Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Stomme 'te beladen'. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159114)

Hertog van Gelre 18 augustus 2011 22:12

De Stomme 'te beladen'.

De Opera ''De Stomme'' wordt dit jaar niet opgevoerd in Brussel wegens ''te politiek beladen''.
Het wordt wel opgevoerd in Parijs.
Bron: NRC Handelsblad 18 augustus 2011 Linkje volgt morgen.

Tsja.
Volgens de organisatoren is ''De Stomme'' een symbool voor de eenheid van Belgie. Daar is op dit moment geen sprake van. Men wil de gemoederen niet verhitten nu er nog steeds geen regering is.
Is het dan ook een symbool dat het wél in Parijs wordt opgevoerd?

system 18 augustus 2011 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 5636034)
De Opera ''De Stomme'' wordt dit jaar niet opgevoerd in Brussel wegens ''te politiek beladen''.

Tsja.
Volgens de organisatoren is ''De Stomme'' een symbool voor de eenheid van Belgie. Daar is op dit moment geen sprake van. Men wil de gemoederen niet verhitten nu er nog steeds geen regering is.

Een 'stomme' noem ik Mark Rutte die niet eens kan tellen en zich effe als Minister-President met een paar tientallen miljardjes vergiste.

P.S.

'Stom' betekent in België ook 'dom'.

Spinoza 18 augustus 2011 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 5636105)
Een 'stomme' noem ik Mark Rutte die niet eens kan tellen en zich effe als Minister-President met een paar tientallen miljardjes vergiste.

P.S.

U moet bij kritiek niets steeds proberen de aandacht op Nederland te vestigen. Dat siert u niet.

Macchiavelli 18 augustus 2011 22:46

Citaat:

P.S.

In Nederland ook, maar dat lijkt me vrij logisch als je dezelfde taal deelt.

Macchiavelli 18 augustus 2011 22:50

Citaat:

Tsja.

Het zou mooi zijn als "De Stomme" juist wel in België zou worden opgevoerd, en dat het dan vanzelfsprekend tot de ondergang van België zou leiden.
Wat zou immers mooier zijn dan de grove historische fout die met "De Stomme" begon, ook weer met "De Stomme" af te sluiten?

lollysticky 18 augustus 2011 23:31

Citaat:

P.S.

telkens we denken dat u niet lager kan vallen, verrast u ons weer :roll:
Moet die gratuite 'hollander-haat' echter overal verkondigd worden; wat heeft dat nu weer te maken met het topic?

Hertog van Gelre 18 augustus 2011 23:36

@system:

U gaat off-topic. Uw opmerkingen hebben ook werkelijk niets met het onderwerp te maken.

Punt is, dat je met de huidige moeilijkheden in Belgie zou verwachten dat zo'n opera juist werd opgevoerd. Om je ''als Belgen'' gezamenlijk weer te realiseren dat je een gezamenlijke vijand hebt: De Óllander. En om de saamhorigheid weer te accentueren.

Maar blijkbaar is de animositeit te ver heen. Grappig is natuurlijk dat de opera wel wordt opgevoerd in de werkelijke hoofdstad van deze vazalstaat.

Svennies 18 augustus 2011 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 5636212)
telkens we denken dat u niet lager kan vallen, verrast u ons weer :roll:
Moet die gratuite 'hollander-haat' echter overal verkondigd worden; wat heeft dat nu weer te maken met het topic?

Tja wat wil je mijn beste...

Wat hem betreft is het spreekwoord "eens een boer,altijd een boer" wel van toepassing...

Vlaanderen Boven 19 augustus 2011 08:23

Dit vind ik een vreemde beslissing. Ik denk niet dat er in België iemand is die er eender hoe van wakker zou liggen, net zoals de oorspronkelijke opvoering in 1830 slechts een handjevol franstalige bourgeois kon beroeren.

SDG 19 augustus 2011 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven (Bericht 5636441)
Dit vind ik een vreemde beslissing. Ik denk niet dat er in België iemand is die er eender hoe van wakker zou liggen, net zoals de oorspronkelijke opvoering in 1830 slechts een handjevol franstalige bourgeois kon beroeren.

Ik ook niet. Het zou wellicht hoogstens eens als fait-divers opgevoerd worden helemaal achterin het tv-journaal 'ter kennisgeving', en Chipie of Schoofzak zouden er dan wellicht nog een kaakslagdraadje over openen op dit forum, en dat zou het dan geweest zijn.

Cynara Cardunculus 19 augustus 2011 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli (Bericht 5636143)
Het zou mooi zijn als "De Stomme" juist wel in België zou worden opgevoerd, en dat het dan vanzelfsprekend tot de ondergang van België zou leiden.
Wat zou immers mooier zijn dan de grove historische fout die met "De Stomme" begon, ook weer met "De Stomme" af te sluiten?

eindelijk wereldnieuws op het niveau van België: een toneelstuk bij hun oprichting, een toneelstuk bij hun splitsing. En tussendoor 180 jaar dilettantische repetities.

