Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Betrouwbare automerken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159083)

Wautd 18 augustus 2011 08:18

Betrouwbare automerken
 
In plaats van een nieuwe wagen te kopen, lijkt het me interessanter om een goede 2de hands te zoeken, maar wat zijn zowat de goede merken, en welke zijn te vermijden? Bestaat het cliché dat Duits betrouwbaar is, en Italiaanse/Franse merken te vermijden zijn nog altijd of is dat verandert de laatste jaren?

Ook niet onbelangrijk, welke zijn goedkoper in onderhoud?

giserke 18 augustus 2011 08:24

Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Apocalyps 18 augustus 2011 08:49

Volgens test-aankoop Honda.

Wautd 18 augustus 2011 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5634385)
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Welja, dat is toch wat ik vaak hoor. (Ik heb zelf een Peugeot en ben er best tevreden over. Wel wat mankementjes tegenwoordig maar hij is dan ook al 8 jaar oud met bijna 200k km, dus dan is dat bij elke auto wel te verwachten neem ik aan).

Apocalyps 18 augustus 2011 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5634385)
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Had vroeger soms wel last met de waterpomp.

hurricane 18 augustus 2011 09:05

Heb wat auto's versleten en voor mij is de Toyota het beestje dat me nooit in de steek heeft gelaten.

lantjes 18 augustus 2011 09:10

Onze Toyota is 24 (benzine,270000km) en die van mijn pa 22 (benzine, 100000km, staat altijd buiten), weinig problemen tot hiertoe, eens een rempompje links of rechts en wat kleinigheden, nothing major.
Maar die Chrysler die we ook hebben (benzine, 12jaar, 160000km)....dat is andere koek. Een sensor hier, een sensor daar, er scheelt iets met het koelcircuit en 'k vind niet wat:?, dichtingen rond de bougies, vriespastille die doorroest...gelukkig doe ik het onderhoud zelf of ik kon er mijn pree aan besteden in de garage...;-)

Penalcode 18 augustus 2011 09:11

Qua pure levensduur moet je nog altijd naar de japanners denk ik. Duits voor de luxe, Frans voor de prijs/kwaliteit, Italiaans voor de charme (al is Alfa Romeo dezer dagen ook erg betrouwbaar geworden).

Prijsbewuste keuze: Honda of Kia. Mocht ik het geld hebben: BMW.

maddox 18 augustus 2011 09:13

Ik denk dat je al dom moet kopen wil je een onbetrouwbare 2de handse auto aanschaffen.

Regel 1, jonge 2de hands van een "eerste modellichting" (maw een model 2010 kopen uit 2009, van een geheel nieuwe wagen) is geen goed plan.
regel 2, wagens met "sportieve motoren" diesel of benzine maakt weinig uit, zijn over het algemeen zwaarder gebruikt dan de "burgervaderlijke" variantes.
Regel 3 Sportieve, luxe of van verre merken zijn duurder in onderdelen en herstellingen.

Deze 3 regels zijn door mij bedacht, om in deze draad te passen. Maar zijn wel gebaseerd op persoonlijke ervaringen.

Mijn 2de hands wagens.
Mijn eerste wagen was een zwaar getunede (met mijn geld) benzinezuipende, koppelingvretende en bandenverslindende Fiat 128 3P coupe. Maar de motor zelf heeft me nooit in de steek gelaten. Elke 2500 km kreeg deze wulpse dame haar nieuwe olie en nieuwe filters. Het Sovjet staal waarmee deze gemaakt was, was een heel ander verhaal. Roesten waar je bij stond (net zoals alle andere Italiaanse en Franse wagens van die tijd)
De 2de wagen was een Bompa-mobiel Opel Record E 2.0L. Alle luxe aan boord, maar geen vaart in te branden. De enige mankementen die me "rijproblemen" gaven was een doorgeroeste benzinetank, en een losse kabel na een Dukes of Hazard moment (100km/u over een spooroverweg is geen goed idee)
3) Opel Omega A 2.0. Licht getuned en LPG'ed door mezelf. De 150000 probleemloze kilometers spreken boekdelen. Maar na een mankement in de ontsteking bleven de problemen komen ( de LPG was er niet vreemd aan). Dit was wel een wagen van de eerste reeks van de Omega's. Vandaar mijn opmerking.
4) Het deukendoosje. Subaru E10 minibusje. Geen vermogen, versleten langs alle kanten, kraken, piepen, tuuten, zuchten enzoverder, maar geen krimp geven. De enige kosten. Een afgeknapte gaskabel.

