Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De menigvuldige beperkingen van een klein taalgebied (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159110)

eno2 18 augustus 2011 18:23

De menigvuldige beperkingen van een klein taalgebied

Hebben jullie ooit beperkingen ondervonden van de kleinheid van ons taalgebied?

Die moeten menigvuldig zijn.

Zelf had ik veel last van het ontbreken van vertalingen.

Zoals van Gibbon, Daisetz Suzuki, Seferis, Kavafy (tot 1990) en vele anderen.

Ook een boekenservice met e-books zoals Amazon levert is in een klein taalgebied onmogelijk. Ik lees dus alles in het Engels van e-books.

Derk de Tweede 18 augustus 2011 18:42

Je onderschat het Nederlands.
Het is de 14-e taal van de wereld, niet qua aantal sprekers, maar om zijn historische achtergronden.
Ik meen dat de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring eerst in het Nederlands is opgesteld.
Als het allemaal een beetje anders was verlopen spraken ze in de VS nu Nederlands.

eno2 18 augustus 2011 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5635637)
Je onderschat het Nederlands.
Het is de 14-e taal van de wereld, niet qua aantal sprekers, maar om zijn historische achtergronden.
Ik meen dat de Amerikaanse onafhankelijkheidsverklaring eerst in het Nederlands is opgesteld.
Als het allemaal een beetje anders was verlopen spraken ze in de VS nu Nederlands.

Zijn we vet mee.

In mijn electronische bibliotheek zit nog niet één Nederlandstalig boek.
Wachten op vertalingen van belangrijke boeken duurt soms decennia en soms eeuwig. Hardcovers zijn traditioneel onvergelijkbaar van kwaliteit met de grote buitenlandse uitgevers en dubbelduur.

Ik kan overal ter wereld boeken laten verschepen of nasturen tegen lage tarieven, (tien € of minder) maar Nederlandse worden gewoon helemaal NIET verscheept, j e moet ze door familie laten aankopen ter plekke en versturen.

freelancer 19 augustus 2011 07:24

Waarschijnlijk heeft elk nadeel ook zijn voordeel...

Rudy 19 augustus 2011 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5635598)
Ook een boekenservice met e-books zoals Amazon levert is in een klein taalgebied onmogelijk. Ik lees dus alles in het Engels van e-books.

Proficiat. Ik ga naar de bibliotheek en daar krijg ik alles in het Nederlands. Waarom moeilijk doen als het ook gemakkelijk kan ?

backfire 19 augustus 2011 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5635598)
Hebben jullie ooit beperkingen ondervonden van de kleinheid van ons taalgebied?

Die moeten menigvuldig zijn.

Zelf had ik veel last van het ontbreken van vertalingen.

Zoals van Gibbon, Daisetz Suzuki, Seferis, Kavafy (tot 1990) en vele anderen.

Tja. Me dunkt dat je in Letland wel enkele gelijkgestemden gaat vinden die het bijzonder sneu vinden dat ze Berkhof (tot 1965) niet in het Lets kunnen vinden.

Vlaanderen Boven 19 augustus 2011 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 5635637)

Ik ga akkoord met de algemene teneur van je post, maar dit betwijfel ik toch ten zeerste. De omgangstaal van de (ex-)kolonies zou nog steeds het Engels geweest zijn.

Maar inderdaad, het Nederlands mag men niet onderschatten met zijn tientallen miljoenen welvarende, hoogopgeleide sprekers. Het ultieme bewijs: qua aantal Wikipedia-artikels staat het Nederlands in de top tien. :-D

eno2 19 augustus 2011 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5636452)
Ik ga akkoord met de algemene teneur van je post, maar dit betwijfel ik toch ten zeerste. De omgangstaal van de (ex-)kolonies zou nog steeds het Engels geweest zijn.

Maar inderdaad, het Nederlands mag men niet onderschatten met zijn tientallen miljoenen welvarende, hoogopgeleide sprekers. Het ultieme bewijs: qua aantal Wikipedia-artikels staat het Nederlands in de top tien. :-D

Het totaal aantal Nederlandstaligen bedraagt nog geen twintig miljoen.

Een beetje weinig om aan intellectuele grootheidswaanzin te doen.

eno2 19 augustus 2011 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5636432)
Tja. Me dunkt dat je in Letland wel enkele gelijkgestemden gaat vinden die het bijzonder sneu vinden dat ze Berkhof (tot 1965) niet in het Lets kunnen vinden.

