Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wallonië : eigen diploma eert ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159193)

Descartes Jr 19 augustus 2011 16:58

Wallonië : eigen diploma eert !

De EU heeft het hoger onderwijs gestroomlijnd, zodat studenten hun studieresultaten kunnen meenemen naar andere landen. Maar Franstalig België doet nog moeilijk. Een Schotse student met goede papieren werd in Namur niet toegelaten zonder een jaar over te doen. Hij ging toen naar Tilburg en maakt zich nu op voor Hamburg. Maar als hij is afgestudeerd dan wordt zijn diploma in België niet erkend. Want Franstalig België heeft zo zijn eigen normen, "om de identiteit te handhaven", zegt een ambtenaar

Bron : Le Vif

Cynara Cardunculus 19 augustus 2011 17:02

zou een vlaming ook zijn jaar moeten herdoen?

Alamoet 21 augustus 2011 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5637592)
De EU heeft het hoger onderwijs gestroomlijnd, zodat studenten hun studieresultaten kunnen meenemen naar andere landen. Maar Franstalig België doet nog moeilijk. Een Schotse student met goede papieren werd in Namur niet toegelaten zonder een jaar over te doen. Hij ging toen naar Tilburg en maakt zich nu op voor Hamburg. Maar als hij is afgestudeerd dan wordt zijn diploma in België niet erkend. Want Franstalig België heeft zo zijn eigen normen, "om de identiteit te handhaven", zegt een ambtenaar

Bron : Le Vif

Ook in Vlaanderen zou deze student een extra schakeljaar moet volgen, want ook in Vlaanderen bestaat er een verschil tussen professionele en academische bachelors.

pajoske 21 augustus 2011 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus (Bericht 5637598)
zou een vlaming ook zijn jaar moeten herdoen?

Met mijn Vlaams diploma kan ik ook niet zo maar elders in Europa aan de slag.
Erger, een kennis met een Vlaams diploma die jarenlang in het Waalse onderwijs les gaf, kwam tot de vaststelling dat deze 'Waalse' jaren in Vlaanderen niet meetellen als ervaring. Haar jaar vrijwilligerswerk in een Scandinavisch land daarentegen wel.
Begrijpen wie kan.

HomoErgaster 21 augustus 2011 17:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5640697)
Met mijn Vlaams diploma kan ik ook niet zo maar elders in Europa aan de slag.
Erger, een kennis met een Vlaams diploma die jarenlang in het Waalse onderwijs les gaf, kwam tot de vaststelling dat deze 'Waalse' jaren in Vlaanderen niet meetellen als ervaring. Haar jaar vrijwilligerswerk in een Scandinavisch land daarentegen wel.
Begrijpen wie kan.

Dat is niet leuk. Maar is dat nu niet anders met die bachelor-master toestanden? ik meende dat deze er gekomen zijn mede om in het buitenland (of was het enkel europa) een erkend diploma te hebben..

pajoske 22 augustus 2011 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HomoErgaster (Bericht 5641328)
Dat is niet leuk. Maar is dat nu niet anders met die bachelor-master toestanden? ik meende dat deze er gekomen zijn mede om in het buitenland (of was het enkel europa) een erkend diploma te hebben..

Je moet in Vlaanderen blijkbaar ook nog een erkenning vragen: http://www.ond.vlaanderen.be/naric/B...Vl_Ned_web.pdf

Ik lees daar dat dit voor Nederlendse diploma's automatische geldt. Behalve o.a. voor de opleiding verpleegkunde.

In het geval uit Wallonië, bron van het onderwerp uit deze topic, Ging het over een opleiding rechten. Het lijkt me dan ook logisch dat je een buitenlandse opleiding niet zo maar erkent. Omdat de wetgeving per land nogal verschillend kan zijn.

Descartes Jr 22 augustus 2011 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5642249)
In het geval uit Wallonië, bron van het onderwerp uit deze topic, Ging het over een opleiding rechten. Het lijkt me dan ook logisch dat je een buitenlandse opleiding niet zo maar erkent. Omdat de wetgeving per land nogal verschillend kan zijn.

Daar heb je een punt, maar waarom gaat dat dan wel in Tilburg ?

pajoske 22 augustus 2011 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 5642253)
Daar heb je een punt, maar waarom gaat dat dan wel in Tilburg ?

Ik weet het niet. Een vriendin volgt een opleiding rechten in Maastricht. Als ik het goed begrepen heb kan zij een diploma krijgen dat erkend wordt in België omdat ze de richting internationaal recht gekozen heeft. En omdat deze in samenwerking met Hasselt gegeven wordt.
Ik denk dat er geen algemene regels zijn. Uit de link die ik hierboven gaf kan je opmaken dat er wel een speciale overeenkomst is tussen Vlaanderen en Nederland die veel verder gaat dan met andere landen.

Descartes Jr 22 augustus 2011 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 5642308)
Als ik het goed begrepen heb kan zij een diploma krijgen dat erkend wordt in België omdat ze de richting internationaal recht gekozen heeft. En omdat deze in samenwerking met Hasselt gegeven wordt.
Ik denk dat er geen algemene regels zijn. Uit de link die ik hierboven gaf kan je opmaken dat er wel een speciale overeenkomst is tussen Vlaanderen en Nederland die veel verder gaat dan met andere landen.

Het zit dus in de specifieke curricula van de universiteiten zelf. Blijkbaar heeft de universiteit van Namen het zich hierbij dus zelf moeilijk gemaakt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be