En na deze, Opel weerom, en tot nu toe geen klagen. De wagens deden/doen extact wat ik wil, zijn goedkoop in onderhoud en gaven tot nu toe niks, nada nopolos problemen die geld of comfort kosten.

The Syndrome 18 augustus 2011 09:22

Peugeot is van de kloten , mijn tweede 306 , en lap , problemen met de uitlaat en iets aan de voorwielen , in den draai maakt dat dan een klak klak klak geluid , iets met de bielden zoals ze dat hier zeggen , moet dan vervangen worden en kost meer dan 100 euro .
Peugeot 8O van den bok zijn kloten ;-)

Another Jack 18 augustus 2011 09:23

Denk met uw hart: koop italiaans.
Denk met uw verstand: koop japans.
Denk aan uw achterste: koop frans.
Denk aan uw imago: koop duits.

fox 18 augustus 2011 09:24

Volvo. Graag gedaan.

Another Jack 18 augustus 2011 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5634452)
Volvo. Graag gedaan.

Ooit een V40 gehad.
Na 120.000 km de cylinderkoppakking naar de botten.
Renaultmotor...
Toenmalige vriendin had Renault scenic met identieke motor, en ja hoor: ook zij cylinderkoppakking...

Sndsdien loop ik met een wijde boog om die merken heen.

Tavek 18 augustus 2011 09:52

VW-groep en toyota-groep

Met beiden enkel goede ervaringen, van de eerste krijg ik de motor niet versleten, van de laatste is de algemene kwaliteit zodanig goed dat ge er gerust 15 jaar mee kunt rondbollen, alleen vind ik de modellen niet zo mijn smaak (itt de duitsers).

Met franse merken niks dan miserie gehad....en amerikaanse autos daar begin ik nog niet eens over.

lombas 18 augustus 2011 10:04

KIA.

Lekker Koreaans.


The Syndrome 18 augustus 2011 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5634452)
Volvo. Graag gedaan.

Ooit eens een volvo gehad , wreed content tot de politie hem in beslag nam .
Ge moogt nog geen gestolen goederen vervoeren in u wagen of ze nemen hem in beslag .
Gestapo's :lol:

Wautd 18 augustus 2011 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 5634452)
Volvo. Graag gedaan.

Mijn zus en schoonbroer hebben ooit een 2de hands volvo gekocht en die hebben er niets dan problemen mee gehad, maar misschien dat ze gewoon pech hebben gehad

De S40 lijkt wel interessant. Ik had gehoord dat ze goed scoren kwa betrouwbaarheid en onderhoud en vind ze best wel mooi.

Vito 18 augustus 2011 11:23

Ik heb gehoord van mijn garagist toen er olie zat in het koelwater van mijn Renault, dat dit erg vaak voorkwam met dit merk.

Geen Renault meer voor mij dus.

Vito 18 augustus 2011 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 5634385)
Franse merken de vermijden? 8O

Peugeot staat bekend als een van de betrouwbaarste europese merken (nog voor VW)

Heb gehoord dat roestschade een vaak voorkomend euvel is bij Peugeot, maar heb dat niet zelf kunnen ondervinden omdat ik er nooit een bezit heb.

fox 18 augustus 2011 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wautd (Bericht 5634596)
Mijn zus en schoonbroer hebben ooit een 2de hands volvo gekocht en die hebben er niets dan problemen mee gehad, maar misschien dat ze gewoon pech hebben gehad

De S40 lijkt wel interessant. Ik had gehoord dat ze goed scoren kwa betrouwbaarheid en onderhoud en vind ze best wel mooi.

Als ik me niet vergis waren er inderdaad wel wat problemen met volvo's van eind jaren 90. Mijn vriendin rijdt sinds 2003 met Volvo en is nu net aan haar derde toe. Nooit, maar dan ook nooit enig probleem mee gehad. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ze vervangen worden na 150K kilometer en dat ik geen idee heb wat er daarna van terecht komt :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be