelsleden ontvangen maaltijdcheques van 5 euro per gewerkte dag.

§Je aanvangssalaris is minimaal 1801,09euro (brutomaandsalaris, aangepast aan de huidige index), reglementaire toelagen niet inbegrepen. Relevante privé-ervaring kan verloond worden.

§Je eerste 6 maanden vormen een proefperiode met een individueel vormingsprogramma.




Plaats tewerkstelling:
Provincie Limburg


Solliciteren:
afdeling Wegen en Verkeer Limburg
Koninging Astridlaan 50 4
3500 HASSELT
BELGIE
E-mail met CV t.a.v Mevr. Degros Marijke - Email: [email protected]
Telefonisch contact opnemen met Mevr. Degros Marijke op het nummer 011 74 23 12
Bezorg je cv en begeleidend schrijven per mail aan de personeelsverantwoordelijke van de afdeling: Marijke Degros, personeelsverantwoordelijke Adres : Koningin Astridlaan 50 bus 4 te 3500 Hasselt Tel : 011 74 23 12 - GSM 0499 94 90 27 E-mail : [email protected] Gelieve bij je sollicitatie het referentienummer en de standplaats van keuze te vermelden Wil je op de hoogte blijven van de vacatures bij Mobiliteit en Openbare Werken? Surf naar www.bouwmeeaanvlaanderen.be.
Sollicitaties tot en met 19/08/2011


Vacaturedatum: 05/08/2011
Datum laatste wijziging: 16/08/2011


Dat laat men dan over aan een jongere van max 26 jaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be