Het is geen kwestie van gelijkgestemden vinden noch van in het buitenland obscure romanschrijvertjes, maar van ontbrekende vertalingen van wereldliteratuur.

De Vlaamse uitgevers zijn een bedreigd of uitgeroeid soort. Tot zover onze cultuur-importantie. Het ontoereikende dat er is, komt uit Nederland.

eno2 19 augustus 2011 10:18

Verduidelijking:
Ook een boekenservice zoals Amazon is in een klein taalgebied onmogelijk. Ik lees dus alles wat in Nederlandse vertaling niet bestaat in het Engels, Frans of Spaans, en dikwijls in e-book versie, wat in het Nederland of Vlaanderen ook niet bestaat.

backfire 19 augustus 2011 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5636664)
Het is geen kwestie van gelijkgestemden vinden noch van in het buitenland obscure romanschrijvertjes, maar van ontbrekende vertalingen van wereldliteratuur.

De Vlaamse uitgevers zijn een bedreigd of uitgeroeid soort. Tot zover onze cultuur-importantie. Het ontoereikende dat er is, komt uit Nederland.

Zou het misschien te maken kunnen hebben met centjes?

Vlaanderen Boven 19 augustus 2011 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 5636652)
Het totaal aantal Nederlandstaligen bedraagt nog geen twintig miljoen.

Een beetje weinig om aan intellectuele grootheidswaanzin te doen.

Fout. Vlaanderen + Nederland is al 23 miljoen mensen. Maar al waren het er honderd miljoen, sommige mensen scheppen er nu eenmaal plezier in de eigen achtergrond voortdurend af te breken.

backfire 19 augustus 2011 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5636754)
Fout. Vlaanderen + Nederland is al 23 miljoen mensen. Maar al waren het er honderd miljoen, sommige mensen scheppen er nu eenmaal plezier in de eigen achtergrond voortdurend af te breken.

Huh? zijn al 17 miljoen kezen?

Vlaanderen Boven 19 augustus 2011 13:19

Volgens Wikipedia zijn er welgeteld 16.669.112 kezen.

backfire 19 augustus 2011 13:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5637069)
Volgens Wikipedia zijn er welgeteld 16.669.112 kezen.

Jeezes. Ik zit nog met de cijfers uit de lagere school in mijn hoofd of zo.

eno2 20 augustus 2011 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5636754)

De waarheid heeft zijn rechten

Kleine taalgebieden zijn culturele backwaters, vandaar dat ze verplicht zijn meertalig te worden.

eno2 20 augustus 2011 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 5636714)
Zou het misschien te maken kunnen hebben met centjes?

Tuurlijk

Goeie vertalingen kosten evenveel voor 5000 afnemers als voor een miljoen.

eno2 20 augustus 2011 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freelancer (Bericht 5636373)
Waarschijnlijk heeft elk nadeel ook zijn voordeel...

En ieder voordeel zijn nadeel.

De ergerlijke eentaligheid van de Engels sprekenden bv

Elcapi 20 augustus 2011 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5636452)

Hierbij dank aan alle Wikipedia-artikelschrijvers :-) Maar van die top 10 staan we nu 9de en het Portugees zal ons binnenkort inhalen. Ik denk niet dat de demografie wereldwijd aan onze zijde staat. Het zou wel handig zijn als er een bevolkingsexplosie zou zijn in Suriname, Zuid-Afrikaners terug naar Nederlands zouden overstappen en dat Nederlands terug de officiële taal zou worden in Indonesië en Nieuw-Amsterdam :-p

eno2 20 augustus 2011 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elcapi (Bericht 5639673)
Hierbij dank aan alle Wikipedia-artikelschrijvers :-) Maar van die top 10 staan we nu 9de en het Portugees zal ons binnenkort inhalen. Ik denk niet dat de demografie wereldwijd aan onze zijde staat. Het zou wel handig zijn als er een bevolkingsexplosie zou zijn in Suriname, Zuid-Afrikaners terug naar Nederlands zouden overstappen en dat Nederlands terug de officiële taal zou worden in Indonesië en Nieuw-Amsterdam :-p

En dat in Belgisch Congo het Vlaams spreken opgelegd was op straffe van handjeskap.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be