Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Ik verwarm mijn huis met... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=159302)

Vito 22 augustus 2011 13:55

Ik verwarm mijn huis met...

Ik heb net zelf mijn stookolieketel vervangen door een condensatieketel op aardgas en merk dat onmiddellijk aan de teller. Ik ben dus erg tevreden, maar heb van een collega gehoord dat hij een warmtepomp heeft geïnstalleerd. Ik heb daar niet voor gekozen omwille van de kostprijs, nl. een diepe boring kost behoorlijk wat. Nu blijkt dat die collega een warmtepomp heeft die via de buitenlucht werkt. Voor mij was dit totaal nieuw en hoewel het systeem niet zo efficiënt is als via de grond, zou ik dit toch overwegen (ook airco).

Hoe verwarmen jullie en zouden jullie dat veranderen?

bgf324 22 augustus 2011 14:01

Hout.
Ons hok in de tuin steekt al goed vol.

maddox 22 augustus 2011 14:08

Puur aardgas.
En met de isolatiewerken hebben we zelfs met de redelijk lange winterperiode 2010-2011 2500m³ gas minder gebruikt (en 't was "maar" 11000m³ in 2009-2010)

Nynorsk 22 augustus 2011 14:10

Liefde.

Herr Flick 22 augustus 2011 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5642884)
Ik heb net zelf mijn stookolieketel vervangen door een condensatieketel op aardgas en merk dat onmiddellijk aan de teller. Ik ben dus erg tevreden, maar heb van een collega gehoord dat hij een warmtepomp heeft geïnstalleerd. Ik heb daar niet voor gekozen omwille van de kostprijs, nl. een diepe boring kost behoorlijk wat. Nu blijkt dat die collega een warmtepomp heeft die via de buitenlucht werkt. Voor mij was dit totaal nieuw en hoewel het systeem niet zo efficiënt is als via de grond, zou ik dit toch overwegen (ook airco).

Ne kameraad verwarmd zijn kast van een villa ook met een warmtepomp , zonnepannelen etc... maar dat is wel ne kerel die daar heel veel tijd in steekt, en heel dat ding wordt door zelfontworpen electronica en software gestuurd, ik wil zelf niet weten wat het zou gaan kosten om dat bij een gewone particulier te gaan installeren.

Die koelt zijn panelen zelf om optimaal rendement te hebben, zijn warmtepomp werkt wel ook met een gigantische tank onder zijn huis, ...

Herr Flick 22 augustus 2011 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 5642931)
Liefde.

Kunt ge dat op flessen trekken... ;-)

karo 22 augustus 2011 14:27

Citaat:

Liefde.

Ik ook.

:-D

Derk de Tweede 22 augustus 2011 14:28

Grunnings gas uit Rusland.

Ratatosk 22 augustus 2011 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vito (Bericht 5642884)

Je hebt verschillende soorten warmtepompen.

Buiten de 2 die opnoemt heb je ook een horizontale versie. Dan leggen ze een soort raster in je tuin op een diepte van 70 a 150 cm.

Met buitenlucht heb je 2 versies. Eentje via lucht en eentje dat Lucht/water gebruikt. Het laatste is geschikt voor huisverwarming.

Trixie 22 augustus 2011 15:01

Citaat:

Liefde.

Ik ook. Wij hebben hier geen chauffage meer nodig.:-)

Ratatosk 22 augustus 2011 15:13

Citaat:

Liefde.

Ge hebt geld teveel zeker?

Vigilante VL 22 augustus 2011 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5643109)
Ge hebt geld teveel zeker?

De Vandenbroucke-combustiemethode :lol:

Ikzelf stook met aarsgas :-D

lantjes 22 augustus 2011 15:27

mazout, hout en elektrisch, in dezelfde volgorde.

en anders met harder te beven van kou.

Fleur__ 22 augustus 2011 15:28

Aardgas.

Vito 22 augustus 2011 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5642988)
Buiten de 2 die opnoemt heb je ook een horizontale versie. Dan leggen ze een soort raster in je tuin op een diepte van 70 a 150 cm.

Dat was ook geen optie wegend de oppervlakte van de tuin.

Dronkoers 22 augustus 2011 17:32

"gespleten" uranium

guido 007 22 augustus 2011 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 5642988)
Je hebt verschillende soorten warmtepompen.

Met buitenlucht heb je 2 versies. Eentje via lucht en eentje dat Lucht/water gebruikt. Het laatste is geschikt voor huisverwarming.

Het raster in je tuin heeft zeer veel nadelen.
Geen beplanting
Geen klinkers
Geen vijverke

guido 007 22 augustus 2011 17:47

Warmtepomp
Twee putten boren van 87 meter diepte.
In deze putten zit een lus.
In deze lus zit een vloeistof die makkelijk warmte opneemt en afgeeft (antivries van een auto).
vloeistof circuleerd door middel van een circulatiepomp
Kostprijs is 23.000 euro

Twee putten boren van 87 meter diepte
Uit de ene put water pompen
Het water gebruiken in de warmtepomp
Het water terug de grond inpompen in de andere put
Nadeel:
- Vlarem vergunning nodig.
- flessenpomp nodig die iets duurder is dan een circulatiepomp
- Veel ijzer in het water = duurdere warmtewisselaar
Voordeel: Het water kan je ook voor andere doeleinden gebruiken.
Kostprijs is 24.500 euro

Ik heb optie 1 omdat wij veel ijzer in het water hebben.
Geen vergunning nodig wel meldingsplicht.

Trixie 22 augustus 2011 18:21

Ik vind het wel grappig hoe verschillend mannen en vrouwen hier reageren. De ventjes geven hier een technische uitleg over hun chauffage-systeem, terwijl de dames het allemaal over "warmte" hebben. Warmte in de figuurlijke zin zoals een "warme" thuis. :-D

Apocalyps 22 augustus 2011 18:25

Geen verwarming nodig.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be