Het Oosten 19 augustus 2011 08:57

Citaat:

Tsja.

Ik vraag me af wat Nederlanders hier nu mee te maken hebben. Tenzij dat ze zo dingen posten om wat te komen stoken en wat op te jutten.

Lavox 19 augustus 2011 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5636495)
Ik vraag me af wat Nederlanders hier nu mee te maken hebben. Tenzij dat ze zo dingen posten om wat te komen stoken en wat op te jutten.

Mogen ze nu ook al niks meer posten?

Lavox 19 augustus 2011 09:51

Citaat:

P.S.

:sleeping:

Hertog van Gelre 19 augustus 2011 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 5636495)

Nee hoor, als ik dat zou willen plaats ik wel andere berichten, hoewel het altijd leuk is system een beetje op stang te jagen.

Neen. 'De Stomme' luidde de 'Belgische opstand' in. Als zodanig staat het symbool voor (de eenheid van) België. Net zoals Nabucco van Verdi veel heeft betekend voor het eenheidsgevoel van de Italianen (ten opzichte van de Oostenrijkers), hoewel dat natuurlijk wel een veel betere opera is, maar dat terzijde.

Je zou toch mogen en kunnen verwachten dat zo'n symbool van België politiek NIET beladen is. Het heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van het land en meestal wordt zoiets gedragen door de hele bevolking. Dat deze opera, na 180 jaar, toch zo politiek beladen is zegt m.i. heel veel over de verhoudingen in het land.

Wat mij als Nederlander hierin frappeert is dat de opera, die de katalysator was van de splitsing van ons land, niet een vanzelfsprekendheid meer is. En dát zegt heel veel over België.

Johan217 19 augustus 2011 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre (Bericht 5636823)
Je zou toch mogen en kunnen verwachten dat zo'n symbool van België politiek NIET beladen is. Het heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van het land en meestal wordt zoiets gedragen door de hele bevolking. Dat deze opera, na 180 jaar, toch zo politiek beladen is zegt m.i. heel veel over de verhoudingen in het land.

Wat mij als Nederlander hierin frappeert is dat de opera, die de katalysator was van de splitsing van ons land, niet een vanzelfsprekendheid meer is. En dát zegt heel veel over België.

Vraag mensen op straat wat de Stomme van Portici is en... de meesten zullen stom blijven ;-) Als nationaal symbool staat dit vér onder Kuifje en de Smurfen.

Weyland 19 augustus 2011 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lavox (Bericht 5636598)
Mogen ze nu ook al niks meer posten?

De man is een Katholieke pastoor, die kent enkel zwijgzaam- en gehoorzaamheid.

SDG 19 augustus 2011 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 5637344)
Vraag mensen op straat wat de Stomme van Portici is en... de meesten zullen stom blijven ;-) Als nationaal symbool staat dit vér onder Kuifje en de Smurfen.

Vraag mensen überhaupt één iemand te noemen van de revolutionaire helden van het Voorlopig Bewind dat ons 'bevrijd' heeft van de Ollandse 'onderdrukking' en ze gaan nog veel meer met hun mond vol tanden staan.

Hertog van Gelre 19 augustus 2011 18:41

De BUB weet het wel hoor:
Citaat:

Kort Verslag: BUB-Herdenking van de Stomme van Portici
(De vorige topic werd per vergissing door de moderators gesloten, daarom plaats ik hem even opnieuw.)

Een 50-tal mensen waren aanwezig op de herdenking van de Stomme van Portici en het begin van de Belgische Revolutie, op het Muntplein in Brussel. Deze herdenking werd volledig georganiseerd door de Belgische Unie (BUB). We zijn zeer verheugd over de grote opkomst van partijmilitanten. Als jonge partij, die door de media compleet genegeerd wordt, is dat immers niet evident.

Voor de plechtigheid: de BUB'ers komen aan op het Muntplein.

Toespraak van Nationaal Secretaris Cedric Vloemans.

Een aantal BUB'ers luistert naar een gedeelt van 'de Stomme van Portici'.

Onze mensen luisteren naar de toespraak van Nationaal Ondervoorzitter Alain Mahiat.

Onverwacht brak een onweer los, zodat onze mensen moesten schuilen.

Onze Nationale Voorzitter, Hans Van de Cauter, maakt zich op voor zijn speech.

Toespraak van de Voorzitter.

Belgische Held Andy Vermaut wordt het ere-lidmaatschap van de BUB aangeboden. Dit is een bijzondere eer.

Onder luid aplaus van de massaal opgekomen BUB'ers neemt de zwaar geslagen, maar steeds onverslagen Held het erelidmaatschap van de Partij in ontvangst.

De boodschap is duidelijk: een nieuwe, vreedzame revolutie is nodig voor het Belgische Volk. En België zal overwinnen.

Een geslaagde actie.

Unie der Provinciën 20 augustus 2011 23:07

Citaat:

P.S.

Dit is pas eens stompzinnige opmerking! Maar goed, dieper dan diep...zover kunnen sommige mensen echt zinken in hun weerzin.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be